”Porin ja Rauman ystävyys on koko maakunnan etu”
Porin viestintäjohtaja ja Rauman viestintä- ja markkinointipäällikkö tapasivat ystävänpäivän alla ensimmäistä kertaa.
Tiia Jokisalo
Vastakkainasettelu naapurusten kanssa kuuluu jonkinlaisena yleismaailmallisena piirteenä ihmisten mentaliteettiin kulttuurista riippumatta. Naapurin kanssa nokitellaan paremmuudesta, naljaillaan ja kisaillaan, oli se sitten Suomi-Ruotsi, Yhdysvallat-Kanada, Lontoo-Pariisi tai se meille tutuin Pori-Rauma.
Mutta Porin viestintäjohtaja Minna Heikkilä ja Rauman viestintä- ja markkinointipäällikkö Annika Myrsky tietävät, että pohjimmiltaan Satakunnan kahden suurimman kaupungin välillä on vankka ystävyys ja yhteistyö – ehkäpä juuri siksi siihen kuuluu myös tietty määrä kiusoittelua, kyllähän kaverille kettuilla pitää, ainakin, jos satakuntalaista mentaliteettia on uskominen.
Tosin kaupunkiorganisaation tasolla kettuilun korvaa yhteisen köyden vetäminen.
– Teemme Porin kaupungin kanssa valtavasti yhteistyötä, jaamme tietoa ja hyödynnämme sitä puolin ja toisin kaupunkien kehittämisessä. Me vastinparit olemme yhteydessä toisiimme tiiviisti, oli kyse sitten kaupunginjohtajista tai meistä viestinnän parissa työskentelevistä, kaverille kilautetaan helposti, Annika Myrsky summaa.
– Jos katsoo Satakunnan ulkopuolelta, puhumattakaan kansainvälisesti, Pori ja Rauma ovat kovin lähellä toisiaan. Tuleepa esimerkiksi uusi investointi sitten Raumalle, Poriin tai kaupunkien välille, on se koko maakunnan voitto, joka tuo lisää vetovoimaa ja kasvua, Heikkilä täydentää.
Heikkilä ja Myrsky ovat molemmat melko uusia kasvoja pesteissään. Turun seudulta muuttanut Heikkilä on nyt asunut ja työskennellyt Porissa vuoden päivät, Myrsky tarttui pitsikaupungin puikkoihin vuodenvaihteessa.
Molemmilla on vahva tausta viestinnän parissa. Raumalta lähtöisin oleva Myrsky on työskennellyt viestinnän lisäksi muun muassa konsulttina rakennus- ja infra-alalla, ja sitä kautta kaupunkikehitys on tullut tutuksi teemaksi.
Heikkilä puolestaan on luonut uraa niin viestinnän kuin markkinoinninkin parissa ja toiminut myös Raision viestintäjohtajana.
Porin imago on vuosien aikana muuttunut merkittävästi. Jos vielä joitakin vuosikymmeniä sitten Porista saattoi karrikoidusti aistia nuhjuisen nakkikioskin tuulahduksen nyrkkivallalla terästettynä, on näistä puhureista surffailtu raikkaampiin tunnelmiin.
– Porilaiset ovat turhan vaatimattomia. Itse kun katson Poria vielä vähän ulkopaikkakuntalaisen silmin, näen, että täällä on ison kaupungin elementit, löytyy teatteria, sinfoniettaa, upea Kivi-Porin alue ja jokimaisema Etelärannassa sekä yliopistokeskus. Porilla on valtavasti asioita, joista olla ylpeitä.
Imagomuutoksesta ja ylpeyden aiheista puhuessa ei voi olla mainitsematta kirsikkana kakun päällä kaupungin viraaliksi noussutta brändäystä.
Jotain samantyylistä on Heikkilän mukaan luvassa tulevaisuudessakin.
– Haluamme jatkaa sillä tiellä, että Pori-brändi erottuu kiinnostavana ja omaleimaisena. Tätä on varmasti luvassa esimerkiksi kun viestitämme kasvuteemoista.
Vaikka Myrsky ei vielä ole ehtinyt pitkään työssään olemaan, on hän jo laittanut projekteja aluille, jotta Rauman oma brändi teroittuu.
– Kaupunkimme on tunnettu Vanhasta Raumasta, merestä ja historiasta, ja niistä varmasti löytyy avaimet suurempaakin näkyvyyteen, perinteet kuitenkin säilyttäen.
– Sanoisin, että maakuntaan mahtuu vähintäänkin kaksi vahvaa kaupunkibrändiä, taatusti siinä ei ole mitään kilpailua, joten kaikki hyvä Annikan käynnistämälle työlle, Heikkilä kannustaa.
Mitä Pori ja Rauma voivat Heikkilän ja Myrskyn mielestä antaa toisilleen?
– Täyden tukensa koko maakunnan eduksi. Se lienee parasta, mitä voimme tehdä, kumpikin tukee toisiaan onnistumaan, Heikkilä kertoo.
– Ehdottomasti. Molempien kaupunkien tahtotila on yhdessä tekeminen ja yhdessä onnistuminen, Myrsky summaa.