Oppilaiden tuen tarpeet kasvaneet, mutta tuen tarpeeseen pystytään vastaamaan heikosti
Jenna Rautio / STT
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tuoreen arvioinnin mukaan oppilaiden tuen tarpeet ovat kasvaneet.
Arviointi perustuu sivistystoimenjohtajien, rehtoreiden, opettajien sekä koulunkäynninohjaajien kyselyvastauksiin. Karvi arvioi eriyttämisen ja joustavien opetusjärjestelyjen toimivuutta perusopetuksessa vuosina 2022–2024.
Arvioinnin mukaan opettajilla oli tukea tarvitsevia oppilaita opetusryhmissään enemmän kuin tukea oli mahdollista antaa. Mitä vaativampia tarpeet olivat, sitä heikommin oppimista ja koulunkäyntiä pystyttiin tukemaan. Opettajat arvioivat myös syiden tuen tarpeeseen olleen viime vuosina aiempaa moninaisempia.
Karvin tiedotteen mukaan oppimisen ja koulunkäynnin tuki jaetaan kolmeen tasoon: yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Koulujen henkilöstö arvioi pystyvänsä vastaamaan oppilaiden tuen tarpeisiin sitä heikommin, mitä moninaisempia tarpeet olivat.
Vain kaksi viidesosaa opettajista koki pystyvänsä hyvin tukemaan tehostettua tukea tarvitsevia oppilaita. Erityisen tuen tarpeeseen pystyi hyvin vastaamaan kolmannes opettajista.
Lisäksi noin 40 prosenttia opettajista koki, ettei nykyisillä käytänteillä ja järjestelyillä onnistuta tukemaan riittävästi oppilaan opinnoissa suoriutumista tai ehkäisemään oppilaan tuen tarpeen muuttumista pysyväksi.
Näitä käytänteitä ovat esimerkiksi tukiopetus, oppilaiden ryhmittely ja laaja-alainen erityisopetus.
Karvin arvioinnin mukaan noin kolmannes opettajista oli joutunut madaltamaan opetusryhmän kaikkien oppilaiden oppimistavoitteita, jotta perusasiat onnistuttiin opettamaan kaikille.
Aineenopettajat kertoivat luokan- ja erityisopettajia useammin joutuneensa madaltamaan oppimistavoitteita.
Kaikkiaan oppilaiden oikeus tukeen ja yhdenvertaisuuteen näyttäytyi vastauksissa riittämättömänä.