Ee­tu Ha­lo­nen, Ii­da Vash­ko / STT

Suo­mes­sa pörs­si­säh­köä käyt­tä­vät ko­ti­ta­lou­det muut­ti­vat vii­me tal­ve­na säh­kön­ku­lu­tus­taan jopa 40 pro­sent­tia päi­vi­nä, jol­loin säh­kön hin­nat oli­vat his­to­ri­al­li­sen kor­kei­ta tai ma­ta­lia. Asia il­me­nee Suo­men ym­pä­ris­tö­kes­kuk­sen (Syke) ja säh­köyh­tiö Vä­reen tut­ki­muk­ses­ta.

Pörs­si­säh­kön hin­ta ko­ho­si en­nä­tyk­sel­li­siin lu­ke­miin vii­me vuo­den tam­mi­kuus­sa päi­vä­nä, jol­loin hin­ta oli kor­keim­mil­laan yli kak­si eu­roa ki­lo­wat­ti­tun­nil­ta.

En­nä­tyk­sel­li­sen hal­pa pörs­si­säh­kö­päi­vä oli puo­les­taan pa­ria kuu­kaut­ta ai­em­min. Vuo­den 2023 mar­ras­kuus­sa pörs­si­säh­kön hin­ta va­lah­ti jopa 50 sent­tiä mii­nuk­sel­le ki­lo­wat­ti­tun­nil­ta. Hin­ta-ale joh­tui nor­ja­lai­syh­ti­ön vir­heel­li­ses­tä tar­jouk­ses­ta säh­kö­mark­ki­noil­la.

Vaik­ka kan­ta­verk­ko­yh­tiö Fing­rid oh­jeis­ti suo­ma­lai­sia vält­tä­mään tur­haa säh­kön­ku­lu­tus­ta mo­lem­pi­na päi­vi­nä, vies­ti tun­tui men­neen pe­ril­le vain tam­mi­kuun poik­keuk­sel­li­sen hin­ta­pii­kin ai­kaan.

Tuol­loin pörs­si­säh­kös­tä mak­sa­neet ko­ti­ta­lou­det vä­hen­si­vät ku­lu­tus­taan noin 38 pro­sent­tia. Sen si­jaan mar­ras­kuun 2023 poik­keuk­sel­li­ses­sa "alen­nus­myyn­nis­sä" ku­lu­tus nou­si pörs­si­säh­kö­a­si­ak­kail­la jo­ta­kuin­kin sa­man ver­ran, rei­lut 40 pro­sent­tia.

– Ku­lu­tuk­sen muu­tok­set näi­nä kah­te­na päi­vä­nä oli­vat yl­lät­tä­en ai­ka sym­met­ri­set, to­te­aa eri­kois­tut­ki­ja En­ni Ruo­ka­mo Sy­kes­tä STT:lle.

Tam­mi­kuun hin­ta­pii­kis­sä ku­lu­tus­taan vä­hen­si­vät hie­man myös ne, joil­la oli hyb­ri­di­säh­kö­so­pi­mus. Heil­lä ku­lu­tus vä­he­ni noin seit­se­män pro­sen­tin ver­ran. Sen si­jaan mar­ras­kuun huip­pu­hal­pa­na päi­vä­nä ku­lu­tus­taan li­sä­si­vät vain ne, joil­la oli pörs­si­säh­kö­so­pi­mus.

Kiin­te­ä­hin­tai­ses­ta säh­kös­tä mak­sa­neet ko­ti­ta­lou­det ei­vät kes­ki­mää­rin muut­ta­neet ku­lu­tus­taan ää­ri­hin­to­jen päi­vi­nä.

Tut­ki­mus to­teu­tet­tiin tal­ven 2023–2024 ai­ka­na. Tut­ki­muk­ses­sa oli mu­ka­na noin 570 Vä­reen ku­lut­ta­ja-asi­a­kas­ta.

Jos kah­ta his­to­ri­al­lis­ta hin­to­jen ää­ri­pää­tä ei las­ke­ta mu­kaan, ku­lu­tus­jous­to oli vii­me tal­ve­na kui­ten­kin mel­ko mal­til­lis­ta myös pörs­si­säh­köä käyt­tä­vil­lä ko­ti­ta­louk­sil­la.

Kun kaik­kein ma­ta­lim­mat ja kor­keim­mat hin­nat sii­vo­taan lu­vuis­ta pois, pörs­si­säh­kö mak­soi vii­me tal­ve­na 0–28 sent­tiä ki­lo­wat­ti­tun­nil­ta.

Ruo­ka­mo ker­too, et­tä vaik­ka pörs­si­säh­kö­a­si­ak­kaat kyl­lä re­a­goi­vat tal­vi­kuu­kau­si­na hin­nan­muu­tok­siin, ku­lu­tus­jous­to oli ää­ri­päi­tä lu­kuun ot­ta­mat­ta vä­häis­tä.

– Jos aja­tel­laan, et­tä hin­ta nou­si­si vaik­ka vii­des­tä sen­tis­tä 20 sent­tiin ki­lo­wat­ti­tun­nil­ta, tä­män tut­ki­muk­sen mu­kaan ku­lu­tus las­ki­si kes­ki­mää­rin nel­jä pro­sent­tia. Pu­hu­taan siis ai­ka mal­til­li­sis­ta muu­tok­sis­ta kes­ki­mää­räi­ses­sä ku­lu­tuk­ses­sa, Ruo­ka­mo ker­too.

Hän ei osaa sa­noa, mis­sä kul­ki­si pörs­si­säh­kön hin­nan "haa­mu­ra­ja", jos­sa ko­ti­ta­lou­det al­kai­si­vat vä­hen­tää tai nos­taa ku­lu­tus­taan jo sel­väs­ti tätä enem­män. Asi­aa ei tut­ki­muk­ses­sa sel­vi­tet­ty.

– Ana­lyy­sim­me pe­rus­teel­la ei voi­da an­taa mi­tään maa­gis­ta kyn­ny­sar­voa. Sen voim­me sa­noa da­tas­ta, et­tä säh­kö­läm­mit­tei­set ko­ti­ta­lou­det ovat jous­ta­vam­pia ver­rat­tu­na ei-säh­kö­läm­mit­tei­siin ko­ti­ta­louk­siin, Ruo­ka­mo sa­noo.

Yk­si syy kan­ke­aan ku­lu­tus­jous­toon voi piil­lä sii­nä, et­tä ta­lo­jen läm­mi­tys­tek­nii­kan au­to­maa­tio ja äly­oh­jau­tu­vuus on Suo­mes­sa vie­lä ver­rat­tain lap­sen­ken­gis­sä.

Tut­ki­muk­sen te­ki­jät ko­ros­ta­vat au­to­maa­ti­on mer­ki­tys­tä eri­tyi­ses­ti säh­kö­läm­mit­tei­sis­sä ta­lois­sa. Ruo­ka­mo sa­noo, et­tä täl­lai­ses­sa ko­dis­sa ti­lo­jen ja käyt­tö­ve­den läm­mi­tys voi hau­ka­ta jopa yli 80 pro­sent­tia ko­ti­ta­lou­den säh­kön­ku­lu­tuk­ses­ta.

– Var­mas­ti yk­si kes­kei­nen te­ki­jä [vä­häi­ses­sä jous­tos­sa] on se, et­tä näi­den iso­jen kuor­mien oma­toi­mi­nen ku­lu­tuk­sen ajoit­ta­mi­nen on haas­ta­vaa, Ruo­ka­mo poh­tii.

Äly­oh­jauk­sen ja au­to­maa­ti­on puu­te ko­din ra­ken­nus­tek­nii­kas­sa nou­si esiin myös tut­ki­muk­sen ky­se­ly­vas­tauk­sis­sa. Vas­taa­jat ker­toi­vat puut­tei­den han­ka­loit­ta­van oman säh­kön­ku­lu­tuk­sen ajoit­ta­mis­ta. Toi­saal­ta esiin nou­si myös se, et­tei ku­lu­tuk­sen ajoit­ta­mi­ses­ta vält­tä­mät­tä ko­et­tu saa­van tar­peek­si ta­lou­del­lis­ta hyö­tyä.

Vä­reen ke­hi­tys­joh­ta­ja Ant­ti Mar­ti­kai­nen ker­too, et­tä tek­niik­ka läm­mi­tyk­sen au­to­ma­ti­soin­tiin pörs­si­säh­kön hin­nan mu­kaan on kyl­lä ole­mas­sa. Kyse on hä­nen mu­kaan­sa en­nem­min­kin sii­tä, et­tei­vät ih­mi­set ole tie­toi­sia au­to­maa­ti­on hyö­dyis­tä.

– Ih­mi­set ei­vät ole tar­peek­si val­veu­tu­nei­ta. Suu­ret mas­sat ei­vät ole vie­lä hok­san­neet, et­tä au­to­maa­ti­os­ta ja äly­oh­jauk­ses­ta oli­si suu­ri hyö­ty, Mar­ti­kai­nen sa­noo.

Ti­las­to­kes­kuk­sen mu­kaan noin vii­de­so­sa suo­ma­lai­sis­ta ko­ti­ta­louk­sis­ta oli suo­raan säh­kö­läm­mit­tei­siä vuon­na 2022. Mää­rä oli las­ke­nut kym­me­nes­sä vuo­des­sa noin kuu­si pro­sent­tiyk­sik­köä.

Mar­ti­kai­nen taas ker­too, et­tä Vä­reen tie­to­jen mu­kaan Suo­mes­sa on noin 700 000 suo­raan säh­kö­läm­mit­teis­tä ko­ti­ta­lout­ta. Lu­vus­sa ovat mu­ka­na oma­ko­ti­ta­lot, pa­ri­ta­lot, ri­vi­ta­lot ja loma-asun­not.

– Säh­kö­läm­mi­tys­tä on tosi pal­jon, jo­ten kan­san­ta­lou­del­li­ses­ti oli­si jär­ke­vää, et­tä ih­mi­set kiin­nit­täi­si­vät läm­mi­tyk­sen au­to­maa­ti­oon huo­mi­o­ta, Mar­ti­kai­nen sa­noo.

Li­säk­si pörs­si­säh­kö­so­pi­mus­ten suo­sio on kas­va­nut Suo­mes­sa ener­gi­ak­rii­sin jäl­keen tun­tu­vas­ti.

Ener­gi­a­vi­ras­ton mu­kaan pörs­si­hin­tais­ten so­pi­mus­ten osuus kak­sin­ker­tais­tui vuon­na 2023 ja oli noin 30 pro­sent­tia. Tuo­reem­pia vii­me vuo­den ti­las­to­ja ei ole vie­lä koot­tu.

Pörs­si­säh­kö­so­pi­muk­ses­sa säh­kön hin­ta vaih­tuu tun­neit­tain mark­ki­na­hin­nan mu­kaan.

Hyb­ri­di­säh­kö­so­pi­mus taas yh­dis­te­lee kiin­te­ää hin­taa ja pörs­si­säh­köä. Sii­nä kiin­teä hin­ta muut­tuu hie­man riip­pu­en sii­tä, käyt­tää­kö ko­ti­ta­lous säh­köä enem­män edul­li­si­na vai kal­lii­na tun­tei­na.

Suo­mes­sa säh­kön vuo­tui­nen kes­ki­hin­ta on Sy­ken mu­kaan kol­man­nek­si hal­vin­ta Eu­roo­pas­sa, mut­ta sa­mal­la suh­teel­li­nen vaih­te­lu tun­ti­hin­nois­sa on Eu­roo­pan voi­mak­kain­ta.