Satakuntalaisuutta etsitään nettikyselyssä
Satakuntabrändin kehittämishanke kartoittaa satakuntalaisuuden ydintä
UutisRauma
Turun yliopiston Porin yksiköiden Satakuntabrändi-hanke käynnistetään suurella satakuntalaisuuskyselyllä. Satakunnan veto- ja pitovoimaa kehittävä hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Kyselyn tarkoituksena on selvittää, millaisista elementeistä satakuntalaisuus koostuu.
Vastauksia haetaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin: mitä satakuntalaiset arvostavat, mitkä ovat heidän mielimaisemansa, mitä he ajattelevat urheilusta ja kulttuurista? Vastaajat voivat lisätä kyselyyn myös ottamansa Satakuntaa ja satakuntalaisuutta esittävän valokuvan, joista myöhemmin muodostetaan tekoälyn avulla maakuntaa kuvaava kooste. Kyselyyn on aikaa vastata vielä perjantaihin asti.
Kysely on osa suurempaa brändihanketta, jonka tarkoituksena on uudistaa ja terävöittää Satakunnan brändiä niin ulkopaikkakuntalaisille kuin satakuntalaisillekin. Hanke osallistaa laaja-alaisesti kuntalaisia, elinkeinoelämää, kolmatta sektoria ja julkisia toimijoita pohtimaan millaisia vahvuuksia, osaamista, elämyksiä ja toimintaa Satakunnassa on ja miten maakunnan tulisi viestiä näistä asukkailleen ja ulospäin.
– Tavoitteena on luoda digitaalinen työkalupakki ja osallistavia toimintatapoja, jotka tukevat brändin johtamista ja jaettua viestintää, projektitutkija Tommi Iivonen kuvailee.
Satakuntaliiton rahoittama hanke toteutetaan Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön sekä Digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkinto-ohjelman yhteistyössä. Kolmivuotinen projekti (2024-2027) tarttuu ensimmäistä kertaa Satakunnassa aluebrändin monialaisen ja kokonaisvaltaisen yhteiskehittämisen haasteisiin.
Lisätietoja hankkeesta ja linkki kyselyyn: utu.fi/satakuntabrandi