Miksi ottaa askel menneeseen? – sekajätteen kuljetusten siirtäminen kunnalliseen jätteenkuljetusjärjestelmään veisi leivän pieniltä, yksityisiltä yrittäjiltä
.
Maarit Kautto
Porilainen Astalan Kiinteistöpalvelu on toiminut jätealalla yli 50 vuotta. Perheyrityksen perusti Timo Astala ja tytär Leena Astala jatkaa toimintaa nyt toisessa sukupolvessa. Yrityksen asiakaskunta on vuosien saatossa koko ajan laajentunut. Nykyään Astalalla on neljä jäteautoa. Perheeseen kuuluvien kahden työntekijän lisäksi yrityksellä on kolme ulkopuolista kuljettajaa.
– Ensin keräsimme paperia ja pahvia, sitten mukaan tulivat metalli, lasi, muovi ja kaikki kaupungin jätehuoltomääräysten mukaiset jakeet. Vuosien saatossa jätehuoltoala on kokenut monia muutoksia ja kaikkiin olemme toimintamme pystyneet sopeuttamaan. Kuljetamme jätteitä hyvin monipuolisesti ja joustavasti, Leena Astala summaa.
Tällä hetkellä jätehuollon järjestelmä Porin seudulla on sellainen, että kahdeksan kunnan perustama kunnallinen jätehuoltoyhtiö Keräämö Oy vastaa pakkausjätteiden, kuten muovipakkausten, kartongin, lasin ja metallin sekä biojätteen kuljetuksista. Sekajätteen kuljetuksesta vastaavan yrityksen kotitaloudet ja taloyhtiöt voivat kilpailuttaa ja valita itse.
Jokin aika sitten Porin seudun jätehuoltojaosto ilmoitti valmistelevansa selvitystyön aloittamista sekajätteen kuljetusten siirtämisestä kunnalliseen jätteenkuljetusjärjestelmään, jossa kunta kilpailuttaa alueittain sekajätteen kuljetukset. Paikallisille jätehuoltoyrityksille järjestettiin asiasta keskustelutilaisuus lokakuun alussa.
”Miksi toimiva sekajätehuollon järjestelmä pitäisi purkaa ja ottaa askel menneeseen”, ihmettelevät Leena Astala (vasemmalla) ja asiakas Sari Kujansuu-Hekkala.
Maarit Kautto
Leena Astalan mukaan kunnan järjestämään sekajätteen kuljetukseen siirtyminen tietäisi monille pienille, paikallisille jätealan yrityksille kuoliniskua, niin myös Astalan Kiinteistöpalvelulle. Astala korostaa, että kunnan eli Porin seudun tapauksessa Keräämön kilpailutuksessa ei pienillä paikallisilla toimijoilla ole sijaa.
– Kilpailutuksessa urakat tehdään jo lähtökohtaisesti niin vaativiksi laajojen alueiden ja kaluston osalta, että pienillä toimijoilla ei ole mitään mahdollisuuksia. Esimerkiksi biojätteen kuljetuksista tehtiin vain kaksi urakka-aluetta. Niinpä biojätteen ja myös pakkausjätteen kuljetukset menivätkin sitten valtakunnallisesti toimivalle jätille, Verdis Oy:lle, jonka emoyhtiö on noin 2000 henkeä työllistävä pohjoismainen Verdis Group.
Alueellinen jätehuoltojaosto perustelee selvitystarvetta uudella jätelailla, jonka mukaan kunnan järjestämä ja kilpailuttama jätteenkuljetus on perusmalli. Laki kuitenkin mahdollistaa myös vaihtoehtoisen mallin, eli tällä hetkellä Porin seudulla käytössä olevan kiinteistön haltijan mallin.
– Perusteluina oli myös, että kunnallinen malli nostaisi kierrätysastetta. En ymmärrä miten kierrätysasteeseen vaikuttaa se, hoitaako jätteiden keräyksen kunta vai yksityinen jätehuoltoalan ammattilainen. Kierrätysaste nousee velvoitteita kiristämällä ja me pystymme kyllä näihin velvoitteisiin vastaamaan.
Leena Astala uskoo ja toivoo, että päättäjät ymmärtäisivät pitää paikallisten pienten ja keskisuurten yritysten puolta. Satakunnassa on monia pieniä jätealan yrityksiä, joitka ovat työllistäjiä ja tasavertaisia veronmaksajia.
– Mitä järkeä on jätehuollon osalta palata menneisyyteen, jossa kunnan omistamalla yhtiöllä on monopoliasema? Se estää valinnanvapauden ja vaarana on myös hintojen nousu. Viime vuosinahan monopoleja on nimenomaan pyritty purkamaan, Leena Astala toteaa.
Sampolan Lämpö ja Huolto Oy on ollut Astalan Kiinteistöpalvelun asiakas jo vuosia. Toimitusjohtaja Jyrki Könösen mukaan asiakassuhde on toiminut moitteetta puolin ja toisin.
– Jos sekajätteenkin osalta siirryttäisiin kunnalliseen järjestelmään, veisi se leivän monelta pieneltä yksityiseltä yrittäjältä ja olisi ilman muuta askel taaksepäin.
– Taloyhtiölle se merkitsisi hyvin todennäköisesti isompaa jätehuoltolaskua, kun kilpailutuksen mahdollisuutta ei enää olisi. Keräämö vain sanelisi, kuka sekajätteet kuljettaa ja sen kanssa kaikkien olisi elettävä, Könönen summaa.
Porilaisen Sari Kujansuu-Hekkalan perheen jätteiden kuljetuksista Astalan Kiinteistöpalvelu on vastannut jo 17 vuotta. Sarin mukaan palvelu on ollut joustavaa ja myös ihmisläheistä.
– Olisihan se todella hölmöä ryhtyä purkamaan toimivaa järjestelmää. Kuntalaisena haluan säilyttää mahdollisuuteni vaikuttaa jätehuollon kuluihin kilpailuttamalla ja käyttämällä haluamaani palveluntarjoajaa, Sari Kujansuu-Hekkala kiteyttää.