Professori Niinistö ihmettelee peruskoulun monia uudistuksia
Kari Niinistö viihtyy Raumalla vaimonsa ja koiriensa kanssa. Syytä muualle muuttoon ei ole ollut, vaikka Salo onkin kotikaupunki.
Ari Anteroinen
Kari Niinistö, 81, muutti Raumalle 1999 ja aloitti Rauman OKL:n professorina jo 14 vuotta aiemmin.
– Professorinvirka aukesi ja ajattelin, että olisi ylennys tulla Raumalle. Tulin valituksi, Niinistö kertoo.
– Ensin kuljin bussilla tai omalla autolla. Ajaminen Kaarinasta Turun kautta Raumalle kävi aika rasittavaksi. Matkoihin meni neljäkin tuntia. Menin täällä naimisiin, ja se oli ratkaiseva asia muuton taustalla.
Niinistö kehuu Raumaa idylliseksi ja rauhalliseksi kaupungiksi, missä on monipuolinen ympäristö, kuten meren läheisyys ja mielenkiintoinen Vanha Rauma.
– Ei ole ollut syytä muuttaa pois. Kotikaupunkini Salo on tietenkin sellainen, mitä on joskus ajateltu, Niinistö sanoo.
Niinistö toimi OKL:n professorina vuodet 1985–2006 ja laitoksen johtajana 13 vuotta. Väliin mahtuu ulkomaanpestit Virossa, Unkarissa, Sambiassa ja Venäjän Tverissä. Kyse on ollut kansainvälisestä yhteistyöstä ja tutkimuksesta opettajankoulutuksen alalla.
Raumallakin töitä riitti, varsinkin kun OKL:n lakkautus oli vaarana 1990-luvun alussa.
– Tein paljon töitä sen eteen, että se sai jatkaa. Lopulta ei tullut vähennyksiä, vaikka Kajaani ja Savonlinna lopetettiin. Siinä oli riski myös Rauman kohdalla, Niinistö muistaa.
Toisen kerran OKL:n lopettamisesta keskusteltiin vuosina 2022-2023. Rauman kaupungin ottaman keskeisen roolin ansiosta tuokin vääntö päättyi onnellisesti.
– Tällä hetkellä kaikki näyttää hyvältä.
Niinistö pohtii edelleen kasvatustieteen asioita , kuten kumpi on parempi, painotettu opetus vai inkluusio.
– Inkluusio on tietyllä tavalla demokraattinen, tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen järjestelmä. Mutta sillä ei saa oppilaista niin paljon irti, kuin voisi saada muulla tavalla, Niinistö näkee.
– Lahjakkaat ja motivoituneet oppilaat eivät pääse oikeuksiinsa sellaisissa luokissa, joissa on monenlaisia ohjattavia ja avustettavia. He ovat aika lailla omillaan. Luokkien välillä on tosin suuria eroja. Joissakin kunnissa on paremmat resurssit, jolloin erityistukea antaa joku muu ja opettaja voi keskittyä kaikkiin oppilaisiin. Sitten on luokkia, joissa opettaja keskittyy lähinnä tukea tarvitseviin ja muut ovat omillaan.
Myös seinättömistä luokista on puhetta riittänyt. Niinistön ei niistä pidä.
– Ne ovat liian häliseviä, eikä siellä ole helppo keskittyä. Olisi hyvä, että olisi edes pienempiä soppeja, joissa voisi paremmin keskittyä.
Niinistön mukaan peruskoulusta pääsee lähes automaattisesti läpi.
– Siellä pitäisi saavuttaa tietyt tavoitteet. Jos se ei yhdeksässä vuodessa onnistu, pitää voida olla pitempään.
Aiemmin oppilas saattoi joutua suorittamaan jonkun luokan toisenkin kerran.
– Nykyään oppilas suorittaa peruskoulun pääsääntöisesti yhdeksässä vuodessa menestyksestä riippumatta. On toki olemassa 10-luokkakokeiluja, mutta käytännössä lähes kaikki pääsevät yhdeksässä vuodessa läpi.
– Se ei ole hyvä myöhempää elämää ajatellen, jos perustaitoja ei ole opittu, Niinistö varoittaa.
Miksi PISA-tulokset ovat laskeneet?
– Yksi on lisääntynyt maahanmuutto. Niiden oppilaiden opintomenestys on selvästi huonompaa kuin suomalaisten. Keskeinen syy on huono kielitaito, kun äidinkieli on muu kuin suomi. Kuitenkin heidät laitetaan muiden kanssa samaan yleisopetukseen. Toki he saavat tehostettua tukea ja opetusta, Niinistö vastaa.
Niinistö ihmettelee myös peruskoulun monia uudistuksia.
– Tuntuvat olevan itsetarkoitus. Joka opetusministerin pitää jättää kädenjälki ja kehittää uutta. Liiat uudistukset vievät keskittymiskykyä opettajilta ja oppilailta perusasioiden jäädessä sivuun, Niinistö valittelee.
– Kaikki uudistukset eivät ole aina hyviä, kuten itseohjautuvuuden korostaminen ja ilmiöoppiminen. Ne voivat olla hyviä joissakin asioissa, mutta perusasioiden oppiminen ja kertaaminen voi jäädä vähemmälle.
Suomessa ollaan myös herkkiä eri tahojen oikeuksille.
– Ei uskalleta puuttua vaikka kännyköiden käyttöön. Pohditaan, onko lupa kieltää. Ollaan varovaisia, mitä voi oppilailta edellyttää tai vaatia.