Ari An­te­roi­nen

Kari ja Ai­ri Kor­pi pa­la­si­vat juu­ri Äkäs­lom­po­lon reis­sul­ta ko­tiin Rau­mal­le. Mu­ka­na mat­ka­si myös kak­si cairn­ter­rie­riä, jot­ka oli­vat ta­ka­pen­kil­lä val­jais­sa. Reis­su on pe­rin­ne ja mat­kal­la on ol­tu ai­na vii­kol­la 3 tai 4. Tu­tuk­si ovat tul­leet niin Levi, Saa­ri­sel­kä, Pyhä, Sal­la kuin Kuu­sa­mo.

Nyt mat­ka oli eri­lai­nen, sil­lä en­sim­mäis­tä ker­taa ol­tiin liik­keel­lä säh­kö­au­tol­la. Al­la oli ne­li­ve­toi­nen, 408-he­vos­voi­mai­nen Mer­ce­des-Benz EQC.

Kari Kor­pi ker­toi, et­tä en­sin ajet­tiin Lai­hi­al­le noin 250 ki­lo­met­rin pää­hän pe­rin­tö­mö­kil­le, jos­ta jat­ket­tiin seu­raa­va­na päi­vä­nä 680 ki­lo­met­riä Äkäs­lom­po­loon erit­täin huo­nos­sa ke­lis­sä.

– Näim­me lu­mi­au­ro­ja sa­man ver­ran kuin Rau­mal­la kah­des­sa vuo­des­sa yh­teen­sä, Kor­pi to­kai­see.

– Ke­lin ta­kia ku­lu­tus oli hie­man suu­rem­pi le­veil­lä kit­ka­ren­kail­la ja kes­ki­vauh­ti tip­pui lii­ken­ne­vir­ran mu­kau­tu­es­sa sää­hän.

Pai­kal­lis­ta ajoa vii­kos­sa oli noin 80 ki­lo­met­riä. Use­at esi­läm­mi­tyk­set ku­lut­ti­vat säh­köä akus­ta.

Pa­luu­reis­sul­la Kor­pi pis­ti lu­ke­mia muis­tiin. Äkäs­lom­po­lon ja Lai­hi­an väli vei ai­kaa 8 tun­tia ja 42 mi­nuut­tia kes­ki­no­peu­den ol­les­sa 78 ki­lo­met­riä tun­nis­sa.

– Kes­ki­ku­lu­tus mu­ka­vas­sa, pa­rin as­teen pak­ka­ses­sa oli 24,4 kWh sa­dal­la. Ke­säl­lä lu­ke­ma on ol­lut noin 20 kWh.

Noin 2 000 ki­lo­met­rin reis­sun la­tauk­set oli­vat kaik­ki kau­pal­li­sia la­tauk­sia.

– Kes­ki­hin­ta oli 0,35 eu­roa pi­ka­la­tu­reis­sa. Säh­kö­au­ton la­taus­ten ta­kia mat­ka-ai­ka pi­te­ni vain noin var­tin ai­em­piin reis­sui­hin ver­rat­tu­na, Kor­pi to­te­aa.

Vir­taa au­to ja mat­kus­ta­jat sai­vat Lai­hi­an K-mar­ke­tis­sa, jos­sa myös ruo­ka­os­tok­set teh­tiin.

– Seu­raa­vak­si py­säh­dyt­tiin Ka­la­jo­en ABC:llä kah­vi­tau­ol­le ja koi­rat pää­si­vät ul­koi­le­maan. Lou­nas­tau­ko ja seu­raa­va koi­ra­lenk­ki oli Ke­min Nes­teel­lä. Pe­ril­lä Äkäs­lom­po­los­sa la­taus­paik­ka löy­tyi mö­kin lä­hel­tä, noin ki­lo­met­rin pääs­tä, K-mar­ke­tin pi­has­sa, Kor­pi se­lit­tää.

– Sii­tä la­tu­ris­ta tuli mak­si­mis­saan vain 50 kWh ulos. Yleen­sä tu­lee pit­käl­ti tois­ta­sa­taa. Se oli ra­joi­tet­tu var­maan pai­kal­li­sis­ta syis­tä. Se oli sel­lai­nen poik­ke­a­va asia.

Mittaristo antaa koko ajan informaatiota akun toiminnoista ja jäljellä olevasta ajoajasta. Kuva: Kari Korpi

Mittaristo antaa koko ajan informaatiota akun toiminnoista ja jäljellä olevasta ajoajasta. Kuva: Kari Korpi

Pa­luu­mat­ka men­tiin sa­moil­la as­kel­mer­keil­lä.

– Pi­ka­la­tu­rit voi­vat esi­mer­kik­si hiih­to­lo­ma­kau­del­la ol­la ruuh­kai­sia. Nyt odo­tim­me vain yh­des­sä pai­kas­sa muu­ta­man mi­nuu­tin vuo­ro­am­me. Kaik­ki toi­mi hy­vin.

– Säh­kö­au­toa ver­rat­ta­es­sa ta­val­li­siin au­toi­hin ei tar­vit­se miet­tiä, läh­tee­kö se käyn­tiin vai ei. Se läh­tee na­pis­ta pai­na­mal­la ja läm­pi­ää äk­kiä. No­pe­am­min kuin hyb­ri­di, die­sel tai ben­sal­la toi­mi­va au­to, Kor­pi ke­huu.

Ke­hu­ja saa­vat myös ää­net­tö­myys, huo­let­to­muus ja jär­jet­tö­mät te­hot.

– Pi­tää muis­taa, et­tä te­ho­ja ei pidä tal­vel­la käyt­tää niin kuin ke­säl­lä. Kos­ka au­tos­sa on rei­lus­ti te­ho­ja, pi­tää suh­teut­taa ajo­tyy­li ke­lien mu­kaan, Kor­pi vie­lä li­sää.

Kor­pi sa­noo, et­tä heil­lä on ta­pa­na esi­läm­mit­tää ak­ku lait­ta­mal­la au­ton kart­ta­oh­jel­maan seu­raa­va la­taus­paik­ka, jol­loin au­to it­se­näi­ses­ti ajon ai­ka­na val­mis­te­lee akun la­taus­ta var­ten. Näin se ot­taa te­hoa vas­taan enem­män heti la­tauk­sen alus­ta al­ka­en ja la­tau­sai­ka ly­he­nee.

– La­tu­ril­le men­nes­sä py­rim­me sii­hen, et­tä jäl­jel­lä on vie­lä 30–50 ki­lo­met­riä kan­ta­maa. Jos ei la­tu­ri syys­tä tai toi­ses­ta toi­mi, eh­tii löy­tää toi­sen. Kan­nat­taa myös huo­mi­oi­da ke­lin vai­ku­tus. Esi­mer­kik­si soh­jo li­sää ku­lu­tus­ta, Kor­pi vink­kaa.

Kor­ven mu­kaan ko­ko­nais­kan­ta­ma on tal­vel­la noin 300 ki­lo­met­riä ja ke­säl­lä pääl­le 400 ki­lo­met­riä.

Kor­pi ke­huu pu­he­li­mel­la käy­tet­tä­vää esi­läm­mi­tys­tä kä­te­väk­si.

– Täy­tyy tar­kis­taa etu­kä­teen, käyt­tää­kö au­to läm­mi­tyk­seen 12 vol­tin ak­kua vai ajo­ak­kua. Jot­ta 12 vol­tin ak­ku ei lopu kes­ken, niin vä­lil­lä pi­tää hiu­kan ajaa, jot­ta se la­tau­tuu. Säh­kö­au­to esi­läm­pe­nee no­pe­as­ti.

Mitä muu­ta pi­tää tal­vi­mat­kal­la huo­mi­oi­da?

– Tot­ta kai ajo­ke­lit ja läm­pö­ti­lat sekä la­sin­pe­su­nes­teen pak­kas­kes­tä­vyys. Pi­tää myös tau­ot­taa ja synk­ro­ni­soi­da mat­ka ih­mis­ten tar­pei­den, vi­reys­ti­lan ja au­ton la­taus­tar­pei­den mu­kaan. Ja mik­si et to­si­aan kä­vi­si jo mat­kal­la ruo­ka­kau­pas­sa, niin ei heti tar­vit­se pe­ril­lä men­nä, Kor­pi neu­voo.

Mitä reis­su sit­ten mak­soi?

– Jul­ki­sil­la la­tauk­sil­la 8,60 eu­roa sa­dal­la. Ai­em­mil­la au­toil­la ne oli­si­vat ol­leet 14,00 eu­roa.