Raumalla mahdollisuus lähes kolmen miljardin vetytalouden investointeihin
Samu Vahteristo, UR
Rauma on yksi kiinnostavimmista sijoittumispaikoista useille vetytalouden toimijoille ja Rauman Satama sekä sataman laajennusalue Järviluoto ovat herättäneet laajaa kiinnostusta.
Rauman Sataman toimitusjohtaja Janne Virta kertoo yhteydenottoja tulleen merkittävästi.
– Olemme keskustelleet yli 30 kiinnostuneen toimijan kanssa sijoittumisesta Raumalle. Kahden hankkeen kanssa olemme edenneet jo suunnitteluvaiheeseen ja uskaltanen sanoa, että lisäsopimuksia on tulossa, Virta kertoo.
– Suunnitteluvarauksia myönnettäessä pyrimme luomaan alueelle toimijoiden verkoston, jossa ne eivät ensisijaisesti kilpailisi keskenään vaan, voisivat parhaimmillaan tuoda lisäarvoa toisilleen samalla monipuolistaen sataman liikennevirtoja, Virta jatkaa.
Toimijoiden investointikyvyllä on suuri merkitys, sillä alueelle kaavaillut puhtaan talouden eli synteettisen polttoaineen valmistukseen tähtäävät laitokset vaativat kokoluokasta riippuen 500–700 miljoonan investoinnit. Tällä hetkellä satama on tehnyt suunnitteluvaraussopimuksen kahden toimijan kanssa. Petäjäkseen sijoittumista suunnitteleva toimija on Norsk E-fuel ja Järviluotoon varauksen tehnyt toimija on vielä julkistamatta. Järviluotoon mahtuisi kaksi tai kolme vastaava laitosta, joten toimijoiden määrä voisi olla Petäjäs mukaan lukien neljä, ja vielä jäisi merimetsojen asuttama alue rakentamatta.
– Järviluodon varauksen perusteella voimme nyt lähteä hakemaan poikkeuslupaa alueella liikkumiseen merimetsoista huolimatta, Virta selvittää.
Järviluodoilla pesi kesällä laaja merimetsokolonia (7650 pesää), haikaroita sekä muita lajeja. Ensimmäinen merkittävä e-polttoaineen tuotantolaitos sijoittuisi Iso-Järviluodon luoteisreunaan lintualueen länsipuolelle.
Poikkeuslupaa rakentamiselle ja toiminnalle haetaan kaavaan merkityn lintujen pesimäalueen ulkopuolelle ympärivuotisesti ilman pesimäajan rajoituksia ja pesien suojaetäisyyksiä.
Telakka-alueelta Vähä-Järviluodon kautta Iso-Järviluodolle johtava tie kiertää lintujen pesimäalueen. Tien käytölle on kuitenkin asetettu rajoituksia ja nykyisellään sitä voidaan käyttää ainoastaan elokuun alusta tammikuun loppuun. Tämän tien käyttöön haetaan ympärivuotista lupaa ilman pesimäajan rajoituksia siihen saakka, että kaavan mukainen virallinen pengertie (maantie- ja rautatieyhteys) on saanut vesiluvat ja on rakennettu. Uusi pengertie tulee olemaan huomattavasti kauempana lintujen pesimäalueesta.
– Itse lintualueelle ei rakentamistoimia olla ulottamassa eikä yhtäkään pesäpuuta tulla kaatamaan . Rakentaminen aloitetaan lännen suunnasta niin, että rakennustyöt aiheuttavat mahdollisimman vähän häiriötä. Poikkeuslupaa tarvitaan, koska käytännössä työt pysähtyvät pitkäksi aikaa, ellei tieyhteyttä saa käyttää myös pesimäaikana, perustelee Virta.
Satama aikoo edetä toimijoiden lukitsemisessa nopeasti, muttei kuitenkaan hätiköiden. Tavoitteena on, että ensi vuoden alkupuolella valinnat olisi tehty.
– Kaikki toimijat tähtäävät vuoteen 2030, jolloin EU:n sekoitevelvoitteet tulevat voimaan esimerkiksi lentoliikenteeseen.
Satama on ensisijaisesti tavaran läpikulkupaikka ja solmukohta. Sopiiko tuotannon toimija sataman alueelle?
– Ei sataman tarvitse olla perinteinen läpivirtauspaikka, vaan se voi olla myös alusta teolliselle tuotannolle. Toki toiminnan tulee olla kytköksissä merikuljetuksiin, eli joko raaka-aineet tuodaan meritse tai lopputuotteet viedään meritse. Virta määrittelee.
Satamalle infran rakentaminen uusia toimijoita varten tarkoittaa isoja investointeja.
– Paljon riippuu siitä tarvitaanko rautatietä Järviluotoon vai riittääkö pelkkä tieyhteys. Pengertien rakentaminen ja maa-alueiden stabilointi kantavaksi pohjaksi edellyttää joka tapauksessa huomattavia investointeja . Kaikkea ei onneksi kuitenkaan tarvitse, eikä pystykään tekemään kerralla, Virta arvioi.
Suunnitteluvarauksista matka lopulliseen investointipäätökseen on pitkä. Ennen investointipäätöstä tehdään suuri joukko selvityksiä, arviointeja ja luvituksia, joissa vierähtää vuodesta kahteen vuoteen.
– Paljon on ratkaistavia asioita ennen kuin tuotanto on käynnissä ja moni asia voi tässä matkan varrella vielä muuttua, myöntää Virta.
Yleinen käytäntö onkin, että suunnitteluvarausten sopimukset laaditaan määräaikaisina, ja sopimuksissa on tyypillisesti myös osapuolia sitovat aikataulutavoitteet tarkistuspisteineen.
– Vastaavia hankkeita on paljon Suomen länsirannikolla ja haluamme olla kumppaniemme kanssa tukevalla pohjalla, Virta sanoo.