Kyllä sen Harley-Davidson tai Royal Enfield olla pitää!
Asiakkaalla on useimmin jo se viimeinen väri päässä. Onko nykynuoriso mukavuudenhaluisempaa?
Ari Anteroinen
MotorShowssa on esillä myös Harley-Davidsonin ja Royal Enfieldin moottoripyöriä sekä HD:n vaatteita. Ne löytyvät V-Twin City Oy:n osastolta.
Toimitusjohtaja Kalle Uusitalo vastaa puhelimeen Loimaalla.
– Meillä on näytillä myös Serial 1 -sähköpolkupyöriä, Uusitalo lisää.
– Satavarmasti en voi vielä sanoa, mutta toivotaan että saisimme muutaman 2025 vuoden Harley-Davidsonin näytteille. Niiden pitäisi ehtiä Suomeen ennen messuja.
Minkälaisia moottoripyöriä asiakkaat nykyisin etsivät ja ostavat?
– Ei ole sellaista hittituotetetta, mitä kyseltäisiin enemmän. Toiset hakevat seikkailupyörää ja toiset touring-pyörää. Joillekin riittää sellainen pienempi niin sanottu nurkkapyörä, Uusitalo vastaa.
Autojen puolella mainostetaan kovasti täyssähköautoja. Kuinka se on moottoripyörämaailmassa?
– Harrikalla oli jossain välissä jo sellainen, mutta siinä kävi niin, että synergiat eivät ihan kohdanneet. Vanhat HD-kuljettajat katsoivat vähän alta kulmien ja asiasta kiinnostuneet taas kummastelivat sitä Harley-Davidsonin nimeä siinä kyljessä, toteaa Uusitalo.
– Nythän asia on eriytetty ja sähköpyörät valmistetaan tytäryhtiössä LiveWire-nimen alla. Sitä konseptia nostetaan pikkuhiljaa ylöspäin.
Moottoripyöräkauppa on käynyt muutaman vuoden ajan verkkaisesti verrattuna vaikka koronavuosiin.
– Sellaista on vähän havaittavissa. Tässä on taustalla monenlaista haittatekijää. Korot ovat nousseet ja yleinen maailmantilannekin vaikuttaa. Vuosi sitten oli sähkön hintakin korkealla. Moni juttu vaikuttaa ostoskäyttäytymiseen, Uusitalo myöntää.
Toisaalta tiedot kertovat, että esimerkiksi messuilla ovat kävijämäärät nousussa, joten kiinnostusta on.
Moottoripyöräily ja pyörien hankinta ei enää pitkään aikaan ole ollut nuorien miesten ja naisten juttu, vaan ostajat ovat paremminkin olleet yli viisikymppisiä. Messuillakin pyörivän väen hiusten väri lienee useimmiten harmaa?
– Aika monella alkaa olla se viimeinen väri päässä, Uusitalo naurahtaa.
– En tiedä mikä siinä on. Onko nykynuoriso sitten niin paljon mukavuudenhaluisempaa, ettei viitsi istua tuulessa? Kun on sellainen mahdollisuus, että saattaa jossain vaiheessa vettäkin tulla, pohtii Uusitalo.
Vieläkö sellainen klassinen viidenkympin villitys on olemassa, että halutaan hankkia niin sanottu imagoprätkä? Ja usein juuri Harrikka?
– Tuo nykyinen ajokorttihomma vaikeuttaa kaupantekoa. Meilläkin käy monia viisikymppisiä katsomassa pyöriä, mutta toteavat sitten, etteivät enää viitsi autokouluun mennä moottoripyöräkorttia ajamaan, Uusitalo huomauttaa.
Käykö V-Twin Cityssa naisasiakkaita?
– Käy kyllä. Meillä on välillä järjestetty täällä naisille ihan omia iltojakin. Meidän daamit ovat olleet myymässä tuotteita myös esimerkiksi Ripsiristeilyillä, joissa on koolla HD:lla ajavia naisia. Samoin on oltu Ripsiralleissa.
Millaisena Uusitalo, joka on vuodesta 1989 alkaen ollut töissä samassa talossa, näkee moottoripyöräilyn tulevaisuuden?
– Kyllä tässä on vahva usko tulevaisuuteen.
Mikä pyörä itsellä on alla, kun tie kutsuu?
– Tietenkin Harley-Davidson. Olen vähän huono ajelemaan tässä lähinurkissa. Mieluummin otan sitten vähintään sen viikon breikin ja lähden pidemmälle retkelle. Joku Euroopan-retki tulee aina kesäisin tehtyä.