Samu Vah­te­ris­to, UR

Tal­ven ki­ris­ty­es­sä pak­kas­lu­ke­mat ja aa­mu­jen pi­meys aset­ta­vat au­toi­li­jat haas­ta­vien olo­suh­tei­den eteen. Yk­si te­ho­kas rat­kai­su ajo­mu­ka­vuu­den ja au­ton kes­ton pa­ran­ta­mi­sek­si on li­sä­läm­mit­ti­men käyt­tö.

Li­sä­läm­mit­ti­miä polt­to­moot­to­ri­käyt­töi­sil­le au­toil­le on kah­ta la­jia, polt­to­ai­ne­käyt­töi­nen, joka toi­mii au­tos­sa it­se­näi­ses­ti ja säh­kö­käyt­töi­nen loh­ko­läm­mi­tin, joka tar­vit­see verk­ko­vir­taa toi­mi­ak­seen. Säh­kö­au­tois­sa on li­säk­si oman­lai­sen­sa läm­pö­pump­pu­tek­nii­kal­la toi­mi­vat läm­mit­ti­met.

– Säh­kö­käyt­töi­sis­sä loh­ko­läm­mit­ti­mis­sä on var­mis­tut­ta­va, et­tä kyt­ken­tä­joh­to on oi­kea ja et­tä jat­ko­joh­to­ja käy­tet­täi­si mah­dol­li­sim­man vä­hän. Usein nä­kee, et­tä joh­to­ke­la on tuo­tu au­ton vie­reen ja jos ke­las­sa on pal­jon joh­toa niin se saat­taa kuor­mi­tuk­ses­sa kuu­men­tua ja ai­heut­taa vaa­ra­ti­lan­teen, va­ra­o­sa­myy­jä Lau­ri Ran­ko­nen Me­ko­no­me­nil­ta muis­tut­taa.

Li­sä­läm­mi­tin esi­läm­mit­tää moot­to­rin en­nen ajoon läh­töä, mikä vä­hen­tää kyl­mä­käyn­nis­tyk­sen ai­heut­ta­maa ku­lu­mis­ta. Tämä voi mer­kit­tä­väs­ti pi­den­tää moot­to­rin käyt­töi­kää ja pa­ran­taa sen toi­min­ta­var­muut­ta. Läm­min moot­to­ri ku­lut­taa myös vä­hem­män polt­to­ai­net­ta ja tuot­taa vä­hem­män pääs­tö­jä, kos­ka se saa­vut­taa op­ti­maa­li­sen käyn­ti­läm­pö­ti­lan no­pe­am­min.

Li­sä­läm­mi­tin voi myös läm­mit­tää au­ton si­sä­ti­lat. Läm­min mat­kus­ta­mo te­kee ajos­ta miel­lyt­tä­vää ja tur­val­lis­ta, kun huur­teen ja jään pois­to ik­ku­nois­ta no­peu­tuu. Tämä vä­hen­tää tar­vet­ta raa­put­taa ik­ku­noi­ta ja pa­ran­taa nä­ky­vyyt­tä heti ajon alus­sa.

Polt­to­ai­ne­käyt­töi­set läm­mit­ti­met, tuo­te­ni­mil­tään esi­mer­kik­si We­bas­to ja Ebers­päc­her, toi­mi­vat usein au­to­maat­ti­ses­ti ja huo­maa­mat­ta ajon ai­ka­na. Esi­läm­mi­tys teh­dään käyn­nis­tä­mäl­lä läm­mi­tin ajas­ti­mel­la tai etä­käyn­nis­tyk­sel­lä en­nen ajoon läh­töä.

– Polt­to­ai­ne­käyt­töi­sen läm­mit­ti­men käyn­tiin­läh­tö ku­lut­taa ak­kua ja akun kun­nos­ta huo­leh­ti­mi­nen on­kin näi­den läm­mit­ti­mien kans­sa tär­kein huo­li, Ran­ko­nen sa­noo.

Polt­to­ai­ne­käyt­töi­sel­le läm­mit­ti­men käy­tös­sä akul­le ra­sit­ta­vin­ta on pät­kä­a­jo, jos­sa ajo­ai­ka on niin ly­hyt, et­tei ak­ku eh­di la­tau­tua ta­kai­sin täy­teen.

– Nyrk­ki­sään­tö on, et­tä au­tol­la tu­li­si ajaa sa­man ajan kuin mitä sitä esi­läm­mi­tet­tiin. Sil­loin ak­ku eh­tii la­tau­tua ta­kai­sin täy­teen ja kes­tää taas seu­raa­van käyn­nis­tyk­sen, Ran­ko­nen ker­too.

Ak­ku si­jait­see useim­mi­ten joko moot­to­ri­ti­las­sa tai ta­va­ra­ti­las­sa ja tal­vi­pak­ka­sel­la kyl­mä­nä ei ota vas­taan la­taus­ta niin hy­vin. Li­säk­si ajoon läh­det­tä­es­sä pen­kin­läm­mit­ti­met ja muut säh­köä au­tos­sa ku­lut­ta­vat lait­teet ovat usein täy­sil­lä. Ai­ka ajoin pi­dem­pi ajo­mat­ka aut­taa la­taa­maan ak­kua.

– Jos on pal­jon pät­kä­a­joa, niin au­toon voi­daan asen­taa li­sä­ak­ku­la­tu­ri. Sil­loin pus­ku­riin tu­lee taas pis­to­ke, mut­ta ak­ku py­syy voi­mis­saan, Ran­ko­nen neu­voo.

Polt­to­ai­ne­käyt­töi­siä läm­mit­ti­miä huol­le­taan tar­vit­ta­es­sa, mut­ta käyt­tä­jä voi pi­tää huol­ta läm­mit­ti­men kun­nos­ta käyt­tä­mäl­lä sitä sään­nöl­li­ses­ti.

– Läm­mi­tin oli­si hyvä saa­da ke­säl­lä­kin pö­ri­se­mään. Siel­lä on pie­net polt­to­ai­ne­lin­jat, jot­ka voi­vat tuk­kiu­tua. Näin ei en­sim­mäi­sil­lä pak­ka­sil­la tule yl­lä­tyk­siä.

Jos läm­mi­tin sa­vut­taa, niin en­si­a­pu­na tank­kiin voi li­sä­tä puh­dis­tu­sai­net­ta.

– Kun­nos­sa ole­va läm­mi­tin ei sa­vu­ta, vaan savu on merk­ki epä­puh­taas­ta pa­la­mi­ses­ta. Läm­mi­tin käyt­tää sa­maa polt­to­ai­ne­tank­kia kuin au­ton moot­to­ri­kin, ja die­sel-au­tois­sa puh­dis­tu­sai­ne ai­ka ajoin on hyvä tapa pi­tää lin­jas­tot kun­nos­sa.