Ans­si Ru­la­mo / STT

Yh­dys­val­ta­lai­sen in­die-oh­jaa­ja Sean Ba­ke­rin oh­jaa­ma Ano­ra nou­si jär­jes­tyk­ses­sään 97. Os­car-gaa­lan me­nes­ty­se­lo­ku­vak­si. Ano­ra voit­ti par­haan elo­ku­van Os­ca­rin, ja sen on­nis­tui kah­mia enem­män pys­te­jä kuin mi­kään muu elo­ku­va tänä vuon­na, kaik­ki­aan vii­si.

Par­haan elo­ku­van li­säk­si Ba­ker pal­kit­tiin Ano­ras­ta par­haan oh­jauk­sen, al­ku­pe­räis­kä­si­kir­joi­tuk­sen ja leik­kauk­sen Os­ca­reil­la. Hä­nen nel­jä Os­car-pal­kin­to­aan sa­ma­na il­ta­na si­vu­a­vat Gu­ar­di­a­nin mu­kaan Walt Dis­neyn en­nä­tys­tä: Dis­ney yl­si sa­maan vuo­den 1954 gaa­las­sa.

Ba­ke­rin pal­kin­to­jen li­säk­si Mi­key Ma­di­son sai elo­ku­vas­ta par­haan nais­pää­o­san Os­ca­rin. Ky­sees­sä on 25-vuo­ti­aan Ma­di­so­nin en­sim­mäi­nen Os­car-pal­kin­to. Ma­di­son kiit­ti voi­ton­pu­hees­saan muun mu­as­sa sek­si­työ­läis­ten yh­tei­söä.

Ma­di­so­nin voit­to oli pie­ni yl­lä­tys, sil­lä Demi Moo­ren roo­li elo­ku­vas­sa The Subs­tan­ce oli en­nak­ko­suo­sik­ki Os­car-voit­ta­jak­si.

Ano­ra ker­too yh­dys­val­ta­lai­ses­ta sek­si­työn­te­ki­jäs­tä, jon­ka sul­ha­nen on ve­nä­läi­sen oli­gar­kin poi­ka. Ma­di­so­nin ohel­la elo­ku­vas­sa näyt­te­lee myös ve­nä­läi­nen Juri Bo­ri­sov, joka tuli tun­ne­tuk­si suo­ma­lai­se­lo­ku­va Hyt­ti nro 6:n mies­pää­o­sas­ta.

Ano­ra voit­ti vii­me vuon­na Can­ne­sin elo­ku­va­juh­lien tär­keim­män pal­kin­non Kul­tai­sen pal­mun.

Nel­jä ker­taa Os­car-gaa­las­sa la­val­la käy­nyt Ba­ker, 54, ko­ros­ti par­haan oh­jaa­jan kii­tos­pu­hees­saan elo­ku­va­te­at­te­ri­ko­ke­muk­sen mer­ki­tys­tä.

– Ai­ka­na jona maa­il­ma voi tun­tua hy­vin ja­kau­tu­neel­ta, tämä on tär­ke­äm­pää kuin kos­kaan. Se on yh­tei­söl­li­nen ko­ke­mus, jota ei yk­sin­ker­tai­ses­ti voi saa­da ko­to­na, Ba­ker sa­noi.

– Elo­ku­van­te­ki­jät, teh­kää jat­kos­sa­kin elo­ku­via isol­le kan­kaal­le, minä ai­na­kin teen. – – Kat­so­kaa elo­ku­via te­at­te­reis­sa, pi­de­tään elo­ku­vis­sa käy­mi­sen hie­no pe­rin­ne elos­sa.

Par­haan mies­pää­o­san Os­car-pal­kin­non sai Ad­rien Brody elo­ku­vas­ta The Bru­ta­list. Hän ku­kis­ti ka­te­go­ri­as­sa muun mu­as­sa Ti­mot­hee Cha­la­met'n ja Ralph Fien­ne­sin.

Ky­sees­sä on Bro­dyn toi­nen pää­o­sa-Os­car. Hän sai pal­kin­non myös vuo­den 2002 elo­ku­vas­ta Pi­a­nis­ti.

Brody esit­tää The Bru­ta­lis­tis­sa ho­lo­kaus­tis­ta sel­vin­nyt­tä un­ka­rin­juu­ta­lais­ta ark­ki­teh­tiä, joka ra­ken­taa uut­ta elä­mää Yh­dys­val­lois­sa. Pit­käs­sä kii­tos­pu­hees­saan Brody ot­ti kan­taa ra­sis­mia ja an­ti­se­mi­tis­miä vas­taan.

– Us­kon et­tä jos men­nei­syys voi opet­taa meil­le mi­tään, se on et­tä vi­haan ei saa ol­la puut­tu­mat­ta, Brody sa­noi.

Par­haan mies­si­vuo­san Os­ca­ril­la pal­kit­tiin Kie­ran Cul­kin elo­ku­vas­ta A Real Pain. Ky­sees­sä on Cul­ki­nin en­sim­mäi­nen Os­car-pal­kin­to. Hän on saa­nut sa­mai­ses­ta roo­lis­ta ai­em­min muun mu­as­sa Gol­den Glo­ben.

Par­haan nais­si­vuo­san Os­ca­rin puo­les­taan sai Zoe Sal­da­na elo­ku­vas­ta Emi­lia Pe­rez. Sal­da­na sa­noi kii­tos­pu­hees­saan ole­van­sa maa­han­muut­ta­ja­van­hem­pien yl­peä lap­si.

– Olen en­sim­mäi­nen do­mi­ni­kaa­ni­taus­tai­nen, joka on voit­ta­nut Os­ca­rin, ja tie­dän et­ten ole vii­mei­nen, lii­kut­tu­nut Sal­da­na sa­noi.

Eni­ten Os­car-eh­dok­kuuk­sia oli tänä vuon­na saa­nut mie­li­pi­tei­tä ja­ka­nut mu­si­kaa­li Emi­lia Pe­rez. Su­ku­puol­ta kor­jan­nees­ta huu­me­kar­tel­lin po­mos­ta ker­to­va elo­ku­va oli eh­dol­la pe­rä­ti 13 ka­te­go­ri­as­sa. Emi­lia Pe­rez sai lo­pul­ta tyy­tyä kah­teen pys­tiin: Sal­da­nan nais­si­vuo­sa­pal­kin­non li­säk­si elo­ku­va pal­kit­tiin par­haas­ta al­ku­pe­räis­kap­pa­lees­ta.

The Bru­ta­list ja Wic­ked oli­vat saa­neet kum­pi­kin kym­me­nen eh­dok­kuut­ta. The Bru­ta­list sai lo­pul­ta kol­me ja Wic­ked kak­si Os­ca­ria. Bro­dyn pää­o­sa­pal­kin­non li­säk­si The Bru­ta­list sai Os­ca­rit par­haas­ta ku­vauk­ses­ta ja par­haas­ta mu­sii­kis­ta.

En­nak­ko­ar­vi­ois­sa Ano­ran suu­rin haas­ta­ja par­haan elo­ku­van ka­te­go­ri­as­sa oli paa­vin va­lin­nas­ta ker­to­va Conc­la­ve. Conc­la­ve sai ai­no­an pys­tin­sä par­haas­ta so­vi­te­tus­ta kä­si­kir­joi­tuk­ses­ta.

Muu­sik­ko Bob Dy­la­nis­ta ker­to­va elä­mä­ker­ta­e­lo­ku­va A Comp­le­te Unk­nown jäi il­man pal­kin­to­ja, vaik­ka se oli saa­nut kah­dek­san eh­dok­kuut­ta.

Scifi-hit­ti Dyy­ni: Osa kak­si sai kak­si tek­nis­tä Os­ca­ria: par­haas­ta ää­nes­tä ja par­hais­ta eri­kois­te­hos­teis­ta.

Par­haan ul­ko­mai­sen elo­ku­van pal­kin­non sai bra­si­li­a­lai­nen Olen yhä tääl­lä, jos­ta tuli Bra­si­li­an en­sim­mäi­nen Os­ca­ril­la pal­kit­tu elo­ku­va.

Elo­ku­va-alan ar­vos­te­tuim­man gaa­lan juon­si täl­lä ker­taa koo­mik­ko ja juon­ta­ja Co­nan O'Brien.

Avaus­juon­nos­saan O'Brien huo­mi­oi myös Los An­ge­le­sin tam­mi­kuun tu­hoi­sat maas­to­pa­lot ja nii­den uh­rit. Hän ar­ve­li, et­tä gaa­la voi tun­tua täl­lai­si­na ai­koi­na ab­sur­dil­ta ri­tu­aa­lil­ta.

– Mo­net ih­mi­set, joi­ta juh­lim­me tänä il­ta­na, ei­vät ole kuu­lui­sia, he ei­vät ole va­rak­kai­ta, mut­ta he ovat omis­tau­tu­neet am­ma­til­le, joka voi het­kes­sä tuo­da mei­dät kaik­ki hie­man lä­hem­mäk­si toi­si­am­me, O'Brien sa­noi vii­ta­ten elo­ku­va-alan ri­vi­työn­te­ki­jöi­hin.

– Jopa kau­his­tut­ta­vien maas­to­pa­lo­jen ja ja­kaan­nut­ta­van po­li­tii­kan edes­sä, työ jat­kuu.

Myö­hem­min gaa­las­sa Los An­ge­le­sin pe­las­tus­vi­ra­no­mai­sia tuli la­val­le, ja O'Brien suit­sut­ti hei­tä san­ka­reik­si.

Gaa­la al­koi esi­tyk­sel­lä, jos­sa lau­loi­vat Wic­ked-mu­si­kaa­lin täh­det Cynt­hia Eri­vo ja Ari­a­na Gran­de.

Yh­dys­val­to­jen myrs­kyi­säs­tä po­liit­ti­ses­ta ti­lan­tees­ta huo­li­mat­ta li­be­raa­lin Hol­ly­woo­din pii­kit pre­si­dent­ti Do­nald Trum­pin hal­lin­toa koh­taan jäi­vät vä­hiin. O'Brien viit­ta­si yh­des­sä vä­li­juon­nois­taan epä­suo­ras­ti Trum­pin ta­paan myö­täil­lä Ve­nä­jän pre­si­dent­tiä Vla­di­mir Pu­ti­nia.

– Ano­ral­la on me­neil­lään hie­no il­ta. – – Il­mei­ses­ti ame­rik­ka­lai­set ovat in­nois­saan, kun nä­ke­vät jon­kun pi­tä­vän puo­len­sa vai­ku­tus­val­tais­ta ve­nä­läis­tä vas­taan, O'Brien loh­kai­si.

Par­haan so­vi­te­tun kä­si­kir­joi­tuk­sen pal­kin­non saa­nut brit­ti Pe­ter Straug­han puo­les­taan oli son­nus­tau­tu­nut rin­ta­merk­kiin, jos­sa oli Uk­rai­nan li­pun vä­rit.

Po­li­tiik­ka oli vah­vas­ti läs­nä myös, kun pa­les­tii­na­lais­ten ja is­ra­e­li­lais­ten ak­ti­vis­tien te­ke­mä No Ot­her Land sai par­haan do­ku­ment­tie­lo­ku­van Os­ca­rin. Kii­tos­pu­hees­saan elo­ku­van­te­ki­jät ke­hot­ti­vat maa­il­maa lo­pet­ta­maan pa­les­tii­na­lais­ten et­ni­sen puh­dis­tuk­sen ja syyt­ti­vät Yh­dys­val­to­ja rau­han tiel­lä sei­so­mi­ses­ta Lähi-idäs­sä.