Samu Vah­te­ris­to

Si­sus­tus­lii­ke JYSK muut­taa Rau­mal­la uu­siin ti­loi­hin. Ava­jai­sia vie­te­tään per­jan­tai­na.

– Uu­des­sa liik­kees­sä on tup­las­ti ti­laa ai­kai­sem­paan ver­rat­tu­na ja saam­me pal­jon enem­män tuot­tei­ta esil­le myy­mä­lään, sa­noo myy­mä­lä­pääl­lik­kö Jas­min Määt­tä.

Myös va­ras­toon tu­lee enem­män ka­pa­si­teet­tia, mikä tar­koit­taa et­tä tuot­teen saa yleen­sä liik­kees­tä mu­kaan­sa.

– Ti­laus­tuot­teet tu­le­vat Ruot­sin va­ras­tos­ta suo­raan, eli ne­kin saa­daan no­pe­as­ti toi­mi­tet­tua, ker­too JYS­Kin rau­ma­lais­läh­töi­nen vies­tin­tä­pääl­lik­kö Tai­ja Paa­vo­la.

Jasmin Määttä istahtaa miljööseen, jossa kalusteet pääsevät näyttävästi esille ja asiakkaiden koeistuttavaksi.

Jasmin Määttä istahtaa miljööseen, jossa kalusteet pääsevät näyttävästi esille ja asiakkaiden koeistuttavaksi.

Uu­det ti­lat an­ta­vat mah­dol­li­suu­den ra­ken­taa myy­mä­län sa­maan kon­sep­tiin, jo­hon muut­kin ket­jun myy­mä­lät si­sus­te­taan. Vaa­le­at lat­ti­at, va­lais­tus ja aset­te­lu ovat yh­den­mu­kai­sia kai­kis­sa liik­keis­sä.

– Olem­me et­si­neet ti­laa Rau­mal­la kym­me­ni­sen vuot­ta ja vih­doin saim­me nyt tä­män käyt­tööm­me. JYSK aloit­ti vuon­na 2021 ra­ken­ta­maan myy­mä­lät sa­maan kon­sep­tiin, joka jal­kau­te­taan kaik­kiin 48 maa­han ja noin 3500 myy­mä­lään, Paa­vo­la ker­too.

Kon­sep­ti ja väl­jem­mät ti­lat mah­dol­lis­ta­vat sen, et­tä mal­le­ja enem­män ja pa­rem­min esil­le. Ul­ko­na ka­tok­sen al­la on laa­ja alue, jos­sa par­ve­ke- ja puu­tar­ha­ka­lus­teet on laa­jas­ti esil­le sa­teel­ta suo­jas­sa.

– Van­haan myy­mä­lään ver­rat­tu­na meil­lä tu­lee ole­maan Rau­man seu­dun isoin ul­ko­pi­ha. Sen li­säk­si olem­me pääs­seet lä­hem­mäs kes­kus­taa ja olem­me saa­vu­tet­ta­vim­pia pai­kal­li­sil­le yrit­tä­jil­le. Myös py­sä­köin­ti­laa huo­mat­ta­vas­ti enem­män kuin van­has­sa, Määt­tä lu­et­te­lee.

Myy­mä­lä on es­tee­tön, liu­kuo­vet avau­tu­vat au­to­maat­ti­ses­ti ja käy­tä­vil­le mah­tuu las­ten­vau­nut ja pyö­rä­tuo­lit.

– Esil­l­le­pa­no on ai­van eri­lai­set, saa­daan ker­ral­la näyt­tä­väs­ti tuot­tei­ta esil­le ja asi­ak­kaan on help­po näh­dä mil­tä ne käy­tös­sä näyt­tä­vät. Kun tila on ra­ken­net­tu mei­dän tar­pei­siin niin se toi­mii, Määt­tä heh­kut­taa.

Rauman myymälän päällikkö Jasmin Määttä (vas.) ja viestintäpäällikkö Taija Paavola kertovat uudesta myymäläkonseptista, jonka mukaiseksi Rauman uusi JYSK on rakennettu. Kuva: Samu Vahteristo

Rauman myymälän päällikkö Jasmin Määttä (vas.) ja viestintäpäällikkö Taija Paavola kertovat uudesta myymäläkonseptista, jonka mukaiseksi Rauman uusi JYSK on rakennettu. Kuva: Samu Vahteristo

Tans­ka­lai­nen JYSK ran­tau­tui Suo­meen Tu­rus­ta noin 30 vuot­ta sit­ten. Aluk­si kes­ki­ös­sä oli­vat nuk­ku­mi­sen tuot­teet eli pat­jat, tyy­nyt ja la­ka­nat. Nyt eni­ten kas­va­va tuo­te­ryh­mä on huo­ne­ka­lut.

– Skan­di­naa­vi­suus ja tans­ka­lai­nen de­sign ve­to­a­vat. Pal­jon ih­mi­set tu­le­vat kat­so­maan ins­pi­raa­ti­oi­ta, mi­ten pie­nil­lä asi­oil­la saa­daan muu­tet­tua si­sus­tus­ta. Myös nuo­ret ovat löy­tä­neet JYS­Kin ja uu­den myy­mä­län myö­tä us­kom­me et­tä se nä­kyy Rau­mal­la­kin, Paa­vo­la ar­vi­oi.