Tarkkana merkintöjen kanssa, sillä esimerkiksi G-merkintä voi tarkoittaa täysin päinvastaisia asioita
Tiia Jokisalo
Eräs keliaakikko lounasti porilaisessa lounasravintolassa, ja pian syömisen jälkeen alkoivat ikävät vatsavaivat. Yhteydenotto ravintolaan varmisti, että hän oli vahingossa syönyt reilusti vehnää sisältävää ruokaa. Lounaslistalla oli gluteenittomat vaihtoehdot merkattu kirjaimella G ja pyydettäessä saatavilla gluteenittomana -vaihtoehto merkinnällä (G). Henkilö ei ollut huomannut merkintöjen eroa kiireisessä lounasbuffetissa, ja olettanut, että molemmat tarkoittavat gluteenitonta, joten vahinko pääsi tapahtumaan.
Lähtökohtaisesti vastuu on aina asiakkaalla, sillä Keliakialiiton mukaan gluteenittomuuden merkitseminen on ravintoloille ja kahviloille vapaaehtoista, eikä yhtenäistä sääntöä tai lainsäädäntöä gluteenittoman annoksen merkitsemiselle ole. Lainsäädäntö ei siis myöskään määritä sitä, miten gluteeniton annos tulisi merkitä, tosin Ruokavirasto suosittelee selkeyden vuoksi käyttämään gluteeniton-sanaa.
Tällä hetkellä G tai (G) saattaa kuitenkin tarkoittaa kolmea eri asiaa, sisältää gluteenia, gluteeniton tai voidaan valmistaa gluteenittomana. Siksi ravintolan tulisi esimerkiksi listan alareunassa avata lyhenteiden merkitys asiakkaalle.
– Suomessa ruokalistassa oleva G-kirjain tarkoittaa useimmiten, että annos on gluteeniton. Sama merkintä voi kuitenkin tarkoittaa päinvastaista eli sitä, että annos sisältää gluteenia. Tai sitä, että annos voidaan valmistaa gluteenittomaksi, muistuttaa Keliakialiiton HoReCa-asiantuntija Eija Lindberg.
– Jos lyhenteitä käyttää vapaaehtoisen tiedon antamiseen, esimerkiksi ”G” tai ”L”, niin nämä merkinnät eivät saa olla kuluttajalle harhaanjohtavia tai moniselitteisiä. Eli jos vapaaehtoisen tiedon antaa lyhenteellä, niin pitää myös kertoa, mitä lyhenne tarkoittaa, erityisasiantuntija Minna Anthoni Ruokavirastosta kertoo.
Allergeeneista ilmoittaminen on pakollista joko kirjallisesti tai suullisesti, mutta sen sijaan esimerkiksi gluteenittomuudesta tai laktoosittomuudesta ilmoittaminen on vapaaehtoista.
Anthonin mukaan lähtökohtana on, että tiedot allergioita ja intoleransseja aiheuttavista aineista on tarjoilupaikassa ilmoitettava kirjallisesti aterian läheisyydessä olevassa helposti havaittavassa ja selkeässä esitteessä tai taulussa tai muulla vastaavalla tavalla. Tiedot voidaan antaa myös suullisesti, jos on helposti havaittavalla tavalla ilmoitettu, että ne ovat saatavissa pyydettäessä henkilökunnalta.
K-kauppias Akseli Fonsén pyörittää kaupan yhteydessä lounasbistroa Ulvilassa. Lounaslistaan on merkitty L, G, V ja joskus myös M.
– Olemme todenneet nämä asiakkaille riittävän selkeiksi. Sen lisäksi ruokalistan lopussa on merkintöjen selitteet erikseen. Asiakkailta tulee melko vähän kyselyitä merkinnöistä. Yleisimmät kysymykset liittyvät tiettyihin allergeeneihin, joita ei ole erikseen mainittu, kuten esimerkiksi selleri, kananmuna tai pähkinät. Toistaiseksi on tarkoitus jatkaa nykyisellä tavalla, ellei asiakkailta tule enenevissä määrin kysymyksiä liittyen merkintöihin.
Vaikka G-kirjain tarkoittaakin usein Suomessa gluteenitonta, lainsäädäntöä gluteenittoman annoksen merkitsemiselle ei ole. Usein merkkinä on kirjain tai symboli, jonka merkitys olisi hyvä aina avata asiakkaalle. Raimo Jussila Cafe Hellmanista kertoo, että asiakkailta tulee varmistuksia päivittäin.
Myös ulvilalaisen Cafe Hellmanin lounaalla käytetään G ja L merkintöjä.
– Meillä kysellään päivittäin siitä, onko tuote varmasti gluteenitonta, maidottomasta ei tule niin paljon kysymyksiä, Raimo Jussila kertoo.
Keliakialiitto suosittelee, että gluteenitonta ruokavaliota noudattavan pitää joka kerta tarkistaa, mitä G-merkintä tarkoittaa.
– Ja sama tietysti koskee kaikkia erityisruokavalioita noudattavia, Eija Lindberg muistuttaa.
Myös maitoa välttelevälle tai laktoosittomalla ruokavaliolla olevalle merkinnät saattavat aiheuttaa päänvaivaa. Toisinaan maidoton ruoka merkitään lyhenteellä M, toisinaan L, jolloin ruoassa saattaa olla maitoa tai sitten ei, mutta laktoosia siinä ei ole.
Siksi helpoin ja varmin tapa on varmistaa henkilökunnalta.
– Tosiaan, ensisijaisesti kaikissa tapauksissa asiakkaan on kuitenkin hyvä aina tarkistaa ruokamerkinnät henkilökunnalta, eikä jättää ruokavalintoja ainoastaan merkintöjen varaan, Lindberg toteaa.
Ravintolan puolelta tärkeää on myös huolehtia, että sekä keittiö että tarjoiluhenkilökunta tietävät, mitä termeillä tarkoitetaan ja miten varmistetaan, että tiedot pitävät paikkansa.