Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Ka­si­tien var­teen on il­mes­ty­nyt lu­kui­sia uu­sia lii­ken­teen val­von­ta­ka­me­roi­ta. Nii­den avul­la yli­no­peu­det voi­daan ha­vai­ta en­tis­tä pi­dem­mäl­tä tie­o­suu­del­ta.

Ka­me­rat ovat he­rät­tä­neet mo­nen­lai­sia aja­tuk­sia au­toi­li­joi­den kes­kuu­des­sa.

– Mi­nus­ta ne ovat ai­van tur­hia ka­pi­nei­ta, sa­noo Rau­mai­rin kul­je­tu­sy­rit­tä­jä Juk­ka Pie­ti­lä.

Hän on aja­nut vuo­si­kym­me­niä len­to­tak­sia ja Val­ta­tie 8:n lii­ken­ne on tul­lut hä­nel­le to­del­la tu­tuk­si.

Pie­ti­län ar­vio on, et­tä kes­ki­no­peu­det jää­vät täl­lä tie­o­suu­del­la 60–70 ki­lo­met­riin tun­nis­sa. Syy­kin on sel­vä.

– Tie on eten­kin aa­mul­la ja il­ta­päi­väl­lä töi­den jäl­keen to­del­la vil­kas. Se hi­das­taa aja­mis­ta, kun vie­lä ohi­tus­kais­tat ovat val­ta­van ly­hyi­tä. Ei esi­mer­kik­si kah­den re­kan ohit­ta­mi­nen on­nis­tu, vaan pi­tää ajaa pe­räs­sä rau­hal­lis­ta vauh­tia.

Hä­nen mie­les­tään on toki hyvä asia, et­tä Ka­si­tiel­le on ra­ken­net­tu li­sää ohi­tus­kais­to­ja ja tie­tä on muu­ten­kin pa­ran­nel­tu. Muun mu­as­sa pääl­lys­tys­tä on uu­sit­tu.

– Jo en­nen Ol­ki­luo­to kol­mo­sen ra­ken­nus­töi­den al­ka­mis­ta koko Ka­si­tie oli­si pi­tä­nyt ra­ken­taa ne­li­kais­tai­sek­si eli kak­si kais­taa suun­taan­sa. Sil­lä oli­si ol­lut vai­ku­tus­ta sekä tur­val­li­suu­teen et­tä lii­ken­teen su­ju­vuu­teen.

Pie­ti­län muis­tut­taa, mi­ten Ka­si­tiel­lä on pal­jon ras­kas­ta lii­ken­net­tä, joka pal­ve­lee alu­eel­li­sen te­ol­li­suu­den tar­pei­ta. Juu­ri ras­kas lii­ken­ne tuo su­ju­vuu­teen on­gel­mia tie­o­suuk­sil­la, jois­sa ei ole kuin yk­si kais­ta suun­taan­sa. Hän ei ha­lua moit­tia ras­kaan lii­ken­teen kus­ke­ja. Päin­vas­toin hän ar­vos­te­lee sitä, et­tä ra­haa pa­laa ka­me­roi­hin, vaik­ka tur­val­li­suut­ta ja su­ju­vuut­ta pa­ran­net­tai­siin pal­jon pa­rem­min kais­to­ja li­sää­mäl­lä.

Pie­ti­lä ot­taa esi­mer­kin sii­tä, mi­ten ny­ky­ti­lan­ne vai­kut­taa aja­mi­sen su­ju­vuu­teen.

– Kun au­to ohit­taa esi­mer­kik­si mi­nun aja­ma­ni au­ton Ver­mun­ti­lan koh­dal­la, niin Nou­si­ai­sis­sa sa­mai­sen au­ton ah­te­ri nä­kyy muu­ta­man sa­dan met­rin pääs­sä edes­sä.

– Sen mikä ohi­tuk­ses­sa voit­taa, hä­vi­ää mui­den au­to­jen pe­räs­sä ja ruuh­kis­sa aja­es­sa.

Juk­ka Pie­ti­län ty­tär El­la Vii­ta joh­taa yri­tyk­sen ope­ra­tii­vis­ta toi­min­taa. Heil­lä on käy­tös­sä nel­jä au­toa, jos­ta vii­mei­sin han­kin­ta on säh­kö­au­to.

Vii­ta it­se on ra­tin ta­ka­na päi­vit­täin. Hän on­kin jo eh­ti­nyt miet­tiä uu­sien ka­me­roi­den hyö­ty­jä.

– Pa­ran­ta­vat­ko ne tur­val­li­suut­ta ja hil­lit­se­vät­kö ne yli­no­peuk­sia, sitä en osaa sa­noa. It­sel­le he­rää ky­sy­mys, et­tä te­ke­vät­kö uu­den­lai­set ka­me­rat au­toi­li­joi­ta en­tis­tä va­ro­vai­sem­mik­si. Jos ja kun lii­ken­ne hi­das­tuu, se tie­tys­ti hait­taa su­ju­vuut­ta ja saat­taa li­sä­tä ris­ke­jä. Eli var­muu­den vuok­si aje­taan kah­dek­san­kym­pin alu­eel­la seit­se­mää kymp­piä. Se­hän oli­si huo­no jut­tu.

– Kun Rau­mal­ta ajaa Tur­kuun päin, niin en­sim­mäi­nen ka­me­ra on vas­ta Ver­mun­ti­las­sa. Näin har­va ka­me­roi­den mää­rä voi li­sä­tä hou­ku­tus­ta pai­naa kaa­sua enem­män kuin ra­joi­tus sal­lii, poh­ti El­li Vii­ta.

Vii­dan mu­kaan hei­dän kul­jet­ta­jan­sa aja­vat ra­joi­tus­ten mu­kai­ses­ti. Hän ve­tää joh­to­pää­tök­sen sii­tä, et­tä to­del­la har­voin tu­lee sak­ko­lap­pu­ja yli­no­peuk­sis­ta tai muis­ta rik­keis­tä.

– Kun ajaa am­ma­tik­seen tut­tu­ja tie­tä, niin ra­joi­tuk­set jää­vät ta­val­laan ali­ta­jun­taan. Toki syn­tyy jos­kus, jos­kin har­voin ti­lan­tei­ta, et­tä on omis­sa aja­tuk­sis­saan, ei­kä huo­maa no­peu­den vaih­tu­van, sa­noo Vii­ta.

Hä­nen isän­sä Juk­ka Pie­ti­lä sa­noo, et­tä var­si­nai­set vaa­ral­li­set yli­no­peu­det aje­taan lii­ken­teen kan­nal­ta hil­jai­se­na het­ki­nä esi­mer­kik­si yö­ai­kaan, kun tiel­lä voi va­paas­ti pääs­tel­lä.

Pie­ti­län yri­tys ajaa pää­a­si­as­sa Van­taan ja Rau­man vä­liä eli len­to­ken­täl­le ja ta­kai­sin.

– Kun pää­see moot­to­ri­tiel­le, niin aja­mi­nen hel­pot­tuu to­del­la pal­jon. Voi lait­taa va­ki­o­no­peu­den sää­dön pääl­le ja an­taa men­nä. Ajo on sol­ju­vaa.

Hä­nen toi­veis­saan on se, et­tä jos­kus pääs­täi­siin ra­ken­ta­maan nel­jä­kais­tai­nen tie Tu­rus­ta Ou­luun. Se oli­si to­del­la iso teko tur­val­li­suu­del­le ja lii­ken­teen su­ju­vuu­del­le.