Kimblestä se kaikki lähti – Porin Vanhaltakoivistolta autotallista ponnistaneen yrityksen tuotteet valloittavat maailmaa
Tiia Jokisalo
Joskus yksinkertainen on toimivin, sen todistaa esimerkiksi Mölkky, simppeli kesäisten mökki-iltojen seurapeli, jonka yllättäväkin maailmanvalloitus etenee vakaasti.
Jopa noin 95 prosenttia Porissa valmistetuista Mölkky-peleistä jatkaa matkaansa maailman eri kolkkiin. Ranskassa, petankin luvatussa maassa, Mölkky-pelin suosio on suuri ja peli hätyyttelee petankin suosiota. Onpa Ranskassa jopa sille omistettu baari.
Toisaalta samanlaista pöhinää rakastetun halkopelin ympärillä on Japanissakin. Tacticin toimitusjohtaja Lauri Nieminen tietää kertoa, että maassa muun muassa järjestetään Mölkky MM-kisoja, koulutetaan Mölkky-jooga ohjaajia, ja pelistä tehdään niin ikään lauluja ja televisio-ohjelmia.
Alunperin Mölkky ei ole Tacticin kehittämä peli, vaan yritys osti sen oikeudet vuonna 2016 ja näin pelin maailmanvalloitus saattoi tosissaan alkaa. Uusin tunnettu Tactic-tuoteperheeseen kuuluva merkki on Plasto, joka lienee tuttu jokaiselle suomalaiselle.
– Plasto tunnetaan ikonisista lastentuotteistaan, joiden taustalla huokuu Tacticin kanssa jaettavat arvot, eli kestävyys ja pysyvyys. On ollut ilo lukea esimerkiksi palautteita, joissa kysytään 1980-luvulla ostettuun Plasto-tuotteeseen vararengasta nyt rikki menneen tilalle, Nieminen hymyilee.
Tacticin toimitusjohtaja Lauri Nieminen iloitsee siitä, että lautapelit ovat pitäneet pintansa. Kuva: Tiia Jokisalo
Tacticin omista peleistä tunnetuimpia lienee Kimble, jonka tarina sai alkunsa Tacticin perustajan Aarne Heljakan autotallista Vanhaltakoivistolta.
Peli tuli Suomeen, kun perheen Amerikan-sukulaiset tulivat vierailulle ja toivat mukanaan Trouble-nimisen lautapelin. Perheen lapset olivat pelistä kovin innoissaan ja liikemiehenä Aarne Heljakka sai idean tuoda pelin Suomen markkinoille. Hän teetti pelistä muotit, hankki valmistusoikeudet ja nimesi sen Kimbleksi. Kansikuvaan päätyi Heljakan poika Markku Heljakka.
Vuosien aikana moni asia on muuttunut ja erityisesti teknologia uudistanut valtavasti maailmaa ja olemistamme, mutta lautapeleillä on silti vankka jalansija.
– On mielenkiintoista, että vaikka digitaaliset pelit ovat kasvaneet räjähdysmäisesti, silti lautapelien suosio on siinä rinnalla kasvanut, Nieminen kertoo.
Kansainvälisesti lautapelien tarjonta on valtaisa ja uutuuksia pusketaan markkinoille suurella volyymilla.
– Haluamme luoda kestäviä tuotteita ja siksi materiaalit mietitään tarkkaan, emme halua tuoda maailmaan lisää kertakäyttöistä muovikrääsää. Kun muovia käytetään, teemme sen kestämään aikaa.
Tactickin julkaisee vuosittain lukuisia lautapelejä ja moni niistä on saanut esimerkiksi Vuoden peli -tittelin. Mutta kaikista ei suinkaan silti tule Aliaksen tai Kimblen veroisia klassikoita. Vaatii oikeanlaista vainua tuoda kuluttajilla tuotteita, joissa on heille arvoa.
Toki menestyksekkäillä tuotteilla on tietyt piirteet, mutta silti se on aina hieman arpapeliä.
– Joskus sitä ajattelee, että tästä tulee se seuraava hitti, eikä niin käykään ja toisaalta jokin toinen peli voi yllättää suosiollaan. Toki se, että pelistä tulee ikivihreä klassikko, vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, Nieminen sanoo.