Kokonaisvaltainen jouluelämys
Nyt alkaa joulu – ainakin Piippuhyllyn Patterström ja kultainen jouluomena -näytelmän ensi-iltayleisöllä.
Sanna Rantanen
Jo pari vuotta sitten paperitehdaskaupungin ainoa lapsi, Iina Östmanin näyttelemä Piippuhyllyn Patterström, valloitti ilomielikuvituksellaan raumalaislapset Rauman Iltanäyttelijöiden näytelmässä.
Nyt luvassa on jouluista jatkoa, kun Piippuhyllyn Patterström ja kultainen jouluomena saa ensi-iltansa keskiviikkona 13. marraskuuta.
Lastennäytelmää esitetään Merimakasiinissa kaikkiaan kahdeksan näytöksen verran, osana Rauman Iltanäyttelijöiden 60-vuotisjuhlaohjelmistoa.
Tosin Piippuhyllyn Patterström ja kultainen jouluomena ei ole mikä tahansa näytelmä, vaan kokonaisvaltainen jouluelämys.
Jouluelämykseen kuuluu tietenkin joulupukki. Aikuisille voi paljastaa, että häntä näyttelee Marko Vuolukka, mutta paikan päällä teatterissa ei tiedetä näyttelijöistä mitään. Joulupukki on joulupukki, oikea sellainen, ja sillä hyvä.
Näytelmän yleisössä vierailevat lapset pääsevät kolmevarttisen näytelmän päätteeksi tapaamaan joulupukkia, toimittamaan vaikka lahjatoiveensa henkilökohtaisesti perille.
Mukana joulutunnelmassa ovat myös Hanne Linnavuoren tulkitsema joulumuori sekä pitsikaupungin jouluun nimiensä puolesta oivasti sopivat tontut Mandeli ja Spindeli, joiden tehtävissä häärivät Anniina Klaus ja Tiina Karlsson.
Jouluhahmoja tärkeämpi taitaa kuitenkin olla Patterström-pojan uusi ystävä, Anna Nissisen esittämä Makkarasukka-Malla.
Piippuhyllyn Patterström ja kultainen jouluomena pyörii joululahja-ajatusten ympärillä kuin makkarasukat Mallan jaloissa ja sanat Patterströmin suussa.
Makkarasukka-Mallalla toiveita riittää, Patterströmillä niitä on vain yksi, eikä sitäkään oikein saa sanotuksi.
Näytelmässä pohditaan kuitenkin, että voisiko kaikkia lahjoja tärkeämpää olla sittenkin se, kenen kanssa sen kaiken saa jakaa.
Lopulta selviää myös, mikä näytelmälle nimensä antanut maailman ääriin asti vievä kummallinen kultainen jouluomena onkaan.
Anniina Klaus, yksi näyttelijäryhmän kolmesta opetuksen ammattilaisesta, tiivistää näytelmän viestit kolmeen seikkaan.
– Aina ei tarvitse niin paljon tavaraa tai valmiita pelejä, vaan myös mielikuvitusta voi hyödyntää, Anniina Klaus pohtii.
– Lisäksi näytelmä viestii erilaisuuden hyväksymistä. Yhtenä näkökulmana on myös, että riitelykin kuuluu joskus ystävyyteen – ja riidan jälkeen sovitaan.
Näytelmän ohjannut ja käsikirjoittanut sekä Patterström-hahmon ideoinut Marko Östman kokee Patterström-tarinoissa kaikkein tärkeimmäksi mielikuvituksen.
Hänen mukaansa näytelmästä saavat ajateltavaa irti myös aikuiset.
– Me näytelmän tekijätkin uskomme tämän tarinan myötä joulupukkiin, hän vakuuttaa.