STT

Al­ko­ho­li­lain muu­tos ei juu­ri näy päi­vit­täis­ta­va­ra­kau­pan myyn­nis­sä, ar­vi­oi Päi­vit­täis­ta­va­ra­kaup­pa ry.

Yh­dis­tyk­sen jä­se­ny­ri­tys­ten myyn­ti­ti­las­to­jen mu­kaan al­ko­ho­li­juo­mien myyn­nin ar­vo on kas­va­nut 1,9 pro­sent­tia al­ko­ho­li­lain uu­dis­tuk­sen jäl­keen.

Ke­sä­kuus­sa enin­tään kah­dek­sanp­ro­sent­ti­set käy­mis­teit­se val­mis­te­tut juo­mat, ku­ten vii­nit ja vah­vat olu­et, tu­li­vat myyn­tiin ruo­ka­kaup­poi­hin.

Al­ko­ho­li­juo­mien myyn­nin osuus koko päi­vit­täis­ta­va­ra­myyn­nis­tä oli 503 mil­joo­naa eu­roa eli 8,7 pro­sent­tia, Päi­vit­täis­ta­va­ra­kaup­pa ker­too tie­dot­tees­sa.

Kaik­ki­aan Päi­vit­täis­ta­va­ra­kaup­pa ry:n jä­se­ny­ri­tys­ten päi­vit­täis­ta­va­ra­myyn­nin ar­vo hei­nä–syys­kuus­sa oli 5,8 mil­jar­dia eu­roa, jos­ta elin­tar­vik­kei­den osuus oli 3,7 mil­jar­dia eu­roa.

Ti­las­tois­sa ovat mu­ka­na SOK, Kes­ko, Lidl, Tok­man­ni, R-ki­os­ki, Mi­ni­ma­ni ja M-ket­ju.

Ti­las­to­jen mu­kaan hei­nä–syys­kuus­sa olu­en osuus al­ko­ho­li­myyn­nin ar­vos­ta oli 68 pro­sent­tia. Täs­tä al­ko­ho­lit­to­man olu­en osuus oli 4 pro­sent­tia. La­ger- ja muu­ta olut­ta myy­tiin 321,5 mil­joo­nal­la eu­rol­la ja vä­hä­al­ko­ho­lis­ta sekä al­ko­ho­li­ton­ta olut­ta 18,5 mil­joo­nal­la eu­rol­la.

Al­ko­ho­li­pi­toi­sia vir­voi­tus­juo­mia ja vii­ni­poh­jai­sia juo­mia, ku­ten long drink -juo­mia sekä näi­den al­ko­ho­lit­to­mia vas­ti­nei­ta, myy­tiin 115 mil­joo­nal­la eu­rol­la. Osuus koko al­ko­ho­li­myyn­nis­tä oli 23 pro­sent­tia.

He­del­mä- ja mar­ja­vii­nien tuo­te­ryh­mä si­säl­tää myös sii­de­rit sekä al­ko­ho­lit­to­mat vas­ti­neet. Myyn­ti oli hei­nä–syys­kuus­sa 29 mil­joo­naa eu­roa ja osuus koko al­ko­ho­li­myyn­nis­tä 6 pro­sent­tia. Ry­pä­le­vii­nien myyn­ti oli 19 mil­joo­naa eu­roa ja koko al­ko­ho­li­myyn­nis­tä 4 pro­sent­tia.