Raumaplus: Koska rekat kulkevat kasitiellä sähkön voimalla, Matti Esko?
Monessa perheessä mietitään, miten kannattaisi toimia, kun uuden tai käytetyn auton hankkiminen tulee seuraavan kerran ajankohtaiseksi. Jatkaisiko vielä tutulla ja turvallisella bensa- tai dieselautolla, hyppäisikö hybridiauton rattiin vai satsaisiko jo täysin sähköllä kulkevaan ajopeliin.
Autojen käyttövoima on kuuma kysymys myös raskaassa liikenteessä. Kuljetusliike Auramaan toimitusjohtaja Matti Esko näkee selvän murroksen tapahtuneen parin viime vuoden aikana. Myös hänen johtamansa perheyritys pyrkii nyt päättäväisesti hiilineutraaliksi.
– Ensi vuoden investoinneista noin kolmannes tullee olemaan biokaasukäyttöisiä autoja, kertoo Esko Raumaplus-haastattelussa.
Kyse on merkittävistä määristä ajoneuvoja ja euroja, kun Esko Auramaan nimissä autokauppaa tekee. Euralaisella perhekonsernilla on kolmisensataa ajoneuvoa.
– Raskaassa liikenteessä miljoona kilometriä tulee täyteen noin kolmessa vuodessa. Sen jälkeen rekat menevät meillä vaihtoon, sanoo Esko.
Hän veikkaa, että viidessä vuodessa koko kalusto kulkee uusiutuvalla dieselillä, biokaasulla tai sähköllä. Ensimmäisen sähkökuorma-autonsa Auramaa hankki tänä vuonna. Vähän pidemmällä sihdillä Esko ennakoi vetyrekkojen yleistyvän Suomen teillä.
– Vety on järkevä tekniikka ja se tulee pomminvarmasti. Siinä emme ole kuskin paikalla. Odotamme, että autoja alkaa tulla markkinoille ja jakelu pelaa.
Kuljetettavaa riittää varmasti, mutta riittääkö kuljettajia? Esko myöntää suureksi haasteeksi, miten toimiala pysyy kiinnostavana uravaihtoehtona. Toimitusjohtajan mukaan Auramaa on tehnyt paljon työtä pysyäkseen hyvämaineisena työnantajana.
– Emme kikkaile palkkojen kanssa, hän vakuuttaa.
Raumaplus-ohjelman jakso 43 on nyt kuunneltavissa Spotify-palvelussa. Isäntinä tuttuun tapaan toimittajat Risto Leino ja Janne Rantanen.