Kahta ei Mika Nieminen vaihda: Raumaa ja elokuvia
Finnkinon elokuvalevityksen johtaja, raumalainen Mika Nieminen on merkittävä elokuva-alan vaikuttaja.
Sanna Rantanen
Mika Nieminen lähti Raumalta viime vuosituhannen lopussa, mutta Rauma ei lähde Niemisestä. Kaikki elokuva-alalla tietävät, että hän on Raumalta ja kannattaa Lukkoa henkeen ja vereen. Mutta harva raumalainen tietää Niemisen merkittävästä roolista elokuva-alalla.
Maan katsotuimpien elokuvien joukosta löytyvät nyt Kenraaliharjoitus ja uusin Bridget Jones -elokuva. Myös juuri Oscar-palkitut Anora ja The Brutalist kiinnostavat suomalaista elokuvayleisöä.
Kaikki muistavat Top Gun: Maverick ja Oppenheimer-menestykset. Viime vuonna kansan valloittivat Kyllä isä osaa -komedia sekä Itse ilkimys - ja Gladiator-jatko-osat.
Perjantaina jännitetään, menestyykö suosittu Luottomies: All In Jussi-gaalassa.
Odotetut, uusimmat Mission Impossible ja Downton Abbey -elokuvat ovat tulossa valkokankaille.
Näiden takana on Nieminen, joka Finnkinon levitysjohtajana tuo elokuvia leffateattereihin kautta maan.
– Elokuvien levittäminen on niiden maahantuontia ja lanseeraamista sekä leffojen edun, laadun ja oikeuksien valvontaa, Nieminen luettelee.
Isoin työ elokuvien levittämisessä on niiden lokalisoimisessa ja markkinoimisessa suomalaisten näkökulmasta toimivasti.
Oman roolinsa sijaan levittäjä tuo näkyviksi ja saataville ensisijaisesti edustamansa elokuvat.
– Ei kukaan mene katsomaan leffaa tietyn studion tai levittäjän, vaan itse elokuvan vuoksi, Nieminen tarkentaa.
– Levitysyhtiö on elokuvista riippuvainen. Finnkinolle on nyt tullut paljon onnistumisia ja olemme siksi tällä hetkellä markkinajohtaja.
Finnkinolla on Suomessa sekä elokuvateatteritoimintaa että elokuvalevitystoimintaa, joista jälkimmäistä vetää ikuinen raumalainen Mika Nieminen. Finnkinon elokuvalevityksen johtaja, raumalainen Mika Nieminen on merkittävä elokuva-alan vaikuttaja. Valokuvaa varten Nieminen pyörähti Finnkino Tennispalatsin leffasalissa iloisena siitä, ettei kuvaan tarvitse pukeutua pukuun. Puku on päällä perjantaina 21.3. kun Nieminen juhlii Jussi-gaalassa kotimaista elokuvaa.
Menestyksen salaisuutena Nieminen pitää elokuvarosterin monipuolisuutta.
– Kaiken avain on elokuvien sisältö.
Niemisen tehtävä osana johtamaansa levitystiimiä on aivan oma taiteenlajinsa.
– Mietin elokuville ensi-ilta-ajankohdat ja oikeat mittakaavat, hän avaa.
– Mitä kokoluokkaa elokuva on, ja millä budjetilla ja millä ajoituksella tuon kokoluokan tulos saavutetaan.
Valkokankaille suodattuvat ne elokuvat, jotka herättelevät katsojia eniten. Elokuvia putoaa pois pelistä viikoittain. Vuosikausia tehdyn elokuvan kohtalo selviää yhdessä ensi-iltaviikonlopussa.
– Alan arvaamattomuus hyvässä ja pahassa tekee työstä kiehtovaa, kertoo Nieminen.
Finnkinon toimistolla vitsaillaan, että Rauma on Niemiselle ”luvattu kaupunki”.
Kun Lapua 1976 -elokuva tavoitti 150 000 katsojaa, oli päätekijöillä ja levitysyhtiöllä syytä juhlaan. Menestystä juhlittiinkin yhdessä, mutta Lapuan sijaan Nieminen toi tiiminsä Raumalle syömään lapskoussia.
Nieminen kehuu tiimiään ja hämmästelee yllättävää Satakunta-yhteyttä.
– Yksi onnistuneimmista rekrytoinneistani osoittautui porilaiseksi!
Nieminen toteaa, että elokuva-alalle on vaikea päästä. Vielä vaikeampaa on päästä pois.
– Kyllä elokuva-ala on minun ammatillinen loppusijoituspaikkani, hän meinaa.
Haasteita on uralla riittänyt pandemioista striimauspalveluiden esiinmarssiin.
– Ei minua silti jännitä, miten leffateattereiden käy. Välillä tunnelin päässä näkyvä valo on juna, mutta olen luottavainen, hän vakuuttaa.
Vastoinkäymisistä nousemisessa auttaa, että töitä tehdään elokuva kerrallaan.
– Oma polkuni kulkee koko ajan kohti yksittäistä elokuvaa. En jää tuleen makaamaan, sillä aina on luvassa seuraava elokuva.
Rauma on Niemiselle elokuvaakin suurempi. Hän haaveilee Rauman ja elokuva-alan yhdistymisestä.
– Meillä on Raumalla fasiliteetit kunnossa. Meillä on korvaamaton Vanha Rauma, meillä on meri, satama, luontoa, modernia historiaa, teollisuutta. Meillä on kaikkea, hehkuttaa Nieminen Helsingistä käsin.
– Uskottavia, isoja elokuvaprojekteja Raumalle – se on saaga, jota pitää vielä katsoa tarkemmin.