Suomessa kiinalaisissa verkkokaupoissa shoppailevat eniten keski-ikäiset miehet
Kaisu Suopanki / STT
Kaupan liiton tuoreesta selvityksestä ilmenee, että alkuvuoden aikana Kiinasta ostaminen on kasvanut Suomessa erityisesti alle 50-vuotiaiden miesten parissa.
Taustalla on Kaupan liiton pääekonomistin Jaana Kurjenojan mukaan esimerkiksi Aliexpressin merkittävä kasvu. Yrityksen osuus kiinalaisalustojen kävijämääristä on vuodessa noussut 10 prosenttiyksikköä 35 prosenttiin.
– Aliexpress myy elektroniikkaa, vapaa-ajan tuotteita, varaosia, rautakaupan tuotteita ja työkaluja enemmän kuin muut kiinalaiset kaupat, Kurjenoja sanoo STT:lle.
Aliexpress on halpakauppa, mutta myy myös joitakin kalliimpia tuotteita kuten hinnakkaita varaosia.
Suomessa Temu on edelleen kiinalaisista verkkokaupoista suosituin. Sieltä ostetaan Kurjenojan mukaan "oikeastaan mitä tahansa", muun muassa halpaelektroniikkaa ja halpamuotia.
– Temun kaikkein suosituin ikäryhmä ovat nimenomaan keski-ikäiset miehet eli 35–55-vuotiaat miehet, Kurjenoja kertoo.
Kaikkiaan kiinalaisissa halpakaupoissa maaliskuussa verkko-ostoksia tehneistä suomalaisista reilu puolet (54 prosenttia) oli miehiä.
Viime aikoina alle 50-vuotiaat naiset ovat vähentäneet ostoksiaan kiinalaisissa kaupoissa, mikä näkyy erityisesti ultrapikamuotia myyvän Sheinin suosion laskuna. Yli viisikymppiset naiset ovat sen sijaan lisänneet ostamistaan.
Halpoihin hintoihin perustuva kiinalainen verkkokauppa syrjäyttää eurooppalaista ja suomalaista kauppaa. Kaupan liiton mukaan kiinalainen halpakauppa heikentää kotimaassa työllistävän kaupan myyntiä erityisesti alemmissa hintaluokissa niin fyysisissä myymälöissä kuin verkkomyynnissäkin.
Suomalaisten ja eurooppalaisten yritysten tuotteille hintaa tulee hallinnollisista kustannuksista, kun ne noudattavat eurooppalaista lainsäädäntöä ja maksavat veroja Eurooppaan.
– Kiinalaiset pystyvät myymään halvemmalla, kun he eivät näitä noudata. Se kaivaa maata eurooppalaisen kaupan alta, Kurjenoja sanoo.
Suomalaiset ostivat viime vuonna verkkokaupasta tuotteita yhteensä lähes 5,4 miljardilla eurolla. Verkko-ostokset ulkomailta kasvoivat viime vuonna yhdeksän prosenttia ja kotimaan osalta kaksi prosenttia.
Erityisesti lisäystä tuli terveyden ja kosmetiikan ostoksiin, joita vauhdittivat erilaiset kansainväliset trendit ja ulkomainen halpakauppa.
Ulkomaisen verkkokaupan osuus suomalaisten digiostoksista on yli 37 prosenttia.