Rau­man kes­kus­taa vuo­si­kau­det var­jos­ta­nut ra­ken­ta­ma­ton alue saa uu­den kään­teen. Rau­man kau­pun­ki jou­tuu lu­nas­ta­maan ton­tin sitä hal­lin­neel­ta Re­a­le Oy:ltä 5,7 mil­joo­nan eu­ron hin­taan. Pit­kään ja pe­rin­poh­jai­ses­ti eden­nyt han­ke ei kos­kaan saa­nut riit­tä­väs­ti tuul­ta pur­jei­siin­sa ja lo­pul­ta yrit­tä­mi­nen lop­pui.

On ai­na pet­ty­mys, kun elin­kei­no­e­lä­män vas­tuul­le kuu­lu­vaa inf­raa jou­du­taan ot­ta­maan kau­pun­gin hal­tuun. Se on merk­ki sii­tä, et­tä kau­pun­gin ve­to­voi­ma ei riit­tä­nyt kan­ta­maan suun­ni­tel­tua laa­ja kaup­pa­kes­kus­han­ket­ta. Kes­kei­si­nä syi­nä on muis­tet­tu ker­toa va­li­tuk­sil­la ve­ny­nyt kaa­vap­ro­ses­si, ko­ro­na ja Ve­nä­jän so­ta­toi­mil­la sot­ke­mat ra­ken­nus­hin­nat. Näi­den li­säk­si syy­nä on ta­lou­sa­lu­een lii­an vä­häi­nen os­to­voi­ma.

Ton­tin lu­nas­tus oli kau­pun­gil­le ai­noa vaih­to­eh­to, kun al­koi ol­la sel­vää et­tei ny­kyi­sen omis­ta­jan puo­lel­ta han­ke tule ete­ne­mään. Koko alu­een saa­mi­nen kau­pun­gil­le an­taa uu­det ja laa­jem­mat mah­dol­li­suu­det kaa­voit­taa alu­et­ta. Var­sin­kin on­gel­mia ai­heut­ta­nut lin­ja-au­to­a­se­ma saa nyt pa­rem­man pai­kan, sil­lä bus­seil­le va­rat­tu tila kään­ty­mi­sa­lu­ei­neen oli han­ka­la kes­kel­lä suun­nit­te­lu­a­lu­et­ta. It­se ase­ma­ra­ken­nus so­pii ole­maan mis­sä vaan, sil­lä sen vaa­ti­muk­set ei­vät ole kuin so­si­aa­li­ti­lat ja pie­ni tupa läm­mit­te­lyyn ja sa­teen­suo­jaan.

On sel­vää, et­tä pai­no­tus kau­pal­li­sen ti­lan ja asu­mi­sen vä­lil­lä muut­tuu ja asuin­ra­ken­ta­mi­nen ton­til­le kas­vaa. Sitä tu­kee myös edel­leen jat­ku­va tren­di, jos­sa vä­es­tö ha­keu­tuu sel­ke­äs­ti kau­pun­kien kes­kus­toi­hin ja edel­leen isom­piin kau­pun­kei­hin. Rau­ma säi­lyy seu­tu­kun­nan kes­kuk­se­na ja on jär­ke­vää saa­da ai­van ydin­kes­kus­taan li­sää asun­to­ja.

Kun kaa­voi­tus saa­daan val­miik­si ja eri osien on mah­dol­lis­ta läh­teä ra­ken­tu­maan toi­sis­taan riip­pu­mat­ta, on nä­kö­pii­ris­sä et­tä mur­heel­li­nen ke­san­to kes­kel­lä kau­pun­kia pie­ne­nee ja lo­pul­ta tu­lee tyy­lik­kääs­ti ra­ken­ne­tuk­si.

Samu Vah­te­ris­to