Uu­tis­Rau­ma

Nor­ja­lai­nen säh­kö­polt­to­ai­nei­siin eri­kois­tu­nut Norsk e-Fuel suun­nit­te­lee toi­min­tan­sa laa­jen­ta­mis­ta Suo­meen. Yh­tiö on va­ran­nut yk­si­noi­keu­del­la 14 heh­taa­rin maa-alu­een Rau­mal­la. Norsk e-Fuel aloit­taa yh­teis­työs­sä For­tu­min ja Rau­man Sa­ta­man kans­sa alu­een säh­köyh­teyk­sien suun­nit­te­lun ja lu­pap­ro­ses­sit säh­kö­polt­to­ai­nei­den tuo­tan­to­lai­tok­sen pe­rus­ta­mi­sek­si.

Tämä han­ke on en­sim­mäi­nen Nor­jan ul­ko­puo­lel­la yh­ti­ön laa­jen­ta­es­sa toi­min­taan­sa Poh­jois-Eu­roo­pas­sa.

Sol­mi­mal­la stra­te­gi­sen kump­pa­nuus­so­pi­muk­sen For­tu­min kans­sa alu­een ke­hit­tä­mi­sek­si, Norsk e-Fuel var­mis­taa riit­tä­vän alu­een säh­kö­polt­to­ai­ne­teh­taal­le, jon­ka vuo­si­tuo­tan­to­ka­pa­si­teet­ti voi nous­ta 100 mil­joo­naan lit­raan. Suu­rin osa tuo­tan­nos­ta on len­to­lii­ken­teel­le tar­jot­ta­vaa fos­sii­li­ton­ta syn­teet­tis­tä len­to­polt­to­ai­net­ta (Sus­tai­nab­le Avi­ti­on Fuel, e-SAF).

– Rau­man si­jain­ti on mo­nis­ta syis­tä eri­no­mai­nen me­nes­tyk­sek­kääl­le säh­kö­polt­to­ai­ne­hank­keel­le, sa­noo Lars Bjørn Lar­sen, Norsk e-Fu­e­lin kau­pal­li­nen joh­ta­ja.

– Suo­ra me­riyh­teys ja rau­ta­tie, vah­va te­ol­li­nen eko­sys­tee­mi mui­den toi­mi­joi­den kans­sa sekä hy­vät pai­kal­li­set kump­pa­nuu­det ja hel­pos­ti saa­ta­vil­la ole­va säh­kö te­ke­vät täs­tä mah­dol­li­suu­den, jon­ka ha­lu­am­me hyö­dyn­tää. Odo­tam­me in­nol­la pro­jek­tim­me al­ku­vai­heen ke­hi­tyk­sen aloit­ta­mis­ta.

– Rau­man sa­ta­man ta­voit­tee­na on mo­ni­puo­lis­taa ta­va­ra­vir­to­ja ja myös omal­ta osal­taan ke­hit­tää alu­een elin­kei­no­e­lä­mää. Sa­ta­man eri­no­mai­nen si­jain­ti ja raa­ka-ai­nei­den sekä työ­voi­man saa­ta­vuus te­ke­vät sii­tä ihan­teel­li­sen si­jain­nin uu­sil­le te­ol­li­suus­hank­keil­le. Tämä han­ke on suu­ri mah­dol­li­suus Rau­mal­le ja koko maal­le, eri­no­mai­nen paik­ka pääs­tä mu­kaan uu­teen vih­re­ään siir­ty­mään. Suo­mi tar­vit­see täl­lai­sia työl­lis­tä­viä ja ve­ro­tu­lo­ja ker­ryt­tä­viä vien­ti­hank­kei­ta, joil­la nos­te­taan ja­los­tu­sar­voa, sa­noo Rau­man Sa­ta­man toi­mi­tus­joh­ta­ja Jan­ne Vir­ta.

Hank­keen myö­tä Rau­ma voi ol­la tär­ke­äs­sä roo­lis­sa e-SAF:n tar­jon­nan li­sää­mi­ses­sä Eu­roo­pas­sa. EU:n sää­dök­set edel­lyt­tä­vät, et­tä len­to­polt­to­ai­neen toi­mit­ta­jat li­sää­vät vä­hi­tel­len e-SAF:n osuut­ta ta­va­no­mai­seen len­to­polt­to­ai­nee­seen EU:n len­to­ken­til­lä, al­ka­en 1,2 pro­sen­tin se­koi­tus­vel­voit­tees­ta vuon­na 2030 ja nous­ten 35 pro­sent­tiin vuo­teen 2050 men­nes­sä. Luo­tet­ta­va säh­kö­verk­ko ja puh­taan säh­kön saa­ta­vuus ovat vält­tä­mät­tö­miä pal­jon säh­köä ku­lut­ta­val­le e-SAF tuo­tan­nol­le..

– For­tum on si­tou­tu­nut edis­tä­mään siir­ty­mis­tä puh­taa­seen ener­gi­aan. Olem­me iloi­sia, et­tä Norsk e-Fuel har­kit­see Rau­maa uu­den tuo­tan­to­lai­tok­sen si­jain­nik­si. Pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­nen on yh­tei­nen pon­nis­tus, joka vaa­tii kaik­kien si­dos­ryh­mien, mu­kaan lu­kien pai­kal­li­syh­tei­sö­jen, te­ol­lis­ten toi­mi­joi­den ja päät­tä­jien, tu­kea ja si­tou­tu­mis­ta. Mei­dän teh­tä­väm­me on tu­kea te­ol­li­suu­de­na­lo­ja, jot­ka aut­ta­vat il­mas­ton­muu­tos­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­sa alu­e­ke­hi­tyk­sen ja ener­gi­a­kump­pa­nuuk­sien avul­la," sa­noo Urs Pen­na­nen, For­tu­min suu­ry­ri­tyk­sis­tä vas­taa­va joh­ta­ja.

Hii­li­di­ok­si­din tal­tee­not­to- ja hyö­dyn­tä­mis­ta­voit­teet, su­ju­vat säh­kö­ver­koon liit­ty­misp­ro­ses­sit sekä laa­ja tuki puh­taan siir­ty­män hank­keil­le te­ke­vät Suo­mes­ta eri­no­mai­sen si­jain­nin säh­kö­polt­to­ai­nei­den tuo­tan­nol­le. Norsk e-Fu­e­lin pit­kän ai­ka­vä­lin stra­te­gi­se­na ta­voit­tee­na on ol­la vah­va säh­kö­polt­to­ai­ne­toi­mi­ja Poh­jois­mais­sa ja Eu­roo­pas­sa ja tu­kea net­to­nol­la­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­sa 2050 men­nes­sä. Laa­jen­ta­mi­nen Suo­meen on tä­män stra­gi­an mu­kais­ta.