Auton lisälämmitin säästää moottoria ja tuo mukavuutta
Lyhyillä matkoilla polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö rasittaa akkua.
Samu Vahteristo, UR
Talven kiristyessä pakkaslukemat ja aamujen pimeys asettavat autoilijat haastavien olosuhteiden eteen. Yksi tehokas ratkaisu ajomukavuuden ja auton keston parantamiseksi on lisälämmittimen käyttö.
Lisälämmittimiä polttomoottorikäyttöisille autoille on kahta lajia, polttoainekäyttöinen, joka toimii autossa itsenäisesti ja sähkökäyttöinen lohkolämmitin, joka tarvitsee verkkovirtaa toimiakseen. Sähköautoissa on lisäksi omanlaisensa lämpöpumpputekniikalla toimivat lämmittimet.
– Sähkökäyttöisissä lohkolämmittimissä on varmistuttava, että kytkentäjohto on oikea ja että jatkojohtoja käytettäisi mahdollisimman vähän. Usein näkee, että johtokela on tuotu auton viereen ja jos kelassa on paljon johtoa niin se saattaa kuormituksessa kuumentua ja aiheuttaa vaaratilanteen, varaosamyyjä Lauri Rankonen Mekonomenilta muistuttaa.
Lisälämmitin esilämmittää moottorin ennen ajoon lähtöä, mikä vähentää kylmäkäynnistyksen aiheuttamaa kulumista. Tämä voi merkittävästi pidentää moottorin käyttöikää ja parantaa sen toimintavarmuutta. Lämmin moottori kuluttaa myös vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän päästöjä, koska se saavuttaa optimaalisen käyntilämpötilan nopeammin.
Lisälämmitin voi myös lämmittää auton sisätilat. Lämmin matkustamo tekee ajosta miellyttävää ja turvallista, kun huurteen ja jään poisto ikkunoista nopeutuu. Tämä vähentää tarvetta raaputtaa ikkunoita ja parantaa näkyvyyttä heti ajon alussa.
Polttoainekäyttöiset lämmittimet, tuotenimiltään esimerkiksi Webasto ja Eberspächer, toimivat usein automaattisesti ja huomaamatta ajon aikana. Esilämmitys tehdään käynnistämällä lämmitin ajastimella tai etäkäynnistyksellä ennen ajoon lähtöä.
– Polttoainekäyttöisen lämmittimen käyntiinlähtö kuluttaa akkua ja akun kunnosta huolehtiminen onkin näiden lämmittimien kanssa tärkein huoli, Rankonen sanoo.
Polttoainekäyttöiselle lämmittimen käytössä akulle rasittavinta on pätkäajo, jossa ajoaika on niin lyhyt, ettei akku ehdi latautua takaisin täyteen.
– Nyrkkisääntö on, että autolla tulisi ajaa saman ajan kuin mitä sitä esilämmitettiin. Silloin akku ehtii latautua takaisin täyteen ja kestää taas seuraavan käynnistyksen, Rankonen kertoo.
Akku sijaitsee useimmiten joko moottoritilassa tai tavaratilassa ja talvipakkasella kylmänä ei ota vastaan latausta niin hyvin. Lisäksi ajoon lähdettäessä penkinlämmittimet ja muut sähköä autossa kuluttavat laitteet ovat usein täysillä. Aika ajoin pidempi ajomatka auttaa lataamaan akkua.
– Jos on paljon pätkäajoa, niin autoon voidaan asentaa lisäakkulaturi. Silloin puskuriin tulee taas pistoke, mutta akku pysyy voimissaan, Rankonen neuvoo.
Polttoainekäyttöisiä lämmittimiä huolletaan tarvittaessa, mutta käyttäjä voi pitää huolta lämmittimen kunnosta käyttämällä sitä säännöllisesti.
– Lämmitin olisi hyvä saada kesälläkin pörisemään. Siellä on pienet polttoainelinjat, jotka voivat tukkiutua. Näin ei ensimmäisillä pakkasilla tule yllätyksiä.
Jos lämmitin savuttaa, niin ensiapuna tankkiin voi lisätä puhdistusainetta.
– Kunnossa oleva lämmitin ei savuta, vaan savu on merkki epäpuhtaasta palamisesta. Lämmitin käyttää samaa polttoainetankkia kuin auton moottorikin, ja diesel-autoissa puhdistusaine aika ajoin on hyvä tapa pitää linjastot kunnossa.