Porin Teatterissa saa lauantaina ensi-iltansa ohjaajan näköinen tulkinta rakastetusta Hovimäki-tarinasta
Porin Teatterin kauden päänäytelmässä on luvassa vahvaa visuaalisuutta ja toimintaa, ja nähdään lavalla myös pitkästä aikaa teatterin taiteellinen johtajakin.
Tiia Jokisalo
Ensimmäisen kerran Hovimäen tarina tuli lähelle ohjaaja-käsikirjoittaja Hanna Ojalaa hänen työstäessä Oulun Teatterissa näytelmää, jonka taustaksi Ojala kaipasi tarkempaa ajankuvaa 1800-luvusta.
– Katsoin putkeen koko sarjan, jota en siis ollut aiemmin koskaan katsonut. Arvostan suuresti sitä, että taustatutkimus historiasta tehdään huolella ja näin draaman avulla historia elävöitetään ihmisten saataville.
Hyvässä draamassa vahva tarina
Kolme vuotta sitten tarina tuli jälleen askeleen lähemmäksi, kun yksi Hovimäki-tarinan luojista, Carl Mesterton, menehtyi. Silloin syttyi tahto ja idea tuoda rakastettu tarina teatterin lavalle kunnianosoituksena tekijöilleen, mutta kuitenkin omaa ääntä käyttäen.
– Juoni, jonka olen tähän kirjoittanut, ei ole Hovimäki-sarjasta, vaan se on näytelmän oma konteksti. Olen perinteinen siinä mielessä, että pidän siitä, että näytelmällä on juoni, jossa on selkeä alku, keskikohta ja loppu. Nautin vahvoista tarinoista ja konfikteista, käänteistä ja henkilökaarista, kaikesta siitä, mikä kuuluu hyvään draamaan, Ojala kertoo ja jatkaa:
– Tämä on se, mikä on minua vienyt eteenpäin kirjoittaessa. Tarina on minunlaiseni, jotain, mitä haluan maailman tuoda. En kirjoittaessa toteuta toisen visiota, vaan laitan itseni peliin, vaikka olenkin inspiroitunut alkuperäisestä tarinasta.
Ojala on aiemminkin töissään halunnut erityisesti korostaa naisnäkökulmaa – ja tekee sen nytkin.
– Olen nostanut naiset tähän näytelmään vielä suuremmiksi päähenkilöiksi kuin alkuperäisessä tarinassa, ja sota-aikaa käsitelläänkin pitkälti heidän kannaltaan.
Hovimäki-näytelmässä nähdään lavalla myös taiteellinen johtaja Christian Lindroos, näytelmän on ohjannut ja käsikirjoittanut Hanna Ojala.
Lavalla myös taiteellinen johtaja
Kun teatterin taiteellinen johtaja Christian Lindroos sai käsikirjoituksen luettavakseen, tarkoituksena oli lukea yksi luku ja pitää sitten taukoa, mutta hän päätyikin ahmimaan tekstin yhdeltä istumalta.
Se on varma merkki siitä, että ollaan toimivan tarinan äärellä.
– Taiteellisena johtajana minua kiinnostaa hyvä tarina, joka vie mukanaan. Hannan edustama tyylilaji ohjaajana on myös jotakin, jota haluan tuoda porilaisille. Se pitää sisällään tietynlaisen rytmityksen ja poikkeuksellisen tarkkuuden.
Normaalista draamasta poiketen tässä produktiossa on mukana myös koreografi eli liikkeillä ja ajoituksella on merkittävä osansa lavalla.
– Olen työskennellyt koreografi Petri Kauppisen kanssa aiemminkin. Pidän siitä, että teatteriin tuodaan tanssin elementtejä sillä tavoin, että näyttelijän koko keho puhuu ja kertoo tarinaa, Ojala avaa.
Lindroos astuu myös totutusta tehtävästään toisaalle, sillä taiteellinen johtaja on mukana näyttelijänä venäläisen upseerin roolissa.
– Tämä on tavallaan kuin paluu juurille, viime kerrasta lavalla on vierähtänyt 25 vuotta. On mielenkiintoista pitkästä aikaa seurata produktiota myös näyttelijän perspektiivistä.
INFO: Hovimäki
Porin Teatterin päänäyttämöllä. Ensi-ilta: 7.9.2024
Alkuperäisteosten käsikirjoittajat: Carl Mesterton, Anna-Lisa Mesterton, Jussi-Pekka Aukia, Kirsti Manninen
Ohjaus ja käsikirjoitus: Hanna Ojala (vier.)
Lavastussuunnittelu: Teemu Loikas. Pukusuunnittelu: Tiina Valkama. Koreografi: Petri Kauppinen (vier.). Äänisuunnittelu: Riku Metsä-Ketelä (vier.). Valosuunnittelijat: Reijo Nieminen ja Riikka Hakala. Kampausten suunnittelu ja peruukit: Peppi Pennanen. Maskeerauksen suunnittelu: Eija Juhola-Al-Juboori