Yö-yh­ty­een bii­seil­le ra­ken­tu­va Ih­mi­sen poi­ka hou­kut­te­li Få­fän­gan kat­so­moon liki 17 800 kat­so­jaa. Se on Rau­man ke­sä­te­at­te­rin uu­si ylei­sö­en­nä­tys. Vie­lä ei ole ker­rot­tu, mitä Få­fän­gas­sa en­si su­ve­na esi­te­tään. Mut­ta mu­siik­ki­näy­tel­mäs­tä lie­nee jäl­leen kyse?

– Oli­si moka heit­täy­tyä toi­seen tyy­li­la­jiin. Kan­nat­taa pi­tää kiin­ni mei­dän omas­ta ju­tus­ta. Se on mu­sii­kil­li­nen ko­me­dia, vas­ta­si Rau­man Te­at­te­rin tai­teel­li­nen joh­ta­ja Ot­to Ka­ner­va Rau­map­lus­san haas­tat­te­lus­sa.

Hän ar­ve­li, et­tä en­si ke­sän mu­siik­ki­näy­tel­mä jul­kis­te­taan loka-mar­ras­kuun vaih­tees­sa.

Tie­dos­sa sen si­jaan on, mikä Hä­meen­lin­nas­sa en­si ke­sä­nä me­nee. Ih­mi­sen poi­ka siir­tyy sin­ne. Tämä on help­po ar­va­ta, sil­lä edel­li­set näy­tel­mät ovat ol­leet Elä­mäl­tä kai­ken sain, Din­go ja Mitä kuu­luu, Mar­ja-Lee­na? Kaik­ki vuot­ta myö­hem­min kuin Rau­mal­la.

– Kun tu­lin Rau­mal­le, alus­ta saak­ka oli sel­vää, et­tä ha­lu­ai­sim­me teh­dä yh­teis­työ­tä. Näy­tel­miä ja la­vas­tei­ta kan­nat­taa kier­rät­tää, ker­toi Ka­ner­va, joka on Hä­meen­lin­nan Uu­den Ke­sä­te­at­te­rin pe­rus­ta­ja ja toi­mi­tus­joh­ta­ja.

Rau­map­lus­san haas­tat­te­lus­sa Ka­ner­va oli hie­man yl­peä sii­tä, et­tä ”vi­ral­li­set” Din­go- ja Yö-mu­si­kaa­lit saa­tiin en­sin Rau­mal­le.

– Jos ei po­ri­lai­set ym­mär­rä teh­dä, niin teh­dään me sit­ten Rau­mal­la, Ka­ner­va hy­ker­te­li.

Tal­vi­te­at­te­rin oh­jel­mis­toa koo­tes­sa Ka­ner­va luot­taa nel­jän lo­ke­ron sap­luu­naan: yk­si mu­siik­ki­näy­tel­mä, yk­si ko­me­dia tai fars­si, yk­si draa­ma tai jän­ni­tys­näy­tel­mä ja yk­si las­ten näy­tel­mä.

Ei­kö draa­ma enää vedä?

– Kyl­lä draa­maa yhä teh­dään. Kyse on sii­tä, mi­ten draa­ma il­mais­taan. Ei saa ol­la lii­an vai­ke­aa, ei­kä lii­an kum­mal­lis­ta, sa­noi Ka­ner­va.

Ris­to Lei­non ja Jan­ne Ran­ta­sen isän­nöi­mät Rau­map­lus-pu­he­oh­jel­mat löy­ty­vät Spo­ti­fy-pal­ve­lus­ta.

Link­ki jak­soon