San­na Ran­ta­nen

Mika Nie­mi­nen läh­ti Rau­mal­ta vii­me vuo­si­tu­han­nen lo­pus­sa, mut­ta Rau­ma ei läh­de Nie­mi­ses­tä. Kaik­ki elo­ku­va-alal­la tie­tä­vät, et­tä hän on Rau­mal­ta ja kan­nat­taa Luk­koa hen­keen ja ve­reen. Mut­ta har­va rau­ma­lai­nen tie­tää Nie­mi­sen mer­kit­tä­väs­tä roo­lis­ta elo­ku­va-alal­la.

Maan kat­so­tuim­pien elo­ku­vien jou­kos­ta löy­ty­vät nyt Ken­raa­li­har­joi­tus ja uu­sin Brid­get Jo­nes -elo­ku­va. Myös juu­ri Os­car-pal­ki­tut Ano­ra ja The Bru­ta­list kiin­nos­ta­vat suo­ma­lais­ta elo­ku­va­y­lei­söä.

Kaik­ki muis­ta­vat Top Gun: Ma­ve­rick ja Op­pen­hei­mer-me­nes­tyk­set. Vii­me vuon­na kan­san val­loit­ti­vat Kyl­lä isä osaa -ko­me­dia sekä It­se il­ki­mys - ja Gla­di­a­tor-jat­ko-osat.

Per­jan­tai­na jän­ni­te­tään, me­nes­tyy­kö suo­sit­tu Luot­to­mies: All In Jus­si-gaa­las­sa.

Odo­te­tut, uu­sim­mat Mis­si­on Im­pos­sib­le ja Down­ton Ab­bey -elo­ku­vat ovat tu­los­sa val­ko­kan­kail­le.

Näi­den ta­ka­na on Nie­mi­nen, joka Fin­n­ki­non le­vi­tys­joh­ta­ja­na tuo elo­ku­via lef­fa­te­at­te­rei­hin kaut­ta maan.

– Elo­ku­vien le­vit­tä­mi­nen on nii­den maa­han­tuon­tia ja lan­see­raa­mis­ta sekä lef­fo­jen edun, laa­dun ja oi­keuk­sien val­von­taa, Nie­mi­nen lu­et­te­lee.

Isoin työ elo­ku­vien le­vit­tä­mi­ses­sä on nii­den lo­ka­li­soi­mi­ses­sa ja mark­ki­noi­mi­ses­sa suo­ma­lais­ten nä­kö­kul­mas­ta toi­mi­vas­ti.

Oman roo­lin­sa si­jaan le­vit­tä­jä tuo nä­ky­vik­si ja saa­ta­vil­le en­si­si­jai­ses­ti edus­ta­man­sa elo­ku­vat.

– Ei ku­kaan mene kat­so­maan lef­faa tie­tyn stu­di­on tai le­vit­tä­jän, vaan it­se elo­ku­van vuok­si, Nie­mi­nen tar­ken­taa.

– Le­vi­ty­syh­tiö on elo­ku­vis­ta riip­pu­vai­nen. Fin­n­ki­nol­le on nyt tul­lut pal­jon on­nis­tu­mi­sia ja olem­me sik­si täl­lä het­kel­lä mark­ki­na­joh­ta­ja.

Finnkinolla on Suomessa sekä elokuvateatteritoimintaa että elokuvalevitystoimintaa, joista jälkimmäistä vetää ikuinen raumalainen Mika Nieminen. Finnkinon elokuvalevityksen johtaja, raumalainen Mika Nieminen on merkittävä elokuva-alan vaikuttaja. Valokuvaa varten Nieminen pyörähti Finnkino Tennispalatsin leffasalissa iloisena siitä, ettei kuvaan tarvitse pukeutua pukuun. Puku on päällä perjantaina 21.3. kun Nieminen juhlii Jussi-gaalassa kotimaista elokuvaa.

Finnkinolla on Suomessa sekä elokuvateatteritoimintaa että elokuvalevitystoimintaa, joista jälkimmäistä vetää ikuinen raumalainen Mika Nieminen. Finnkinon elokuvalevityksen johtaja, raumalainen Mika Nieminen on merkittävä elokuva-alan vaikuttaja. Valokuvaa varten Nieminen pyörähti Finnkino Tennispalatsin leffasalissa iloisena siitä, ettei kuvaan tarvitse pukeutua pukuun. Puku on päällä perjantaina 21.3. kun Nieminen juhlii Jussi-gaalassa kotimaista elokuvaa.

Me­nes­tyk­sen sa­lai­suu­te­na Nie­mi­nen pi­tää elo­ku­va­ros­te­rin mo­ni­puo­li­suut­ta.

– Kai­ken avain on elo­ku­vien si­säl­tö.

Nie­mi­sen teh­tä­vä osa­na joh­ta­maan­sa le­vi­tys­tii­miä on ai­van oma tai­teen­la­jin­sa.

– Mie­tin elo­ku­vil­le en­si-il­ta-ajan­koh­dat ja oi­ke­at mit­ta­kaa­vat, hän avaa.

– Mitä ko­ko­luok­kaa elo­ku­va on, ja mil­lä bud­je­til­la ja mil­lä ajoi­tuk­sel­la tuon ko­ko­luo­kan tu­los saa­vu­te­taan.

Val­ko­kan­kail­le suo­dat­tu­vat ne elo­ku­vat, jot­ka he­rät­te­le­vät kat­so­jia eni­ten. Elo­ku­via pu­to­aa pois pe­lis­tä vii­koit­tain. Vuo­si­kau­sia teh­dyn elo­ku­van koh­ta­lo sel­vi­ää yh­des­sä en­si-il­ta­vii­kon­lo­pus­sa.

– Alan ar­vaa­mat­to­muus hy­väs­sä ja pa­has­sa te­kee työs­tä kieh­to­vaa, ker­too Nie­mi­nen.

Fin­n­ki­non toi­mis­tol­la vit­sail­laan, et­tä Rau­ma on Nie­mi­sel­le ”lu­vat­tu kau­pun­ki”.

Kun La­pua 1976 -elo­ku­va ta­voit­ti 150 000 kat­so­jaa, oli pää­te­ki­jöil­lä ja le­vi­ty­syh­ti­öl­lä syy­tä juh­laan. Me­nes­tys­tä juh­lit­tiin­kin yh­des­sä, mut­ta La­pu­an si­jaan Nie­mi­nen toi tii­min­sä Rau­mal­le syö­mään laps­kous­sia.

Nie­mi­nen ke­huu tii­mi­ään ja häm­mäs­te­lee yl­lät­tä­vää Sa­ta­kun­ta-yh­teyt­tä.

– Yk­si on­nis­tu­neim­mis­ta rek­ry­toin­neis­ta­ni osoit­tau­tui po­ri­lai­sek­si!

Nie­mi­nen to­te­aa, et­tä elo­ku­va-alal­le on vai­kea pääs­tä. Vie­lä vai­ke­am­paa on pääs­tä pois.

– Kyl­lä elo­ku­va-ala on mi­nun am­ma­til­li­nen lop­pu­si­joi­tus­paik­ka­ni, hän mei­naa.

Haas­tei­ta on ural­la riit­tä­nyt pan­de­mi­ois­ta strii­maus­pal­ve­lui­den esiin­mars­siin.

– Ei mi­nua sil­ti jän­ni­tä, mi­ten lef­fa­te­at­te­rei­den käy. Vä­lil­lä tun­ne­lin pääs­sä nä­ky­vä valo on juna, mut­ta olen luot­ta­vai­nen, hän va­kuut­taa.

Vas­toin­käy­mi­sis­tä nou­se­mi­ses­sa aut­taa, et­tä töi­tä teh­dään elo­ku­va ker­ral­laan.

– Oma pol­ku­ni kul­kee koko ajan koh­ti yk­sit­täis­tä elo­ku­vaa. En jää tu­leen ma­kaa­maan, sil­lä ai­na on lu­vas­sa seu­raa­va elo­ku­va.

Rau­ma on Nie­mi­sel­le elo­ku­vaa­kin suu­rem­pi. Hän haa­vei­lee Rau­man ja elo­ku­va-alan yh­dis­ty­mi­ses­tä.

– Meil­lä on Rau­mal­la fa­si­li­tee­tit kun­nos­sa. Meil­lä on kor­vaa­ma­ton Van­ha Rau­ma, meil­lä on meri, sa­ta­ma, luon­toa, mo­der­nia his­to­ri­aa, te­ol­li­suut­ta. Meil­lä on kaik­kea, heh­kut­taa Nie­mi­nen Hel­sin­gis­tä kä­sin.

– Us­kot­ta­via, iso­ja elo­ku­vap­ro­jek­te­ja Rau­mal­le – se on saa­ga, jota pi­tää vie­lä kat­soa tar­kem­min.