Uu­tis­Rau­ma

Maa­ui­ma­la he­rät­tää Rau­mal­la voi­mak­kai­ta tun­tei­ta. Ei­kä ih­me, se on mo­nil­le muis­to­jen paik­ka, jos lap­set ja nuo­ret viet­ti­vät au­rin­koi­si­na ke­sä­päi­vi­nä ai­kaa. On­nek­si Riku Rä­sä­nen ryh­tyi kun­nos­ta­maan maa­ui­ma­laa käyt­tö­kun­toon kuu­ti­sen vuot­ta sit­ten. Hyp­piä siel­lä ei kui­ten­kaan enää voi. Se ei kui­ten­kaan mer­kit­se sitä, et­tä hyp­py­tor­nit voi­si pur­kaa. Ne on suo­jel­tu.

Kun­nos­tus­ta ne kai­paa­vat ihan sen ta­kia, et­tä tor­nin ra­ken­teis­ta pu­to­a­vat be­to­nin kap­pa­leet ai­heut­ta­vat vaa­raa ui­ma­reil­le. Rau­man kau­pun­ki ei kui­ten­kaan läh­de tor­ne­ja ko­ko­naan uu­dis­ta­maan.

Ko­ko­naan uu­dis­ta­mi­sen kus­tan­nus nou­si­si puo­leen mil­joo­naan eu­roon, jopa yli. In­ves­toin­ti oli­si sii­nä­kin mie­les­sä jär­je­tön, kos­ta tor­nil­la ei ole käyt­töä. Se on ai­no­as­taan oleel­li­nen osa maa­ui­ma­lan ko­ko­nai­suut­ta ja toi­mii alu­eel­la jon­kin­lai­se­na maa­merk­ki­nä.

Tor­nin ylim­mis­tä ker­rok­sis­ta hyp­pää­mi­nen oli vaa­ral­lis­ta jo sil­loin, kun sitä va­ki­tui­ses­ti käy­tet­tiin, kos­ka al­taan sy­vyys ei ny­ky­sään­nös­ten mu­kaan ol­lut riit­tä­vä.

Ti­la­pal­ve­lu­joh­ta­ja Ol­li-Pek­ka Kum­pu­la sa­noi Ylen haas­tat­te­lus­sa (19.2.), et­tä tor­nin al­le teh­dään te­räs­tu­et, joil­la suo­ja­taan ui­ma­rit mah­dol­li­ses­ti pu­to­a­vil­ta pa­la­sil­ta.

Maa­ui­ma­la on ny­kyi­sin yri­tyk­sen hoi­dos­sa. Yri­tys vas­taa var­si­nai­ses­ta toi­min­nas­sa ja val­von­nas­ta. Kau­pun­gil­le kuu­luu ra­ken­tei­den yl­lä­pi­to.

Ui­ma­la on val­mis­tu­nut vuon­na 1955, ja sen on suun­ni­tel­lut ark­ki­teh­ti Il­ma­ri Nie­me­läi­nen.