Heli Laak­ko­nen / STT

Hal­li­tus ha­lu­aa an­taa muun mu­as­sa po­lii­sil­le oi­keu­den käyt­tää noin nel­jän mil­joo­nan ih­mi­sen pas­se­ja ja hen­ki­lö­kort­te­ja var­ten an­net­tu­ja sor­men­jäl­kiä ri­kos­ten sel­vit­tä­mi­seen. Po­lii­si­hal­li­tus sel­vit­ti vii­me vuon­na, et­tä noin 8 000 sel­vit­tä­mät­tö­män ri­kok­sen tut­kin­nas­sa on käy­tet­tä­vis­sä tun­nis­ta­mat­to­mia sor­men­jäl­kiä. Näis­tä 70:ssä sor­men­jäl­jet voi­si­vat ol­la tun­nis­tet­ta­vis­sa.

Tämä käy il­mi hal­li­tuk­sen bi­o­met­ris­ten tie­to­jen – eli sor­men­jäl­kien ja kas­vo­ku­vien – käyt­töä kos­ke­vas­ta esi­tys­luon­nok­ses­ta, jon­ka lau­sun­to­ai­ka päät­tyy maa­nan­tai­na.

Esi­tys­luon­nok­sen mu­kaan sel­vit­tä­mät­tö­mien ri­kos­ten jou­kos­sa on esi­mer­kik­si mur­hia, mur­han yri­tyk­siä, tu­ho­töi­tä, rais­kauk­sia ja tör­kei­tä ryös­tö­jä. Kas­vo­ku­vis­ta ei ole ole­mas­sa ti­las­toa, mut­ta kas­vo­ku­va­ver­tai­lui­den ar­vi­oi­daan ole­van käyt­tö­kel­poi­sia sor­men­jäl­ki­ver­tai­lu­ja use­am­min.

Li­säk­si sor­men­jäl­kiä ha­lut­tai­siin käyt­tää muun mu­as­sa kan­sal­li­sen tur­val­li­suu­den suo­jaa­mi­seen, esi­mer­kik­si ter­ro­ris­min es­tä­mi­seen. Po­lii­sin li­säk­si sor­men­jäl­kiä voi­si­vat hyö­dyn­tää jois­sa­kin ta­pauk­sis­sa Puo­lus­tus­voi­mat, Ra­ja­var­ti­o­lai­tos, suo­je­lu­po­lii­si ja Tul­li. Tie­to­ja kä­sit­te­li­si kes­kus­ri­kos­po­lii­si.

Maa­nan­tai­na kes­ki­päi­vään men­nes­sä asi­as­ta an­ne­tuis­sa lau­sun­nois­sa muun mu­as­sa tie­to­suo­ja­val­tuu­te­tun toi­mis­to, oi­keus­mi­nis­te­riö ja Oi­keus­kans­le­rin­vi­ras­to suh­tau­tu­vat esi­tet­tyi­hin muu­tok­siin va­rauk­sel­li­ses­ti. Tie­to­suo­ja­val­tuu­te­tun mu­kaan muu­tok­set ei­vät ole oi­ke­as­sa suh­tees­sa ta­voit­tee­seen näh­den, sil­lä 70 sel­vit­tä­mät­tö­män ri­kok­sen ta­pauk­ses­sa sor­men­jäl­ki­haus­sa osu­mia voi­si tul­la vain 0,0000175 pro­sen­tis­sa ha­et­ta­vis­ta tie­dois­ta.

Oi­keus­mi­nis­te­riö kiin­nit­tää huo­mi­o­ta sa­maan asi­aan. Mi­nis­te­ri­ön mu­kaan esi­tys­luon­nok­sen pe­rus­teel­la on epä­sel­vää, ovat­ko hal­li­tuk­sen esit­tä­mät muu­tok­set to­del­la vält­tä­mät­tö­miä.

Tie­to­suo­ja-ase­tuk­sen mu­kaan hen­ki­lö­tie­dot on ke­rät­tä­vä tiet­tyä tar­koi­tus­ta var­ten ei­kä nii­tä saa kä­si­tel­lä myö­hem­min muil­la ta­voin. Tie­to­suo­ja­val­tuu­te­tun mu­kaan yli 70 pro­sent­tia koko vä­es­tön bi­o­met­ri­sis­tä hen­ki­lö­tie­dois­ta kui­ten­kin an­net­tai­siin hal­li­tuk­sen esit­tä­män muu­tok­sen myö­tä muun mu­as­sa po­lii­sin käyt­töön jo­hon­kin muu­hun kuin al­ku­pe­räi­seen tar­koi­tuk­seen.

Pe­rus­tus­la­ki­va­li­o­kun­nan kan­ta on tie­to­suo­ja­val­tuu­te­tun mu­kaan ol­lut, et­tä hen­ki­lö­tie­to­jen muus­ta kuin al­ku­pe­räi­ses­tä käyt­tö­tar­koi­tuk­ses­ta ei saa tul­la pää­a­si­al­li­nen tai edes mer­kit­tä­vä käyt­tö­ta­pa. Hal­li­tuk­sen esi­tyk­sen mu­kaan näin ei oli­si­kaan käy­mäs­sä. Tie­to­suo­ja­val­tuu­te­tun mu­kaan taas nel­jän mil­joo­nan ih­mi­sen hen­ki­lö­tie­to­jen kä­sit­te­ly al­ku­pe­räi­ses­tä tar­koi­tuk­ses­ta poik­ke­a­vas­ti ei ole vä­häis­tä.

Sään­nök­siä muu­tet­tai­siin myös niin, et­tä ul­ko­maa­lais­lain no­jal­la re­kis­te­röi­ty­jen lä­hes 80 000 ih­mi­sen sor­men­jäl­kiä voi­tai­siin käyt­tää ny­kyis­tä laa­jem­min. Tie­to­ja sai­si myös luo­vut­taa ny­kyis­tä kat­ta­vam­min Schen­ge­nin tie­to­jär­jes­tel­mään.

Oi­keus­kans­le­rin­vi­ras­to puo­les­taan sa­noo lau­sun­nos­saan, et­tä po­lii­si sai­si luul­ta­vas­ti tu­le­vai­suu­des­sa tek­no­lo­gi­an ke­hit­ty­mi­sen myö­tä ai­em­paa te­hok­kaam­pia vä­li­nei­tä sor­men­jäl­ki- ja kas­vo­ku­va­ver­tai­lun te­ke­mi­seen. Sik­si esi­te­tyt muu­tok­set ra­joit­ta­vat Oi­keus­kans­le­rin­vi­ras­ton mu­kaan yk­si­tyi­se­lä­män ja hen­ki­lö­tie­to­jen suo­jaa huo­mat­ta­vas­ti.

Li­säk­si lau­sun­to on kriit­ti­nen esi­mer­kik­si sor­men­jäl­kien ver­tai­lun val­von­taa koh­taan. Oi­keus­kans­le­rin­vi­ras­ton mu­kaan esi­tys­luon­nok­seen ei si­säl­ly tuo­mi­ois­tui­men lu­paa tai val­von­taa, pöy­tä­kir­jan laa­ti­mis­ta tie­to­jen ver­tai­lus­ta tai ul­ko­puo­li­sen vi­ra­no­mai­sen ar­vi­oin­tia.

Täs­tä huo­maut­taa lau­sun­nos­saan myös Tuo­mi­ois­tuin­vi­ras­to.

Si­sä­mi­nis­te­riö on pyy­tä­nyt lau­sun­toa muun mu­as­sa kes­kus­ri­kos­po­lii­sil­ta ja po­lii­si­hal­li­tuk­sel­ta, mut­ta näi­tä lau­sun­to­ja ei ol­lut an­net­tu maa­nan­tai-il­ta­päi­vään men­nes­sä. STT ei ole ta­voit­ta­nut kes­kus­ri­kos­po­lii­sia kom­men­toi­maan asi­aa.

Si­sä­mi­nis­te­riö pe­rus­te­lee esi­tet­ty­jä muu­tok­sia sil­lä, et­tä pää­mi­nis­te­ri Pet­te­ri Or­pon (kok.) hal­li­tu­soh­jel­man mu­kaan hal­li­tus ha­lu­aa vah­vis­taa ri­kos­tor­jun­taa kan­sa­lais­ten tur­val­li­suu­den ja vi­ra­no­mai­sia koh­taan ko­e­tun luot­ta­muk­sen li­sää­mi­sek­si.

Hal­lin­to­va­li­o­kun­nan vuo­den 2021 mie­tin­nön mu­kaan oli­si tär­ke­ää, et­tä sor­men­jäl­kien käyt­tä­mi­nen oli­si mah­dol­lis­ta ai­na­kin kaik­kein tör­keim­pien ri­kos­ten en­nal­ta es­tä­mi­sek­si, pal­jas­ta­mi­sek­si tai sel­vit­tä­mi­sek­si, esi­tyk­ses­sä sa­no­taan. Täs­tä esi­merk­ki­nä mai­ni­taan haa­voit­tu­vas­sa ase­mas­sa ole­vaan hen­ki­löön koh­dis­tu­neen tör­ke­än sek­su­aa­li­ri­kok­sen ja sii­hen liit­ty­vän hen­ki­ri­kok­sen sel­vit­tä­mi­nen. Li­säk­si esi­tyk­ses­sä mai­ni­taan esi­mer­kik­si va­ka­vat maan­pe­tos- ja va­koi­lu­ri­kok­set sekä jär­jes­täy­ty­nyt ri­kol­li­suus.

Lau­sun­no­nan­ta­jis­ta muun mu­as­sa suo­je­lu­po­lii­si (supo) pi­tää hal­li­tuk­sen eh­do­tus­ta "erit­täin tar­peel­li­se­na ja kan­na­tet­ta­va­na". Su­pon mu­kaan sen tie­don­han­kin­nan koh­de­hen­ki­löil­lä ei ole läh­tö­koh­tai­ses­ti ri­kol­lis­ta taus­taa, mis­tä syys­tä esi­mer­kik­si sor­men­jäl­ki­re­kis­te­rin tie­to­ja voi­tai­siin käyt­tää tun­nis­ta­maan kan­sal­lis­ta tur­val­li­suut­ta uh­kaa­via ih­mi­siä. Supo ha­lu­ai­si kui­ten­kin teh­dä omaan toi­mi­a­laan­sa liit­ty­vät tie­to­jen ver­tai­lut it­se kes­kus­ri­kos­po­lii­sin si­jaan.

Ra­ja­var­ti­o­lai­tok­sen esi­kun­ta ar­vi­oi, et­tä hal­li­tuk­sen eh­dot­ta­mil­la muu­tok­sil­la oli­si myön­tei­siä tur­val­li­suus­vai­ku­tuk­sia. Esi­kun­nan mu­kaan ne te­hos­tai­si­vat mah­dol­li­suuk­sia tun­nis­taa ri­kok­seen syyl­lis­ty­nei­tä tai syyl­lis­ty­viä.