Marva: Voimme nyt keskittyä yhteen kasvavaan toimialaan
Pauli Uusi-Kilponen
Marvan perhe luopui sanomalehti Länsi-Suomen omistuksesta runsas vuosi sitten. Vaikka luopuminen ei ollut henkisesti helppoa, ratkaisu oli johdonmukainen ja pitkään harkittu.
– Nyt voimme keskittyä yhteen toimialaan eli Satatuotteen kehittämiseen, sanoo toimitusjohtaja Heikki Marva.
Marva näkee, ettei perheomisteisella pienellä lehdellä ollut enää mahdollisuuksia menestyä supistuvalla toimialalla. Kauppaa helpotti se, että lehti fuusioitiin Sanoman omistamaan Satakunnan Kansaan eli kustantajaan, jolla on resursseja ja vankkaa osaamista kehittää mediatuotteita.
Satatuotteen kehitystyö alkoi jo monta vuotta sitten. Yritys joutui perimmäisten kysymysten äärelle, kun Nokian tilaukset äkisti loppuivat.
– Ryhdyimme miettimään, mitkä ovat yrityksemme arvot, mikä on visiomme, miten hallitaan riskit, miten meillä johdetaan ja miten voimme kasvaa ja kehittyä hallitusti yrityksenä, kertoo Heikki Marva.
Hän tunnustaa, että suunta käännettiin riskillä ja tappiotakin yritys teki. Riski kuitenkin kannatti. Keskittyminen lääketeollisuuteen ja elintarvikealaan toi vakaamman asiakaspohjan kuin elektroniikka-ala.
Tänä päivänä Satatuote Oy on lääke- ja elintarviketeollisuuden muovipakkausten laadukas ja luotettava sopimustoimittaja.
Satatuote tekee merkittäviä investointeja. Yrityksen historian yksi suurimmista on Tsekkiin perustettava tehdas.
Tsekin investointia edelsi kattava markkina- ja asiakasarviointi. Investointia puolsi sijainti lähellä asiakkaita. Tehdas tulee Kralovicen kylään, ja tehdas on yksi kylän suurimpia yksityisiä työnantajia.
Projektia johdetaan Raumalta käsin, mutta tehdashankkeen operatiivista toimintaa Tsekeissa vetää paikallinen operatiivinen päällikkö ja hänen apunaan paikallinen taloushallinto- ja HR päällikkö.
– Työntekijöitä on runsaammin kuin lähiajan tuotannossa tarvitaan. Haluamme kouluttaa väkeä ja ajaa sisään heitä meidän toimitusketjuumme ja johtamis- sekä laatujärjestelmiimme. Haemme reipasta kasvua ja tähtäämme 4–6 vuoden päähän. Siksi miehitys on nyt niin iso, täsmentää Marva.
Tsekin lisäksi Satatuotteella on logistiikkapalveluita Irlannissa, Sveitsissä ja Puolassa. Saksassa sillä on myyntikonttori.
Kansainvälisyys näkyy myös kielessä. Työkieli Satatuotteessa on englanti. Väestä viidennes puhuu kotikielenä muuta kuin suomea.
Satatuotteessa lähtökohta kovassa kansainvälisessä kilpailussa on tuottaa lisäarvoa asiakkailleen ympäristöasioilla, luotettavuudella kuin laatujärjestelmillä koko tuotantoprosessissa raaka-aineesta loppukäyttäjälle asti.
Jotain ympäristöasioihin panostamisesta kertoo se, että raaka-aineesta käytetään 98 prosenttia.
– Lähtökohta on se, ettei meiltä mene materiaalia sekajätteeseen, Marva laskee ja muistuttaa:
– Vastuullinen ympäristötoiminta on yhä tärkeämpi tekijä asiakkaillemme. Samoin se, että noudatamme kunkin alan säädöksiä ja kontrolloimme omia tekemisiämme sekä raportoimme niistä. Erityisesti lääketeollisuudessa on tiukat kriteerit joka tavalla.
Myönteinen asiakaskokemus, joka on Satatuotteen toiminnan yksi lähtökohdista, edellyttää kyvykästä, osaavaa ja motivoitunutta henkilökuntaa.
Kun Heikki Marva puhuu investoinneista, hän ei puhu niinkään koneista ja tehdashalleista, vaan enemmänkin ihmisiin investoimisesta.
Jatkuvan koulutuksen ja kouluttautumisen lisäksi yritys investoi ihmisten hyvinvointiin ja työilmapiiriin.
Satatuotteen toimitiloissa Raumalla on esimerkiksi 39 kohtaamispistettä henkilöstölle. Johto kiinnittää huomiota siihen, miten eri henkilöstöryhmiä edustavat ihmiset siellä kohtaavat ja miten he oman olemisensa kokevat. Hyvä asiakaskokemus edellyttää myös hyvää kokemusta Satatuotteen leivissä.