Mik­ko Gus­tafs­son / STT

EU-maat päät­tä­vät tä­nään sii­tä, ase­te­taan­ko Kii­nas­ta tuo­duil­le säh­kö­au­toil­le py­sy­väs­ti ai­em­paa kor­ke­am­mat tul­li­mak­sut. Au­ton maa­han­tuon­nin hin­ta Kii­nas­ta Eu­roop­paan nou­si­si Au­to­a­lan kes­kus­lii­ton mu­kaan ny­ky­hin­noil­la val­mis­ta­jas­ta riip­pu­en 5 000–10 000 eu­rol­la, jos mak­sut siir­tyi­si­vät sel­lai­se­naan hin­toi­hin.

Lii­ton toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Lau­sa­la ei us­ko, et­tä ku­lut­ta­jat nä­ke­vät juu­ri muu­tos­ta hin­nois­sa.

– Se voi ol­la, et­tä lop­pu­kä­des­sä hin­nat ei­vät muu­tu näis­tä tul­leis­ta huo­li­mat­ta juu­ri­kaan. Kil­pai­lu­ti­lan­ne kui­ten­kin ai­na rat­kai­see hin­ta­ta­son, hän sa­noo.

Kii­na­lai­set voi­vat ha­lu­ta val­la­ta mark­ki­naa Eu­roo­pas­ta, jol­loin au­to­ja kan­nat­taa mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan myy­dä jon­kin ai­kaa tap­pi­ol­la. Ja vaik­ka EU-ko­mis­sio on löy­tä­nyt au­to­jen hin­to­jen taus­tal­ta Maa­il­man kaup­pa­jär­jes­tön WTO:n sään­tö­jen vas­tais­ta tu­ki­po­li­tiik­kaa, us­koo Lau­sa­la kii­na­lai­sil­ta löy­ty­vän myös ai­toa etua.

– Siel­lä­hän on myös eit­tä­mät­tä ai­toa kil­pai­lu­e­tua koko tuo­tan­to­ket­jus­sa, hän sa­noo.

Li­säk­si val­mis­tus­ta on mah­dol­lis­ta siir­tää Kii­nas­ta EU:n tul­li­muu­rien si­säl­le, mitä on jo ta­pah­tu­nut­kin.

Suo­mes­sa kii­na­lais­ten säh­kö­au­to­jen osuus en­si­re­kis­te­röin­neis­tä oli Au­to­a­lan kes­kus­lii­ton da­tan mu­kaan vii­me vuon­na vain 1,3 pro­sent­tia. Tä­män vuo­den elo­kuun lop­puun men­nes­sä osuus oli puo­les­taan 1,7 pro­sent­tia.

EU-ko­mis­sio on jo aset­ta­nut kii­na­lai­sil­le säh­kö­au­toil­le vä­li­ai­kai­sia tul­le­ja, jot­ka nou­si­vat val­mis­ta­jas­ta riip­pu­en kor­kein­taan 36,3 pro­sent­tiin saak­ka. Tie­dot py­sy­vis­tä mak­suis­ta ei­vät ole vie­lä jul­ki­sia, mut­ta STT:n tie­to­jen mu­kaan myös pit­kä­ai­kais­ten tul­li­mak­su­jen taso on lä­hel­lä ko­mis­si­on elo­kuus­sa aset­ta­mia ta­so­ja.

Tul­li­mak­su­jen ko­ro­tus kos­kee myös mer­kil­tään eu­roop­pa­lai­sia säh­kö­au­to­ja, jot­ka on val­mis­tet­tu Kii­nas­sa. Esi­mer­kik­si ruot­sa­lais­ta Vol­voa ja Yh­dys­val­ta­lais­ta Tes­laa val­mis­te­taan osin Kii­nas­sa.

Au­to­val­mis­ta­jien kan­nal­ta ky­sy­mys on li­säk­si sii­tä, koh­dis­tuu­ko nii­hin vas­ta­toi­mia Kii­nan mark­ki­noil­la. Eu­roo­pan mark­ki­noi­den li­säk­si use­at val­mis­ta­jat ki­saa­vat myös Kii­nan mark­ki­nois­ta, ei­vät­kä ne ha­lu­ai­si jou­tua vas­ta­toi­mien koh­teek­si.

Lau­sa­la sa­noo, et­tä esi­mer­kik­si Sak­sas­sa Mer­ce­des-Benz, Volks­wa­gen ja BMW ovat ve­don­neet sii­hen, et­tä Sak­san hal­li­tus ää­nes­täi­si esi­tys­tä vas­taan.

– Kar­ke­as­ti noin kol­ma­so­sa hei­dän koko maa­il­man­laa­jui­ses­ta myyn­nis­tään ta­pah­tuu Kii­nas­sa. Ja tämä on heil­le tie­ten­kin erit­täin iso haas­te, kos­ka he pel­kää­vät vas­ta­toi­mia, Lau­sa­la sa­noo.

Eu­roop­pa­lai­set voi­vat näh­dä ku­lut­ta­mien­sa tuot­tei­den hin­nois­sa ajan mit­taan nou­sua, jos EU ja Kii­na al­kai­si­vat ot­taa vuo­ro­ve­doin uu­sia as­ke­lei­ta koh­ti kaup­pa­so­taa.

Kii­na on käyn­nis­tä­nyt tut­kin­nat kon­ja­kis­ta ja bran­dys­ta sekä si­an­li­has­ta ja mai­to­tuot­teis­ta. Tut­kin­nat ovat Maa­il­man kaup­pa­jär­jes­tön sään­tö­jen mu­kai­set, mut­ta ajoi­tus on vih­jan­nut vas­ta­liik­keis­tä EU-mai­den toi­min­nal­le.

Jä­sen­maat te­ke­vät pää­tök­sen Kii­nas­ta tuo­duis­ta au­tois­ta per­jan­tai­na EU-ko­mis­si­on tuon­ti­suo­ja­ko­mi­te­as­sa. Jos mää­rä­e­nem­mis­tö ää­nes­tää tul­lien puo­les­ta, nii­den on mää­rä ol­la läh­tö­koh­tai­ses­ti voi­mas­sa vii­den vuo­den ajan.