Eurajoen kaupallinen keskusta kehittyi kertaheitolla
Tokmanni avasi tavaratalon Eurajoelle.
Samu Vahteristo, UR
Eurajoen kaupalliset palvelut kasvoivat kerralla, kun tavarataloketju Tokmanni avasi uuden myymälän. Avaustempauksessa jaettiin ketjulle tuttuja yllätysämpäreitä, jotka olivatkin keränneet ison väkijoukon paikalle.
– Erittäin hienoa että Tokmanni tuli meille. Kaupan kehittäminen on ollut meidän yksi meidän painopistealuesta, kiitteli kunnanjohtaja Vesa Lakaniemi.
Uuden ohitustien ja vanhan kasitien välisen alueen kaavoitus valmistui pari vuotta sitten ja nyt palveluita tarjoava Osuuskauppa Keulan ja Tokmannin myymälät.
– Eurajoella on laaja työssäkäyntialue, joissa Rauma ja Pori isoimpina. Meidän kaupan eurot on paljon hajaantuneet naapurikaupunkeihin ja olemme siksi halutteet toimia tässä aktiivisesti.
– Alueella on vielä noin 9000 neliötä rakennusoikeutta käyttämättä, eli mahdollisuus on vielä laajentua. Nyt kun toimijoita on kaksi niin aluetta on helpompi markkinoida, Lakaniemi sanoo.
Eurajoen myymälä työllistää vakituisesti 12 henkilöä, joista suurin osa on eurajokilaisia.
– Lisäksi on kausityöntekijöitä ollut nyt myymälän avauksessa ja joulusesongissa, sanoo Raumalta Eurajoen myymälän vetäjäksi siirtynyt Sari Koivunen.
Eurajoella on ostovoimaa, mistä uuden kaupan avaaminen on selkeä merkki. Tokmannin markkinointijohtaja Veli-Pekka Ääri kertoi, että erilaiset mallinnokset tukivat uuden myymälän perustamista Eurajoelle.
– Täällä on paljon kiinnostavia elinvoimatekijöitä, jotka liittyvät myös ohikulkuliikenteeseen. Varsinkin kesäaikaan liikenteellä ja kesämökkiasukkailla on suuri merkitys. Olemme esimerkiksi Suomen suurin kukkakauppa ja monelle isojen taajamien asukkaalle olemme nimenomaan kesäkauppa, Ääri pohtii.
Eurajoelle avattu myymälä on Tokmanni-ketjun 202:s. Joulukuun alussa avataan seuraavat kaksi uutta myymälää, toinen Sipooseen ja toinen Sodankylään.
– Suomessa on aika vähän kotimaisia kaupan toimijoita varsinkin erikoistavarakaupassa. Meidän kilpailijat ovat valikoimasta riippuen esimerkiksi kosmetiikassa tanskalainen Normal ja joku toinen muissa tuotteissa. Ihan vastaavan tyyppistä tuotevalikoimaan kuin Tokmannilla on, ei ole muilla ja siitä pyritään pitämään kiinni, Ääri sanoo.
Ämpäreiden jakaminen avajaisissa on Tokmannille jo tavaramerkki. Idea on tullut taloon liiketoimintakauppojen myötä, kun aikanaan Vapaa Valinnat on hankittu yritykselle.
– Ensimmäiset ämpärit jaettiin 1989 Vapaa Valinnan avajaisissa Tampereelle. Siitä on sen jälkeen tullut yhteinen naurunaihe. Tokmannin brändille on tärkeää että nauretaan ensin itselle ja siteen yhdessä asiakkaiden kanssa, Ääri kuvailee.