Ylpeät laivanrakentajat esittelivät ”tasmanialaista” perheilleen
Henkilöstö pääsi ensi kertaa juhlistamaan kunnolla uutta laivaa Rauman telakalla.
Janne Rantanen
RMC-uutisissa ovat vilisseet isot luvut. TT-Linen kahden laivan tilaus on historian suurin yksittäinen vientikauppa Suomesta Australiaan. Alusten yhteishinta lienee ainakin 560 miljoonaa euroa ja projektin työllistävä vaikutus yli 3500 henkilötyövuotta.
Tässä lehdessä on myös uutisoitu, että Rauma Marine Constructions palkkasi viime vuonna 90 ihmistä lisää Rauman telakalle.
Tällaiset hyvät uutiset saivat kasvot, kun RMC kutsui koko henkilöstönsä juhlistamaan Spirit Of Tasmania IV -laivan valmistumista. Perhepäivään osallistui liki 500 ihmistä.
Kävijät pääsivät tutustumaan kaikkiin laivan tiloihin. Kierroksen päätteeksi sai syödä lounasta laivan keularavintolassa, jossa soitti Buukiruuvi-bändi. Kahvilassa laivan peräpäässä oli herkkuja tarjolla.
Susanne Syri, miesystävä Ville Kordelin sekä lapset Jade, Niklaus, Rafael, Mea, Hugo sekä kaveri Sara uuteen laivaan tutustumassa.
Janne Rantanen
Yksi perheensä työpaikalleen tuoneista oli Jenni Lappalainen. Hän on työskennellyt talousosastolla controllerina pian vuoden päivät.
Lappalaisen pojat kertoivat päässeensä käymään esimerkiksi laivan ”vankilassa” eli putkassa. Laivan kapteenilta he olivat saaneet pienet lelukoalat. Aarteenmetsästys näytti myös olevan hitti.
– Tämä on hieno päivä, kun saimme tuoda perheemme katsomaan valmista laivaa. Lipunnosto pari päivää aikaisemmin oli hieno ikimuistoinen hetki meille kaikille, sanoi Jenni Lappalainen.
Hän lähetti lehden välityksellä kiitoksensa toimitusjohtaja Mika Niemiselle siitä, että henkilöstö pääsi osallistumaan juhlapäiviin.
– Jo viralliseen laivan luovutustilaisuuteen osallistui koko henkilöstö, ei vain firman johto. Ja nyt saimme tuoda perheemme tutustumaan uuteen laivaan ajan kanssa. Tietääkseni tämä on uutta telakalla, sanoi Jenni Lappalainen.
Pitkän työuran telakalla tehnyt projektipäällikkö Markku Uusitalo vahvisti, että henkilöstöpäivä järjestettiin ensi kertaa tässä muodossa Rauman telakalla.
– Aiemmin on kyllä tehty kierroksia valmiissa laivassa ja sitten ollut ruokailu ja ohjelmaa esimerkiksi autokannella tai telakan omissa tiloissa. Nyt oli mahdollisuus viettää aikaa laivan kahviloissa ja ravintoloissa, kertoi Uusitalo.
Laura Lainio sekä Saaga, Amanda ja Niklas laivan komentosillalla.
Janne Rantanen
Toiminnanohjaaja Laura Lainio kierrätti laivalla perhettään. Heihin laivan suuri koko teki vaikutuksen. Lapset eivät osanneet kuvitellakaan, miten iso ja hieno on matkustaja-autolautan ohjaamo.
– Työsuhteeni vakinaistettiin kesällä. Työyhteisö on mukava ja työ mielenkiintoista. Joka päivä oppii jotain uutta. On ollut hienoa nähdä, miten laivan valmistuminen eteni, sanoi Laura Lainio.
Sähköasentaja Susanne Syri aloitti suvella työt RMC:n käyttöönottoporukassa. Hän seurueensa tytöt olivat innostuneet kypäristä, kun taas poikia oli kiinnostanut eniten suuri lohkonsiirrin, joka oli näytteillä laivan vieressä.
– Täällä komentosillalla vaikutuksen tekivät lukuisat vempeleet ja laitteet, kertoi Susanne Syri.
Helmi ja Emmi tulivat monien muiden tavoin tekemään tuttavuutta ”laivakoira” Killen kanssa. RMC:n oma väki on jo tottunut siihen, että Kille saattaa ilmestyä työpalavereihin toimitusjohtaja Mika Niemisen perässä.
Janne Rantanen
Toimitusjohtaja Mika Nieminen kierteli laivalla koko päivän – ja myhäili tyytyväisyyttään.
– Todella onnistunut tilaisuus. Kellään ei näytä olevan kiire pois, kommentoi Mika Nieminen.
Toimarilla oli mukana Kille-koira, johon etenkin lapset halusivat käydä tekemässä tuttavuutta. Killellä oli kaulassaan henkilöstökortti niin kuin muullakin RMC:n omalla väellä
– Kille on osallistunut muun muassa eturivissä kymmeniin HR-kokouksiin. Niissä ei ole telakan työntekijöitä tarvinnut haukkua, letkautti Nieminen.
Spirit Of Tasmania IV lähtee lähipäivinä pitkälle matkalle kohti kotisatamaansa Devonportia. Matkaan kuluu viitisen viikkoa, kun laiva kiertää Afrikan eteläpuolitse.
Sisarlaivan rakentaminen etenee hyvää vauhtia. Se valmistunee ensi vuoden alussa, mutta luovutetaan tilaaja TT-Linelle vasta keväällä.
– Näihin laivoihin tulee ensi kertaa silikonimaalaus. Se säästää huomattavasti polttoainetta, pitää pohjan puhtaana ja vähentää käyttökustannuksia. Silikonimaalaus on arka mekaaniselle kosketukselle, joten pitää odottaa jäiden lähtöä, kertoi projektipäällikkö Johanna Kaijo.