Kai­su Suo­pan­ki / STT

Kau­pan lii­ton tuo­rees­ta sel­vi­tyk­ses­tä il­me­nee, et­tä al­ku­vuo­den ai­ka­na Kii­nas­ta os­ta­mi­nen on kas­va­nut Suo­mes­sa eri­tyi­ses­ti al­le 50-vuo­ti­ai­den mies­ten pa­ris­sa.

Taus­tal­la on Kau­pan lii­ton pää­e­ko­no­mis­tin Jaa­na Kur­je­no­jan mu­kaan esi­mer­kik­si Aliexp­res­sin mer­kit­tä­vä kas­vu. Yri­tyk­sen osuus kii­na­lai­sa­lus­to­jen kä­vi­jä­mää­ris­tä on vuo­des­sa nous­sut 10 pro­sent­tiyk­sik­köä 35 pro­sent­tiin.

– Aliexp­ress myy elekt­ro­niik­kaa, va­paa-ajan tuot­tei­ta, va­ra­o­sia, rau­ta­kau­pan tuot­tei­ta ja työ­ka­lu­ja enem­män kuin muut kii­na­lai­set kau­pat, Kur­je­no­ja sa­noo STT:lle.

Aliexp­ress on hal­pa­kaup­pa, mut­ta myy myös joi­ta­kin kal­liim­pia tuot­tei­ta ku­ten hin­nak­kai­ta va­ra­o­sia.

Suo­mes­sa Temu on edel­leen kii­na­lai­sis­ta verk­ko­kau­pois­ta suo­si­tuin. Siel­tä os­te­taan Kur­je­no­jan mu­kaan "oi­ke­as­taan mitä ta­han­sa", muun mu­as­sa hal­pa­e­lekt­ro­niik­kaa ja hal­pa­muo­tia.

– Te­mun kaik­kein suo­si­tuin ikä­ryh­mä ovat ni­me­no­maan kes­ki-ikäi­set mie­het eli 35–55-vuo­ti­aat mie­het, Kur­je­no­ja ker­too.

Kaik­ki­aan kii­na­lai­sis­sa hal­pa­kau­pois­sa maa­lis­kuus­sa verk­ko-os­tok­sia teh­neis­tä suo­ma­lai­sis­ta rei­lu puo­let (54 pro­sent­tia) oli mie­hiä.

Vii­me ai­koi­na al­le 50-vuo­ti­aat nai­set ovat vä­hen­tä­neet os­tok­si­aan kii­na­lai­sis­sa kau­pois­sa, mikä nä­kyy eri­tyi­ses­ti ult­ra­pi­ka­muo­tia myy­vän Shei­nin suo­si­on las­ku­na. Yli vii­si­kymp­pi­set nai­set ovat sen si­jaan li­sän­neet os­ta­mis­taan.

Hal­poi­hin hin­toi­hin pe­rus­tu­va kii­na­lai­nen verk­ko­kaup­pa syr­jäyt­tää eu­roop­pa­lais­ta ja suo­ma­lais­ta kaup­paa. Kau­pan lii­ton mu­kaan kii­na­lai­nen hal­pa­kaup­pa hei­ken­tää ko­ti­maas­sa työl­lis­tä­vän kau­pan myyn­tiä eri­tyi­ses­ti alem­mis­sa hin­ta­luo­kis­sa niin fyy­si­sis­sä myy­mä­löis­sä kuin verk­ko­myyn­nis­sä­kin.

Suo­ma­lais­ten ja eu­roop­pa­lais­ten yri­tys­ten tuot­teil­le hin­taa tu­lee hal­lin­nol­li­sis­ta kus­tan­nuk­sis­ta, kun ne nou­dat­ta­vat eu­roop­pa­lais­ta lain­sää­dän­töä ja mak­sa­vat ve­ro­ja Eu­roop­paan.

– Kii­na­lai­set pys­ty­vät myy­mään hal­vem­mal­la, kun he ei­vät näi­tä nou­da­ta. Se kai­vaa maa­ta eu­roop­pa­lai­sen kau­pan al­ta, Kur­je­no­ja sa­noo.

Suo­ma­lai­set os­ti­vat vii­me vuon­na verk­ko­kau­pas­ta tuot­tei­ta yh­teen­sä lä­hes 5,4 mil­jar­dil­la eu­rol­la. Verk­ko-os­tok­set ul­ko­mail­ta kas­voi­vat vii­me vuon­na yh­dek­sän pro­sent­tia ja ko­ti­maan osal­ta kak­si pro­sent­tia.

Eri­tyi­ses­ti li­säys­tä tuli ter­vey­den ja kos­me­tii­kan os­tok­siin, joi­ta vauh­dit­ti­vat eri­lai­set kan­sain­vä­li­set tren­dit ja ul­ko­mai­nen hal­pa­kaup­pa.

Ul­ko­mai­sen verk­ko­kau­pan osuus suo­ma­lais­ten di­gi­os­tok­sis­ta on yli 37 pro­sent­tia.