Mar­ja Tie­na­ri / STT

Pää­o­sin nuor­ten käy­tös­sä ole­vat mo­po­au­tot ovat vaih­tu­neet mo­nin pai­koin mön­ki­jöi­hin. Suo­mes­sa lii­ken­ne­käy­tös­sä ole­via kop­pi­mön­ki­jöi­tä oli ke­sä­kuun lop­puun men­nes­sä noin 7 500. Sen si­jaan mo­po­au­to­ja oli vii­me vuo­den lo­pus­sa enää noin 3 900, sel­vi­ää Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­vi­ras­to Tra­fi­co­min ti­las­tois­ta.

Tra­fi­co­min joh­ta­van asi­an­tun­ti­jan Mar­jo Im­mo­sen mu­kaan sää­suo­jat­tu­jen mön­ki­jöi­den eli kop­pi­mön­ki­jöi­den suo­si­on kas­vu on ol­lut vii­me vuo­si­na hui­maa. Hä­nen mu­kaan­sa kop­pi­mön­ki­jöi­den suo­si­on kas­vu on ol­lut ai­ka ta­sais­ta kai­kis­sa Suo­men maa­kun­nis­sa.

– Mön­ki­jöil­lä pää­see aja­maan ko­vem­paa, mikä voi ol­la sel­lai­nen asia, joka nuo­ria kiin­nos­taa, Im­mo­nen sa­noo STT:lle.

Kop­pi­mön­ki­jöi­tä on mo­po­au­toi­hin ver­rat­tu­na maa­kun­nis­ta eni­ten Kai­nuus­sa, La­pis­sa ja Kes­ki-Suo­mes­sa. Mää­räl­li­ses­ti eni­ten kop­pi­mön­ki­jöi­tä on kui­ten­kin Uu­del­la­maal­la, jos­sa nii­tä oli lii­ken­ne­käy­tös­sä ke­sä­kuun lop­puun men­nes­sä noin 1 450 kap­pa­let­ta.

Mo­po­au­to vai­kut­taa kui­ten­kin ti­las­to­jen va­los­sa yhä säi­lyt­tä­vän kil­pai­lu­ky­kyn­sä Sa­ta­kun­nas­sa, Pir­kan­maal­la ja Ete­lä-Poh­jan­maal­la. Kop­pi­mön­ki­jöi­den suo­si­on kas­vu on kui­ten­kin näis­sä­kin maa­kun­nis­sa ol­lut no­pe­aa. Esi­mer­kik­si Pir­kan­maal­la kop­pi­mön­ki­jöi­den mää­rä nou­si vuo­den 2023 ke­sä­kuus­ta tä­män vuo­den ke­sä­kuu­hun lä­hes 130 mön­ki­jäl­lä, ja mo­po­au­to­jen mää­rä vä­he­ni edel­lis­vuo­des­ta.

Lii­ken­ne­tur­van yh­teys­pääl­lik­kö Eli­as Ruut­ti ar­vi­oi STT:lle, et­tä mön­ki­jöi­den mo­ni­käyt­töi­syys voi li­sä­tä nii­den kiin­nos­ta­vuut­ta.

– Niil­lä saa­te­taan esi­mer­kik­si teh­dä jo­tain töi­tä, mitä mo­po­au­tol­la ei pys­tyi­si suo­rit­ta­maan, ku­ten lu­men­luon­tia tai met­sä­töi­tä.

Tra­fi­co­min ti­las­to­jen mu­kaan lii­ken­ne­käy­tös­sä ole­vien mo­po­au­to­jen mää­rä on puo­lit­tu­nut vuo­sien 2016–2023 ai­ka­na.

Vuon­na 2016 Suo­mes­sa oli käy­tös­sä noin 8 000 mo­po­au­toa. Vii­me vuo­den lo­pus­sa nii­tä oli enää noin 4 000, eni­ten Pir­kan­maal­la ja vä­hi­ten Ete­lä-Kar­ja­las­sa.

Sen si­jaan mön­ki­jöi­den en­si­re­kis­te­röin­nit ovat mo­nin­ker­tais­tu­neet sa­mal­la ai­ka­vä­lil­lä. Vuon­na 2016 mön­ki­jöi­tä en­si­re­kis­te­röi­tiin noin 5 500 kap­pa­let­ta, kun vii­me vuon­na nii­tä en­si­re­kis­te­röi­tiin jopa noin 9 500. Eri­tyi­ses­ti nuor­ten suo­si­mia kop­pi­mön­ki­jöi­tä en­si­re­kis­te­röi­tiin vii­me vuon­na noin 1 300.

Tra­fi­co­min Im­mo­sen mu­kaan muu­tos nä­kyy ajo­neu­vo­re­kis­te­ris­sä ja ajo­kort­ti­ti­las­tois­sa. Suo­si­on siir­ty­mi­nen mo­po­au­tois­ta mön­ki­jöi­hin nä­kyy myös on­net­to­muus­ti­las­tois­sa huo­mat­ta­vas­ti vä­hen­ty­nei­nä mo­po­au­to­tur­mi­na ja li­sään­ty­nei­nä mön­ki­jä­on­net­to­muuk­si­na.

Im­mo­sen mu­kaan mön­ki­jöi­den käy­tön li­sään­ty­mi­sen ei kui­ten­kaan voi­da sa­noa eri­tyi­ses­ti nos­ta­neen nuor­ten on­net­to­muus­ti­las­to­ja, jot­ka ovat py­sy­neet mel­ko ta­sai­si­na. Se, on­ko mo­po­au­to tai mön­ki­jä tois­ta tur­val­li­sem­pi, riip­puu mo­nes­ta te­ki­jäs­tä.

– Mön­ki­jöi­tä­kin on niin mo­nia eri­lai­sia, ja tur­val­li­suus läh­tee yleen­sä kul­jet­ta­jas­ta, Im­mo­nen sa­noo.

Mön­ki­jät ei­vät ole oma ajo­neu­vo­luok­kan­sa, vaan nii­hin kuu­luu esi­mer­kik­si mo­po­mön­ki­jöi­tä, trak­to­ri­mön­ki­jöi­tä ja maan­tie­mön­ki­jöi­tä. Nii­den aja­mi­seen myös vaa­di­taan eri­lai­sia ajo­kort­te­ja.

– Isom­mat 80 ki­lo­met­rin tun­ti­vauh­dil­la kul­ke­vat maan­tie­mön­ki­jät vaa­ti­vat B-luo­kan ajo­kort­tia, mut­ta osaa trak­to­ri­mön­ki­jöis­tä voi ajaa T-luo­kan ajo­kor­til­la eli niin sa­no­tul­la trak­to­ri­kor­til­la. Mo­po­mön­ki­jöi­ta ja mo­po­au­to­ja taas voi ajaa AM-luo­kan ajo­kor­til­la, Im­mo­nen lis­taa.

Lii­ken­ne­tur­van Ruu­tin mu­kaan suu­rin osa nuor­ten suo­si­os­sa ole­vis­ta mön­ki­jöis­tä on trak­to­rik­si re­kis­te­röi­tä­viä.

– On tär­ke­ää muis­taa, et­tä ne on alun pe­rin tar­koi­tet­tu maas­to­käyt­töä ei­kä ka­tu­käyt­töä var­ten. Ka­duil­la käy­tet­tä­es­sä nii­hin liit­tyy jon­kin ver­ran ra­joit­tei­ta. Ne voi­vat ol­la kiik­ke­riä ja kaa­tua ai­ka hel­pos­ti, Ruut­ti sa­noo STT:lle.

Ke­vy­en ne­li­pyö­rän, ku­ten mo­po­au­ton tai mo­po­mön­ki­jän, enim­mäis­no­peus on 45 ki­lo­met­riä tun­nis­sa. Nuo­ren aja­man trak­to­ri­mön­ki­jän huip­pu­no­peus voi ol­la 60 ki­lo­met­riä tun­nis­sa.

– Se no­peus al­tis­taa sit­ten vir­heil­le, Ruut­ti ar­vi­oi.

Kes­kus­kaup­pa­ka­ma­rin lii­ken­ne- ja elin­kei­no­po­li­tii­kan joh­ta­van asi­an­tun­ti­jan Han­na Ka­le­no­jan mu­kaan mön­ki­jät ei­vät mis­sään ta­pauk­ses­sa ole ko­vin tur­val­li­sia.

– Niis­sä ei ole esi­mer­kik­si sel­lai­sia ko­la­ri­tur­val­li­suut­ta kos­ke­via vaa­ti­muk­sia, joi­ta au­toil­le ase­te­taan, Ka­le­no­ja sa­noo STT:lle.

Ka­le­no­ja nos­taa esiin myös ajo-oi­keu­teen liit­ty­vän ky­sy­myk­sen.

– Trak­to­ri­kor­tin saa­mi­nen ei edel­ly­tä ko­vin kat­ta­vaa ajo-ope­tus­ta, jol­loin esi­mer­kik­si lii­ken­ne­sään­tö­o­saa­mi­nen ei vält­tä­mät­tä ole ihan sitä luok­kaa, kun vaik­ka mo­po­kort­tiin­kin sit­ten si­säl­tyy jo enem­män ajo-ope­tus­ta.

Mo­po­au­to­ja maa­han­tuo­van Elf­vin­gin toi­mi­tus­joh­ta­jan Nic­las An­der­so­nin mu­kaan syy suo­si­on siir­ty­mi­sel­le mo­po­au­tois­ta mön­ki­jöi­hin löy­tyy myös ajo­neu­vo­jen vä­li­sis­tä va­kuu­tus­mak­su­e­rois­ta. An­der­so­nin mu­kaan mo­po­au­to­jen va­kuu­tus­mak­su­jen vuo­si­kus­tan­nuk­set ovat jopa koh­tuut­to­mia.

– Mo­po­au­tos­sa pu­hu­taan tu­han­sis­ta eu­rois­ta vuo­des­sa, kun trak­to­ri­mön­ki­jäs­sä ne ovat al­le tu­han­nen eu­ron vuo­si­ta­sol­la, An­der­son ar­vi­oi STT:lle.

Va­kuu­tu­syh­tiö Lä­hi­Ta­pi­o­lan lii­ken­ne­tur­val­li­suu­des­ta ja au­to­pal­ve­luis­ta vas­taa­van joh­ta­jan Ta­pa­ni Ala­vii­rin mu­kaan va­kuu­tus­mak­su­jen mää­räy­ty­mi­ses­sä va­kuu­tu­syh­ti­öt käyt­tä­vät nii­den omaa da­taa sii­tä, kuin­ka pal­jon ja min­kä tyyp­pi­siä va­hin­ko­ja sat­tuu ja mit­kä nii­den seu­rauk­set ovat.

– Pää­pai­no­han näis­sä on ai­na tie­tys­ti hen­ki­lö­va­hin­goil­la. Nuo­ril­le ih­mi­sil­le ta­pah­tu­vien hen­ki­lö­va­hin­ko­jen kor­vauk­set voi­vat ol­la hy­vin­kin mit­ta­via, kun nii­tä mak­se­taan pit­kän ai­kaa, Ala­vii­ri sa­noo STT:lle.

Ala­vii­ri muis­tut­taa, et­tä yh­den ajo­neu­vo­luo­kan va­kuu­tus­kor­vauk­sia ei voi­da kus­tan­taa tois­ten ajo­neu­vo­luok­kien va­kuu­tus­mak­suis­ta. Va­kuu­tu­syh­ti­öi­den va­kuu­tus­mak­su­jen hin­ta­pe­rus­te­lut ei­vät kui­ten­kaan ole jul­kis­ta tie­toa, vaan ne kuu­lu­vat lii­ke­sa­lai­suu­den pii­riin.

Lii­ken­ne­va­kuu­tus­kes­kuk­sen lii­ken­ne­tur­val­li­suus­pääl­lik­kö Esa Räty ker­too huo­man­neen­sa on­net­to­muus­ti­las­tois­ta, et­tä mo­po­au­to­jen lii­ken­ne­va­kuu­tuk­ses­ta on kor­vat­tu mön­ki­jöi­tä use­am­min on­net­to­muu­den vas­ta­puo­lel­le ai­heu­tu­nei­ta va­hin­ko­ja.

– Mo­po­au­toil­la ai­heu­te­tuis­sa lii­ken­ne­va­hin­gois­sa on ol­lut suh­tees­sa use­am­min vas­ta­puo­lia mu­ka­na kuin trak­to­ri­mön­ki­jöil­lä. Trak­to­ri­mön­ki­jöi­den lii­ken­ne­va­hin­got ovat siis use­am­min ol­leet pel­käl­le trak­to­ri­mön­ki­jäl­le ta­pah­tu­nei­ta, Räty sa­noo STT:lle.

Tra­fi­co­min eri­tyi­sa­si­an­tun­ti­jan Riik­ka Ra­ja­mä­en mu­kaan vii­me vuon­na sekä trak­to­ri­mön­ki­jöi­den et­tä mo­po­au­to­jen on­net­to­muuk­sis­ta noin puo­let ta­pah­tui kun­tien ka­tu­a­lu­eil­la, noin kol­ma­so­sa maan­teil­lä ja vii­den­nes yk­si­tyis­teil­lä ja -alu­eil­la.

– Vuon­na 2023 on­net­to­muuk­sis­sa näyt­ti ole­van sel­lai­nen ero, et­tä mo­po­au­to­jen on­net­to­muuk­sis­sa oli use­am­min mui­ta osa­puo­lia mu­ka­na, kun taas trak­to­ri­mön­ki­jöil­lä tiel­tä suis­tu­mis­ten ja ajo­ra­dal­la kaa­tu­mis­ten osuus oli isom­pi, Ra­ja­mä­ki ar­vi­oi STT:lle.