Ka­na­li tu­lee eh­dot­to­mas­ti saa­da käyt­töön ruop­pauk­sen jäl­keen, ei vain ole­maan. Mal­lia voi ha­kea Pa­rai­sil­ta kirk­ko­sal­men ka­na­vas­ta. Ka­na­vaa on ruo­pat­tu sy­vem­mäk­si ja sil­to­jen ali­tus­kor­keut­ta teh­ty suu­rem­mak­si, jot­ta isom­mat ve­neet voi­vat ne alit­taa. Vie­ras­sa­ta­ma­pal­ve­lua ei ole, mut­ta kiin­nit­täy­ty­mis­mah­dol­li­suuk­sia kyl­lä ja toi­ve, et­tä ve­nei­li­jät käyt­tä­vät kes­kus­tan pal­ve­lu­ja.

Par­pan­sa­lin puis­to ei ole mil­lään käy­töl­lä. Sii­tä voi hy­vin loh­kais­ta koh­das­ta riip­pu­en 10-20 met­riä li­sää le­veyt­tä me­ri­ve­del­le. Tar­vit­ta­es­sa sy­ven­tää li­sää ja muo­ka­ta ne sil­lat sa­mal­la. Te­at­te­rin koh­dal­ta sil­ta pois ja par­haim­mil­laan ve­neel­lä voi­si saa­pua ai­na Bu­e­na Vis­tan ta­sol­le. Val­ta­va mark­ki­noin­ti pääl­le, et­tä ve­neel­lä voi ajaa ai­van maa­il­man­pe­rin­tö­koh­teen vie­reen. Le­ve­äm­pi Ka­na­li mah­dol­lis­taa muu­ta­kin toi­min­taa, niin lii­ke­ta­lou­del­li­ses­ti kuin muu­ten­kin. Ve­nei­ly se­koit­tai­si myös vet­tä, ei kuk­ki­si ve­si­kas­vit. Ka­na­liin voi­si yli­pään­sä asen­taa myös jon­kun ko­neis­ton, joka vä­hän pyö­rit­täi­si vet­tä me­ren ja Su­vi­tuu­len vä­lil­lä.

Kaik­ki tämä toi­si Rau­mal­le sitä me­rel­li­syyt­tä, mitä kau­pun­kist­ra­te­gi­ois­sa jah­kail­laan ja mai­nos­te­taan vail­la te­ko­ja. Kaik­ki tämä tu­lee li­säk­si var­mas­ti ole­maan hal­vem­pi ja hel­pom­pi to­teut­taa, kuin vaik­ka Sa­lin­ke­don kaa­vai­lut.

Jouk­ko huo­les­tu­nei­ta äi­te­jä