Apulaisoikeusasiamies moittii vakavia puutteita turva-auttajapalvelussa – auttajien saapumiseen meni lähes kaksi tuntia
Susanna Bono / STT
Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin on antanut huomautuksen hyvinvointialueelle ja palveluntuottajalle turva-auttajapalvelun viiveistä. Hyvinvointialuetta tai palveluntuottajaa ei tiedotteessa nimetä.
Yli 80-vuotias asiakas oli kaatunut ja tehnyt useita hälytyksiä turvarannekkeella. Kun turva-auttajat saapuivat paikalle lähes kaksi tuntia ensimmäisen hälytyksen jälkeen, oli asiakas jo menehtynyt.
Sopimuksen mukainen auttamiskäyntien vasteaika on 60 minuuttia. Puutteet palvelun laadussa olivat asiakkaan tilanteessa erittäin vakavia, Sakslin toteaa.
Apulaisoikeusasiamiehen mukaan on ilmeistä, että pitkä odottaminen ilman toisen henkilön läsnäoloa on aiheuttanut asiakkaalle ahdistusta ennen kuolemaa.
Työntekijöillä ei ollut selkeää käsitystä siitä, miten toimia turva-auttamispalvelun ja sen varalla olevan palvelun ruuhkautuessa, apulaisoikeusasiamies huomauttaa tiedotteessa.
Asiakkaalle soitettiin ambulanssi vasta turvapalvelun saapuessa paikalle. Ohjeiden mukaan hätänumeroon tulisi soittaa heti, kun hätätilanne on turvapuhelinhälytysten perusteella tunnistettu.
– Puutteet hyvinvointialueen sekä palveluntuottajan toiminnassa vaaransivat asiakkaan perustuslaissa turvatun välttämättömän huolenpidon toteutumisen. Sekä hyvinvointialueen että palveluntuottajan on parannettava omavalvontaa ja varautumista häiriötilanteisiin. Muistutan myös virkavastuusta ja pelastustoimen laiminlyönnin mahdollisista rikosoikeudellisista seuraamuksista, Sakslin sanoo tiedotteessa.
Kyseisessä tapauksessa havaittujen puutteiden vakavuuden vuoksi apulaisoikeusasiamies on ottanut omana aloitteenaan tutkittavaksi turva-auttamispalvelujen toteutumisen kaikilla hyvinvointialueilla ja Helsingissä.