Uu­tis­Rau­ma

Rau­mal­la Sy­vä­rau­man pien­ve­ne­sa­ta­ma heh­kuu me­rel­li­syyt­tä. Ve­ne­lai­tu­rei­den vii­mei­se­nä me­ren ää­rel­lä on uu­si Ma­ri­na Vis­ta, joka hou­kut­te­lee hy­väl­lä si­jain­nil­laan ja nä­ky­mil­lään lah­del­le. Sa­mal­la voi tie­tys­ti tark­kail­la ve­nei­den läh­töä ja tu­loa rau­has­sa au­rin­gon­pais­tees­sa.

– Uu­dis­te­tun kah­vi­la­ra­ken­nuk­sen jat­kee­na meil­lä on laa­ja te­ras­si ai­van me­ren ää­rel­lä, sa­noo Ma­ri­na Vis­tan ra­vin­to­la­toi­men­joh­ta­ja Ir­ja Sa­ras­mä­ki.

Ran­nan ko­ko­nai­suus ra­ken­tuu uu­del­leen, kun Me­ri­ja­ka­mon ti­lal­le löy­tyi uu­det yrit­tä­jät. Pari vuot­ta sit­ten pa­la­neen sau­na­ra­ken­nuk­sen ti­lal­le nou­see ko­vaa vauh­tia uu­si ra­vin­to­la­ra­ken­nus. Ko­ko­nai­suu­teen oleel­li­ses­ti kuu­lu­va kel­lu­va sau­na­ra­ken­nus ui­te­taan pai­koil­leen ju­han­nuk­sek­si.

Kah­vi­las­sa tar­joil­laan lou­nas­ta ar­ki­sin ja sun­nun­tai­sin on tar­jol­la myös aa­mi­ai­nen.

– La­si­sei­näis­tä ka­bi­net­tia voi va­ra­ta yk­si­tyis­ti­lai­suuk­siin, muis­tut­taa Sa­ras­mä­ki.

Ran­nas­sa jat­ku­vat myös ve­nei­li­jän pal­ve­lut. Vie­ras­ve­ne­paik­ko­ja on tois­tai­sek­si kym­me­nen, mut­ta Rau­man kau­pun­ki on jo päät­tä­nyt li­sä­lai­tu­rien asen­ta­mi­ses­ta. Ran­nan tank­kau­sa­se­ma toi­mii ns. kyl­mä­a­se­ma­na it­se­pal­ve­lu­pe­ri­aat­teel­la.

Ve­ne­sa­ta­mas­ta saa­ris­toon pää­see kah­del­la aluk­sel­la, jot­ka lii­ken­nöi­vät Kuus­ka­jas­ka­riin ja Kyl­mä­pih­la­jaan. Alus­ten läh­tö­paik­ka on kah­vi­lan vie­res­sä. Ke­sä­kuun alus­ta reit­ti aje­taan ker­ran päi­väs­sä, ju­han­nuk­sen jäl­keen kak­si ker­taa ja hei­nä­kuus­sa saa­ri­koh­tei­siin pää­see kol­me ker­taa päi­väs­sä.

– Kyl­mä­pih­la­jas­sa kan­nat­taa käy­dä, ma­jak­kaa on uu­dis­tet­tu ja ul­ko­me­ren vie­hä­tys on ve­tää puo­leen­sa, maa­lai­lee Rau­man Saa­ris­to­kul­je­tuk­sen yrit­tä­jä Tee­mu Knuu­ti­la.

Rauman Saaristokuljetuksen Apollonia liikennöi säännöllisesti Syväraumanlahden, Kuuskajaskarin ja Kylmäpihlajan välillä.

Rauman Saaristokuljetuksen Apollonia liikennöi säännöllisesti Syväraumanlahden, Kuuskajaskarin ja Kylmäpihlajan välillä.

Samu Vahteristo

Kyl­mä­pih­la­ja avo­me­ren ää­rel­lä

Ny­ky­ään mat­kai­lu­koh­tee­na toi­mi­va Kyl­mä­pih­la­jan ma­jak­ka val­mis­tui vuon­na 1953. Se on Suo­men vii­mei­nen mie­hi­te­tyk­si ra­ken­net­tu ma­jak­ka, joka toi­mi myös luot­si­a­se­ma­na.

Ma­ja­kan tor­ni ko­ho­aa me­ren­pin­nas­ta 36 met­rin kor­keu­teen. Sen tor­nis­sa on nä­kö­a­la­ta­san­ne, jos­ta on upea nä­ky­mä avo­me­rel­le. Myös ma­ja­kan ho­tel­li­huo­neet si­jait­se­vat tor­nis­sa. Käy­tet­tä­vis­sä saa­rel­la ovat ma­joi­tuk­sen li­säk­si mm. ra­vin­to­la-, kah­vi­la-, ko­kous- ja sau­na­pal­ve­lut.

Ke­sä­ai­kaan Kyl­mä­pih­la­jaan pää­see vai­vat­to­mas­ti sään­nöl­li­sen ve­si­bus­si­lii­ken­teen an­si­os­ta.