Kuljetusyrittäjä: Valvontakamerat turhia kapistuksia ruuhkaisella tiellä
Uudet valvontakamerat mittaavat nopeutta aiempaa kauempaa.
Pauli Uusi-Kilponen
Kasitien varteen on ilmestynyt lukuisia uusia liikenteen valvontakameroita. Niiden avulla ylinopeudet voidaan havaita entistä pidemmältä tieosuudelta.
Kamerat ovat herättäneet monenlaisia ajatuksia autoilijoiden keskuudessa.
– Minusta ne ovat aivan turhia kapineita, sanoo Raumairin kuljetusyrittäjä Jukka Pietilä.
Hän on ajanut vuosikymmeniä lentotaksia ja Valtatie 8:n liikenne on tullut hänelle todella tutuksi.
Pietilän arvio on, että keskinopeudet jäävät tällä tieosuudella 60–70 kilometriin tunnissa. Syykin on selvä.
– Tie on etenkin aamulla ja iltapäivällä töiden jälkeen todella vilkas. Se hidastaa ajamista, kun vielä ohituskaistat ovat valtavan lyhyitä. Ei esimerkiksi kahden rekan ohittaminen onnistu, vaan pitää ajaa perässä rauhallista vauhtia.
Hänen mielestään on toki hyvä asia, että Kasitielle on rakennettu lisää ohituskaistoja ja tietä on muutenkin paranneltu. Muun muassa päällystystä on uusittu.
– Jo ennen Olkiluoto kolmosen rakennustöiden alkamista koko Kasitie olisi pitänyt rakentaa nelikaistaiseksi eli kaksi kaistaa suuntaansa. Sillä olisi ollut vaikutusta sekä turvallisuuteen että liikenteen sujuvuuteen.
Pietilän muistuttaa, miten Kasitiellä on paljon raskasta liikennettä, joka palvelee alueellisen teollisuuden tarpeita. Juuri raskas liikenne tuo sujuvuuteen ongelmia tieosuuksilla, joissa ei ole kuin yksi kaista suuntaansa. Hän ei halua moittia raskaan liikenteen kuskeja. Päinvastoin hän arvostelee sitä, että rahaa palaa kameroihin, vaikka turvallisuutta ja sujuvuutta parannettaisiin paljon paremmin kaistoja lisäämällä.
Pietilä ottaa esimerkin siitä, miten nykytilanne vaikuttaa ajamisen sujuvuuteen.
– Kun auto ohittaa esimerkiksi minun ajamani auton Vermuntilan kohdalla, niin Nousiaisissa samaisen auton ahteri näkyy muutaman sadan metrin päässä edessä.
– Sen mikä ohituksessa voittaa, häviää muiden autojen perässä ja ruuhkissa ajaessa.
Jukka Pietilän tytär Ella Viita johtaa yrityksen operatiivista toimintaa. Heillä on käytössä neljä autoa, josta viimeisin hankinta on sähköauto.
Viita itse on ratin takana päivittäin. Hän onkin jo ehtinyt miettiä uusien kameroiden hyötyjä.
– Parantavatko ne turvallisuutta ja hillitsevätkö ne ylinopeuksia, sitä en osaa sanoa. Itselle herää kysymys, että tekevätkö uudenlaiset kamerat autoilijoita entistä varovaisemmiksi. Jos ja kun liikenne hidastuu, se tietysti haittaa sujuvuutta ja saattaa lisätä riskejä. Eli varmuuden vuoksi ajetaan kahdeksankympin alueella seitsemää kymppiä. Sehän olisi huono juttu.
– Kun Raumalta ajaa Turkuun päin, niin ensimmäinen kamera on vasta Vermuntilassa. Näin harva kameroiden määrä voi lisätä houkutusta painaa kaasua enemmän kuin rajoitus sallii, pohti Elli Viita.
Viidan mukaan heidän kuljettajansa ajavat rajoitusten mukaisesti. Hän vetää johtopäätöksen siitä, että todella harvoin tulee sakkolappuja ylinopeuksista tai muista rikkeistä.
– Kun ajaa ammatikseen tuttuja tietä, niin rajoitukset jäävät tavallaan alitajuntaan. Toki syntyy joskus, joskin harvoin tilanteita, että on omissa ajatuksissaan, eikä huomaa nopeuden vaihtuvan, sanoo Viita.
Hänen isänsä Jukka Pietilä sanoo, että varsinaiset vaaralliset ylinopeudet ajetaan liikenteen kannalta hiljaisena hetkinä esimerkiksi yöaikaan, kun tiellä voi vapaasti päästellä.
Pietilän yritys ajaa pääasiassa Vantaan ja Rauman väliä eli lentokentälle ja takaisin.
– Kun pääsee moottoritielle, niin ajaminen helpottuu todella paljon. Voi laittaa vakionopeuden säädön päälle ja antaa mennä. Ajo on soljuvaa.
Hänen toiveissaan on se, että joskus päästäisiin rakentamaan neljäkaistainen tie Turusta Ouluun. Se olisi todella iso teko turvallisuudelle ja liikenteen sujuvuudelle.