Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Mar­van per­he luo­pui sa­no­ma­leh­ti Län­si-Suo­men omis­tuk­ses­ta run­sas vuo­si sit­ten. Vaik­ka luo­pu­mi­nen ei ol­lut hen­ki­ses­ti help­poa, rat­kai­su oli joh­don­mu­kai­nen ja pit­kään har­kit­tu.

– Nyt voim­me kes­kit­tyä yh­teen toi­mi­a­laan eli Sa­ta­tuot­teen ke­hit­tä­mi­seen, sa­noo toi­mi­tus­joh­ta­ja Heik­ki Mar­va.

Mar­va nä­kee, et­tei per­he­o­mis­tei­sel­la pie­nel­lä leh­del­lä ol­lut enää mah­dol­li­suuk­sia me­nes­tyä su­pis­tu­val­la toi­mi­a­lal­la. Kaup­paa hel­pot­ti se, et­tä leh­ti fuu­si­oi­tiin Sa­no­man omis­ta­maan Sa­ta­kun­nan Kan­saan eli kus­tan­ta­jaan, jol­la on re­surs­se­ja ja vank­kaa osaa­mis­ta ke­hit­tää me­di­a­tuot­tei­ta.

Sa­ta­tuot­teen ke­hi­tys­työ al­koi jo mon­ta vuot­ta sit­ten. Yri­tys jou­tui pe­rim­mäis­ten ky­sy­mys­ten ää­rel­le, kun No­ki­an ti­lauk­set äkis­ti lop­pui­vat.

– Ryh­dyim­me miet­ti­mään, mit­kä ovat yri­tyk­sem­me ar­vot, mikä on vi­si­om­me, mi­ten hal­li­taan ris­kit, mi­ten meil­lä joh­de­taan ja mi­ten voim­me kas­vaa ja ke­hit­tyä hal­li­tus­ti yri­tyk­se­nä, ker­too Heik­ki Mar­va.

Hän tun­nus­taa, et­tä suun­ta kään­net­tiin ris­kil­lä ja tap­pi­o­ta­kin yri­tys teki. Ris­ki kui­ten­kin kan­nat­ti. Kes­kit­ty­mi­nen lää­ke­te­ol­li­suu­teen ja elin­tar­vi­ke­a­laan toi va­kaam­man asi­a­kas­poh­jan kuin elekt­ro­niik­ka-ala.

Tänä päi­vä­nä Sa­ta­tuo­te Oy on lää­ke- ja elin­tar­vi­ke­te­ol­li­suu­den muo­vi­pak­kaus­ten laa­du­kas ja luo­tet­ta­va so­pi­mus­toi­mit­ta­ja.

Sa­ta­tuo­te te­kee mer­kit­tä­viä in­ves­toin­te­ja. Yri­tyk­sen his­to­ri­an yk­si suu­rim­mis­ta on Tsek­kiin pe­rus­tet­ta­va teh­das.

Tse­kin in­ves­toin­tia edel­si kat­ta­va mark­ki­na- ja asi­a­ka­sar­vi­oin­ti. In­ves­toin­tia puol­si si­jain­ti lä­hel­lä asi­ak­kai­ta. Teh­das tu­lee Kra­lo­vi­cen ky­lään, ja teh­das on yk­si ky­län suu­rim­pia yk­si­tyi­siä työ­nan­ta­jia.

Pro­jek­tia joh­de­taan Rau­mal­ta kä­sin, mut­ta teh­das­hank­keen ope­ra­tii­vis­ta toi­min­taa Tse­keis­sa ve­tää pai­kal­li­nen ope­ra­tii­vi­nen pääl­lik­kö ja hä­nen apu­naan pai­kal­li­nen ta­lous­hal­lin­to- ja HR pääl­lik­kö.

– Työn­te­ki­jöi­tä on run­saam­min kuin lä­hi­a­jan tuo­tan­nos­sa tar­vi­taan. Ha­lu­am­me kou­lut­taa vä­keä ja ajaa si­sään hei­tä mei­dän toi­mi­tus­ket­juum­me ja joh­ta­mis- sekä laa­tu­jär­jes­tel­miim­me. Ha­em­me rei­pas­ta kas­vua ja täh­tääm­me 4–6 vuo­den pää­hän. Sik­si mie­hi­tys on nyt niin iso, täs­men­tää Mar­va.

Tse­kin li­säk­si Sa­ta­tuot­teel­la on lo­gis­tiik­ka­pal­ve­lui­ta Ir­lan­nis­sa, Sveit­sis­sä ja Puo­las­sa. Sak­sas­sa sil­lä on myyn­ti­kont­to­ri.

Kan­sain­vä­li­syys nä­kyy myös kie­les­sä. Työ­kie­li Sa­ta­tuot­tees­sa on eng­lan­ti. Vä­es­tä vii­den­nes pu­huu ko­ti­kie­le­nä muu­ta kuin suo­mea.

Sa­ta­tuot­tees­sa läh­tö­koh­ta ko­vas­sa kan­sain­vä­li­ses­sä kil­pai­lus­sa on tuot­taa li­sä­ar­voa asi­ak­kail­leen ym­pä­ris­tö­a­si­oil­la, luo­tet­ta­vuu­del­la kuin laa­tu­jär­jes­tel­mil­lä koko tuo­tan­top­ro­ses­sis­sa raa­ka-ai­nees­ta lop­pu­käyt­tä­jäl­le as­ti.

Jo­tain ym­pä­ris­tö­a­si­oi­hin pa­nos­ta­mi­ses­ta ker­too se, et­tä raa­ka-ai­nees­ta käy­te­tään 98 pro­sent­tia.

– Läh­tö­koh­ta on se, et­tei meil­tä mene ma­te­ri­aa­lia se­ka­jät­tee­seen, Mar­va las­kee ja muis­tut­taa:

– Vas­tuul­li­nen ym­pä­ris­tö­toi­min­ta on yhä tär­ke­äm­pi te­ki­jä asi­ak­kail­lem­me. Sa­moin se, et­tä nou­da­tam­me kun­kin alan sää­dök­siä ja kont­rol­loim­me omia te­ke­mi­si­äm­me sekä ra­por­toim­me niis­tä. Eri­tyi­ses­ti lää­ke­te­ol­li­suu­des­sa on tiu­kat kri­tee­rit joka ta­val­la.

Myön­tei­nen asi­a­kas­ko­ke­mus, joka on Sa­ta­tuot­teen toi­min­nan yk­si läh­tö­koh­dis­ta, edel­lyt­tää ky­vy­käs­tä, osaa­vaa ja mo­ti­voi­tu­nut­ta hen­ki­lö­kun­taa.

Kun Heik­ki Mar­va pu­huu in­ves­toin­neis­ta, hän ei puhu niin­kään ko­neis­ta ja teh­das­hal­leis­ta, vaan enem­män­kin ih­mi­siin in­ves­toi­mi­ses­ta.

Jat­ku­van kou­lu­tuk­sen ja kou­lut­tau­tu­mi­sen li­säk­si yri­tys in­ves­toi ih­mis­ten hy­vin­voin­tiin ja työ­il­ma­pii­riin.

Sa­ta­tuot­teen toi­mi­ti­lois­sa Rau­mal­la on esi­mer­kik­si 39 koh­taa­mis­pis­tet­tä hen­ki­lös­töl­le. Joh­to kiin­nit­tää huo­mi­o­ta sii­hen, mi­ten eri hen­ki­lös­tö­ryh­miä edus­ta­vat ih­mi­set siel­lä koh­taa­vat ja mi­ten he oman ole­mi­sen­sa ko­ke­vat. Hyvä asi­a­kas­ko­ke­mus edel­lyt­tää myös hy­vää ko­ke­mus­ta Sa­ta­tuot­teen lei­vis­sä.