Ter­hi Ri­o­lo Uu­si­vaa­ra / STT

Vain 16 pro­sent­tia kuu­des­luok­ka­lai­sis­ta yl­si äi­din­kie­les­sä hy­vään osaa­mi­seen eli vä­hin­tään ar­vo­sa­naa kah­dek­san vas­taa­val­le ta­sol­le, ker­too Kan­sal­li­nen kou­lu­tuk­sen ar­vi­oin­ti­kes­kus (Kar­vi). Se käyt­ti vii­me ke­vää­nä teh­dys­sä ar­vi­oin­nis­saan uu­dis­tet­tu­ja kri­tee­re­jä, joi­den pe­rus­teel­la myös opet­ta­jat ar­vi­oi­vat op­pi­lai­ta en­sim­mäis­tä ker­taa.

Kar­vin joh­ta­va ar­vi­oin­ti­a­si­an­tun­ti­ja An­net­te Uk­ko­la sa­noo, et­tä asi­as­ta kan­nat­taa ol­la huo­lis­saan. Hän nä­kee ta­voi­tel­tua hei­kom­man osaa­mi­sen taus­tal­la usei­ta syi­tä.

– Ihan var­mas­ti lu­ke­mi­sen vä­he­ne­mi­nen nä­kyy täs­sä. Ai­dos­ti to­del­la har­va op­pi­las ny­ky­ään voi sa­noa, et­tä har­ras­taa lu­ke­mis­ta, Uk­ko­la sa­noo STT:lle.

Hän poh­tii, et­tä vai­ku­tus­ta heik­koon osaa­mi­seen voi ol­la myös opet­ta­jil­la. Luo­ka­no­pet­ta­jan pi­täi­si ol­la kuu­det­ta luok­kaa opet­ta­es­saan jo mel­ko sy­väl­li­ses­ti pe­ril­lä mo­nis­ta op­pi­ai­neis­ta.

– Äi­din­kie­li on to­del­la laa­ja op­pi­ai­ne. Eh­kä kaik­ki ei­vät ole pys­ty­neet it­se pe­reh­ty­mään äi­din­kie­len si­säl­töi­hin niin sy­väl­li­ses­ti, et­tä he osai­si­vat opet­taa nii­tä niin laa­jas­ti.

Toi­sis­sa kou­luis­sa äi­din­kiel­tä opet­taa jo kuu­den­nel­la luo­kal­la äi­din­kie­len ai­nee­no­pet­ta­ja. Uk­ko­la ker­too, et­tä seu­raa­vak­si on­kin tar­koi­tus sel­vit­tää, nä­kyy­kö tämä op­pi­lai­den osaa­mis­ta­sos­sa.

Uk­ko­lan mu­kaan op­pi­lail­la oli han­ka­luuk­sia eri­tyi­ses­ti kriit­ti­ses­sä lu­ku­tai­dos­sa, jol­la tar­koi­te­taan esi­mer­kik­si teks­tin mer­ki­tys­ten ha­vain­noin­tia ja sen ta­voit­tei­den poh­din­taa.

Ar­vi­oin­tiin osal­lis­tui kan­sal­li­ses­sa otok­ses­sa run­saat 8 500 kuu­des­luok­ka­lais­ta kat­ta­vas­ti eri puo­lil­ta Suo­mea.

Op­pi­lai­den vä­li­set osaa­mi­se­rot oli­vat myös suu­ria. Par­hai­ten me­nes­tyi­vät suo­men­kie­li­set ty­töt, hei­koim­min ruot­sin­kie­lis­ten kou­lu­jen po­jat ja suo­mea tai ruot­sia toi­se­na kie­le­nä (S2) opis­ke­le­vat op­pi­laat.

S2-ope­tus­ta saa­vien jou­kos­sa­kin oli erit­täin pal­jon ha­jon­taa, ja mu­ka­na oli myös to­del­la tai­ta­via op­pi­lai­ta.

Uk­ko­lan mu­kaan jopa nel­jän­nes S2-ope­tus­ta saa­vis­ta voi­tai­siin­kin osaa­mi­sen­sa pe­rus­teel­la siir­tää ta­va­no­mai­seen äi­din­kie­len ope­tuk­seen. Täl­löin opet­ta­jan ai­kaa ja voi­mia riit­täi­si enem­män niil­le op­pi­lail­le, joi­den suo­men tai ruot­sin kie­len tai­to on ai­dos­ti heik­ko.

– Ja nämä edis­ty­neet op­pi­laat var­mas­ti hyö­tyi­si­vät sii­tä, et­tä he pää­si­si­vät kuu­le­maan vie­lä mo­ni­nai­sem­paa, edis­tyk­sel­li­sem­pää ja vaih­te­le­vam­paa kiel­tä. Se kie­li, mitä käy­te­tään näi­den suo­men op­pi­joi­den kes­ken, se voi ol­la pal­jon köy­hem­pää.

Kar­vin ar­vi­oin­nis­sa kävi il­mi myös se, et­tä op­pi­laat ovat saa­neet äi­din­kie­les­tä omaa tai­to­ta­so­aan pa­rem­pia ar­vo­sa­no­ja. Vaik­ka hy­vään osaa­mi­seen yl­si vain 16 pro­sent­tia op­pi­lais­ta eli noin joka kuu­des, vä­hin­tään nu­me­ron kah­dek­san sai to­dis­tuk­seen­sa 81 pro­sent­tia ty­töis­tä ja 58 pro­sent­tia po­jis­ta.

Uk­ko­la ar­vi­oi tä­män taus­tal­la eh­kä vai­kut­ta­van esi­mer­kik­si sen, et­tä opet­ta­jat ovat pyö­ris­tä­neet ar­vo­sa­no­ja useim­mi­ten ylös­päin. Li­säk­si opet­ta­jat ovat mah­dol­li­ses­ti las­ke­neet vaa­ti­mus­ta­so­aan. Näin on ai­em­mas­sa ar­vi­oin­nis­sa ker­to­nut teh­neen­sä jopa yli kol­man­nes opet­ta­jis­ta. Uk­ko­la muis­tut­taa kui­ten­kin, et­tä uu­det tar­kat kri­tee­rit oli­vat käy­tös­sä vas­ta en­sim­mäis­tä ker­taa. Myös nii­den käyt­tö vaa­tii opet­te­lua.

Ope­tus­mi­nis­te­ri An­ders Ad­lerc­reutz (r.) pi­tää tu­lok­sia äi­din­kie­len osal­ta ää­rim­mäi­sen huo­les­tut­ta­vi­na. Hän huo­maut­taa, et­tä lu­ku­su­ju­vuus on kes­kei­nen muut­tu­ja myös muu­ta­kin op­pi­mis­ta mit­taa­vis­sa Pisa-tes­teis­sä. Äi­din­kie­len osaa­mi­ses­ta sekä las­ten ja nuor­ten lu­ke­mi­ses­ta on­kin kan­net­tu huol­ta jo pit­kään.

En­si syk­sys­tä läh­tien on jo pää­tet­ty li­sä­tä ala­kou­lun viik­ko­tun­ti­mää­rää äi­din­kie­les­sä ja kir­jal­li­suu­des­sa kah­del­la ja ma­te­ma­tii­kas­sa yh­del­lä. Ad­lerc­reutz toi­voo, et­tä kun­nat myös käyt­täi­si­vät tätä mah­dol­li­suut­ta täy­si­mää­räi­ses­ti, vaik­ka jois­sa­kin kun­nis­sa yli­mää­räi­siä tun­te­ja on ol­lut jo nyt.

– Täs­sä­hän ha­lu­taan ni­me­no­maan vai­kut­ta­vuut­ta suh­tees­sa ny­ky­ti­laan. Kos­ka tie­däm­me, et­tä ny­ky­ti­la on heik­ko. Toi­von, et­tä ei ai­no­as­taan otet­ta­si sitä ra­haa vas­taan, vaan et­tä se myös nä­kyi­si las­ten ar­jes­sa siel­lä kou­lus­sa, Ad­lerc­reutz sa­noo STT:lle.

Hän nä­kee hei­kon äi­din­kie­len osaa­mi­sen taus­tal­la myös ih­mis­ten hei­ken­ty­neen ky­vyn kes­kit­tyä.

– Kir­jan lu­ke­mi­nen vaa­tii sitä, et­tä is­tuu alas. Tyy­dy­tys ei tule 15–30 se­kun­nis­sa, ku­ten vi­de­ok­lip­pe­jä kat­sel­les­sa, vaan sii­nä pi­tää sie­tää vä­hän tyl­syyt­tä­kin, Ad­lerc­reutz sa­noo.

– Täs­sä maa­il­mas­sa, jos­sa sekä ai­kui­set et­tä lap­set ovat jo huo­les­tut­ta­vas­sa mää­rin tot­tu­nei­ta sii­hen, et­tä jon­kin pi­tää kou­kut­taa heti alus­ta al­ka­en, ol­laan var­maan kou­lut­ta­mas­sa it­se­äm­me sel­lai­seen mie­len­ti­laan, joka ei tue lu­ke­mis­ta.

Hän toi­voo, et­tä tä­hän­kin on­gel­maan toi­si apua se, et­tä kou­luis­sa ol­laan ra­joit­ta­mas­sa kän­ny­köi­den käyt­töä.

Ar­vi­oin­nis­sa tar­kas­tel­tiin myös kuu­des­luok­ka­lais­ten ma­te­ma­tii­kan tai­to­ja. Ne oli­vat hy­vät kol­man­nek­sel­la op­pi­lais­ta. Kar­vin ar­vi­oin­nis­sa poh­dit­tiin, on­ko ma­te­ma­tii­kan ope­tus ken­ties osal­le op­pi­lais­ta jo lii­an­kin help­poa.

– Täs­sä voi käy­dä niin, et­tä par­haat ei­vät pää­se ke­hit­ty­mään yh­tä pal­jon kuin muut, kos­ka ta­voit­teet ovat niin ma­ta­lal­la, Uk­ko­la to­te­aa.

Kou­lu­tus­tut­ki­ja Sirk­ku Ku­pi­ai­nen eh­dot­ti vii­me vii­kol­la Hel­sin­gin Sa­no­mien haas­tat­te­lus­sa kou­lui­hin jous­ta­via ta­so­ryh­miä, jot­ta jo­kai­nen op­pi­las sai­si riit­tä­väs­ti haas­tet­ta. Sa­maa on poh­dit­tu myös Kar­vis­sa.

– Kyl­lä­hän se tie­ten­kin hyö­dyt­tää kaik­kia, et­tä saa it­sel­leen so­pi­vaa oman ta­sois­ta ope­tus­ta ja ede­tään so­pi­van tah­tiin. Mut­ta sel­lai­set py­sy­vät ta­so­ryh­mät, jot­ka es­tä­vät esi­mer­kik­si lu­ki­oon pää­se­mi­sen, sel­lai­sia me em­me kan­na­ta, Uk­ko­la sa­noo.

Jous­ta­via ta­so­ryh­miä on jo käy­tös­sä jois­sa­kin kou­luis­sa. Kar­vin on myö­hem­min tar­koi­tus tar­kas­tel­la myös nii­den vai­ku­tuk­sia op­pi­lai­den osaa­mi­sen ke­hit­ty­mi­seen.

Ope­tus­mi­nis­te­ri Ad­lerc­reutz pi­tää tu­lok­sia ma­te­ma­tii­kan osal­ta ilah­dut­ta­vi­na.

– Sitä voi­daan var­maan poh­tia, mis­sä ta­so­ryh­mät ovat hyö­dyk­si ja mis­sä ei­vät. Ajat­te­len, et­tä ai­ka pal­jon voi­daan saa­da te­ke­mäl­lä luo­kan si­säi­siä jär­jes­te­ly­jä, joil­la var­mis­te­taan, et­tä haas­tei­ta on kai­kil­le tar­peek­si.

Hän viit­taa esi­mer­kik­si di­gi­taa­li­siin op­pi­mis­vä­li­nei­siin ja -ma­te­ri­aa­lei­hin, jois­sa teh­tä­vien ta­soa voi­daan so­peut­taa op­pi­laan osaa­mis­ta vas­taa­vak­si.

Ad­lerc­reutz huo­maut­taa, et­tä tut­ki­mus­ten mu­kaan op­pi­mis­ti­lan­teis­sa viih­dy­tään par­hai­ten sil­loin, kun haas­tei­ta on tar­peek­si mut­ta ei lii­kaa.

Hän li­sää, et­tä kes­kei­nen ky­sy­mys on myös huo­nom­min pär­jää­vien op­pi­lai­den tu­ke­mi­nen. Tä­hän on py­rit­ty puut­tu­maan op­pi­mi­sen tuen uu­dis­ta­mi­sel­la, joka on tu­los­sa voi­maan syk­syl­lä.