San­na Jääs­ke­läi­nen

Ita­li­a­lai­nen tai­tei­li­ja En­ri­co Maz­zo­ne vas­taa pu­he­li­meen Ro­va­nie­mel­lä. Hän ker­too in­nos­tu­nees­ti uu­des­ta asuin­pai­kas­taan.

– Tääl­lä on eri­lais­ta kuin Po­ris­sa, hän sa­noo.

– Ikä­vöin Sa­ta­kun­taa, tie­ten­kin. En niin­kään ym­pä­ris­töä tai luon­toa, mut­ta nii­tä kaik­kia ih­mi­siä, joil­ta sain tu­kea vuo­sien var­rel­la. Mut­ta nyt tun­tuu, et­tä uu­si seik­kai­lu on al­ka­mas­sa!

Maz­zo­ne tun­ne­taan pit­kis­tä pii­rus­tuk­sis­taan. Rau­mal­la asu­es­saan hän työs­ti sa­ta­met­ri­sen te­ok­sen ja Po­ris­sa aloit­ti ki­lo­met­rin pi­tui­sen, nel­jäs­tä kap­pa­lees­ta koos­tu­van pii­rus­tuk­sen te­ke­mi­sen Iso­Kar­hun ala­ker­ran työ­huo­nees­sa. En­sim­mäi­nen nel­jän­nes eh­ti val­mis­tua, mut­ta nyt työ on tau­ol­la.

– Ti­lan­tee­ni työt­tö­mä­nä teki mi­nut epä­toi­voi­sek­si, en­kä voi­nut luo­da­kaan kun­nol­la. Et­sin töi­tä eri puo­lil­ta, mut­ta sit­ten kuu­lin, et­tä Lap­piin tar­vit­tiin työn­te­ki­jöi­tä. Aja­tus häm­men­si mi­nua en­sin, kos­ka olin niin kiin­ty­nyt Po­riin, hän ker­too.

Hän haki ja sai työ­pai­kan kok­ki­na ra­vin­to­las­sa Ro­va­nie­men len­to­ken­täl­lä.

– Pa­luu ruu­an­lai­ton pa­riin tun­tuu hy­väl­tä. Ja on hel­pom­pi teh­dä tai­det­ta­kin, kun on edes vä­hän ra­haa, sil­lä esi­mer­kik­si tar­vik­kei­den hank­ki­mi­nen ja näyt­te­lyi­den jär­jes­tä­mi­nen mak­sa­vat.

Porissa asuessaaan Enrico Mazzone työsti IsoKarhun alakerran työtilassa lattialle levitettyä kilometrin mittaista piirrosta tummalle paperille. Piirustuksesta valmistui neljännes ennen taiteilijan muuttoa pohjoiseen. Kuva: SV arkisto/Sanna Jääskeläinen

Porissa asuessaaan Enrico Mazzone työsti IsoKarhun alakerran työtilassa lattialle levitettyä kilometrin mittaista piirrosta tummalle paperille. Piirustuksesta valmistui neljännes ennen taiteilijan muuttoa pohjoiseen. Kuva: SV arkisto/Sanna Jääskeläinen

Mus­tal­le pa­pe­ril­le syn­ty­vä ki­lo­met­rin pii­rus­tus on edel­leen Po­ris­sa. En­ri­co ai­koo jat­kaa pro­jek­tia heti, kun voi. Hän us­koo, et­tä poh­joi­nen kaa­mok­si­neen edis­tää mus­tan pa­pe­rin tai­det­ta.

– Ta­voi­te on löy­tää jo­tain pi­mey­des­tä, Il­mes­tys­kir­jas­ta. Sa­moin kuin pi­me­äs­sä huo­nees­sa al­kaa erot­taa muo­to­ja ja asi­oi­ta, sa­moin kaa­mos voi toi­mia nä­ke­mi­sen vä­li­nee­nä, hän poh­tii.

Yksi Ulvilan-näyttelyn teoksista.

Yksi Ulvilan-näyttelyn teoksista.

En­ri­co Maz­zo­nel­la on par­hail­laan ja­pa­ni­lai­seen kult­tuu­riin pe­rus­tu­va Kat­se itään -näyt­te­ly Ul­vi­lan kir­jas­tos­sa. Hän on teh­nyt näyt­te­lyn te­ok­set ren­nos­ti ja toi­voo, et­tä myös ylei­sö kat­se­lee te­ok­sia es­teet­ti­si­nä, il­man sen kum­mem­paa sa­no­maa. Rin­nak­kais­näyt­te­ly on Sas­ta­ma­las­sa, siel­lä te­ok­set pe­rus­tu­vat af­rik­ka­lai­seen kult­tuu­riin.