Ari An­te­roi­nen

Rau­man Seu­dun Pyö­räi­li­jöi­den pu­heen­joh­ta­ja Ilk­ka Va­ris pol­kee hiek­ka­poh­jais­ta pyö­rä­tie­tä koh­ti ka­me­raa ja moik­kai­lee ku­vaa­jan pyyn­nös­tä iloi­ses­ti. Sa­man­lai­nen kuva ote­taan Rau­man Kap­pe­lin­luh­das­sa myös as­valt­ti­sel­la pyö­rä­tiel­lä.

Pyö­rä­tei­tä Rau­mal­la riit­tää ja pyö­räl­lä pää­see no­pe­as­ti sekä su­ju­vas­ti pai­kas­ta toi­seen.

Vaik­ka ke­väi­nen keli haas­tat­te­lu­a­jan­koh­ta­na ei vie­lä ko­vin läm­min ol­lut, luon­neh­ti Va­ris olo­suh­tei­ta ihan hy­väk­si vaik­ka niin sa­not­tua hyö­ty­pyö­räi­lyä aja­tel­len.

– En täs­sä muu­ta­man as­teen läm­mös­sä läh­ti­si ihan eh­doin tah­doin mi­tään pit­kiä maan­tie­lenk­ke­jä aja­maan. Mut­ta kun ei ole liu­kas­ta, ei­kä mär­kää, niin sii­nä on ihan hy­vät olo­suh­teet hyö­ty­pyö­räi­lyyn. Täs­sä pa­rem­pia ke­le­jä odo­tel­les­sa, Va­ris to­te­aa.

Min­kä­lai­nen va­rus­tus oli­si asi­al­li­nen pyö­räl­lä aja­mi­seen?

– Nor­maa­lis­sa hyö­tö­pyö­räi­lys­sä vaa­te­tus voi ol­la sel­lai­nen, mikä yl­lä voi men­nä myös asi­oi­taan toi­mit­ta­maan. Ta­val­li­nen vaa­te­tus, Va­ris vas­taa.

– Mut­ta jos ja­las­sa on esi­mer­kik­si nau­ha­ken­gät, niin kos­kaan ei kan­na­ta jät­tää ken­gän­nau­ho­ja va­paak­si roik­ku­maan, vaan lait­taa pii­loon. Myös kau­he­an le­vei­tä lah­kei­ta ei sai­si ol­la. Sii­nä nyt muu­ta­mia ihan käy­tän­nön vink­ke­jä.

Pyö­räl­lä aja­es­sa kä­det tu­le­vat hel­pos­ti kyl­mäk­si, jo­ten Va­ris suo­sit­te­lee myös riit­tä­vän läm­pi­miä hans­ko­ja käyt­töön.

– Pipo ja ky­pä­rä vie­lä pää­hän. Sel­lai­nen pää­hi­ne, mikä mah­tuu ky­pä­rän al­le. Ky­pä­rän pi­tää ol­la so­pi­van ko­koi­nen ja riit­tä­vän ki­reä.

Min­kä­lai­se­na pyö­räi­ly­kau­pun­ki­na Va­ris Rau­maa pi­tää?

– Ihan kel­vol­li­se­na. Ei­hän se pyö­räi­lyinf­ra ihan pa­ras mah­dol­li­nen ai­na ole. Pyö­rä­tiet ovat pää­o­sin noi­ta se­ka­väy­liä. Mut­ta Rau­mal­la on kai­ken kaik­ki­aan kui­ten­kin niin väl­jää ja tääl­lä on vä­hän ih­mi­siä. Jo­ten pal­jon ei komp­ro­mis­se­ja tar­vit­se teh­dä, sa­noo Va­ris.

– Ai­ka hyvä pyö­räi­ly­kau­pun­ki Rau­ma on.

Kuin­ka au­toi­li­jat ot­ta­vat pyö­räi­li­jät huo­mi­oon?

– Yleen­sä hy­vin. Sel­lai­nen pie­ni mar­gi­naa­li­nen po­ruk­ka on, joka ei ota lain­kaan huo­mi­oon ja jot­ka ovat eh­kä tar­koi­tuk­sel­li­ses­ti­kin vi­ha­mie­li­siä. Mut­ta suu­rin osa au­toi­li­jois­ta ot­taa kyl­lä pyö­räi­li­jät riit­tä­vän hy­vin huo­mi­oon.

– Mut­ta kun it­se nou­dat­taa pe­rus­lii­ken­ne­sään­tö­jä, niin pär­jää. Tul­kin­nan­va­rai­sis­sa ti­lan­teis­sa pi­tää luot­taa vaan omaan pe­li­sil­mään­sä ja va­roi­vai­suu­teen­sa, Va­ris to­te­aa.

Mikko Kvist ehti pyörähuollon kevätkiireissä antamaan muutamat huoltovinkit. Renkaat, jarrut ja muut on syytä tarkistaa ennen kuin lähdetään talven jälkeen pyöräilemään.

Mikko Kvist ehti pyörähuollon kevätkiireissä antamaan muutamat huoltovinkit. Renkaat, jarrut ja muut on syytä tarkistaa ennen kuin lähdetään talven jälkeen pyöräilemään.

Mik­ko Kvist kor­jaa ja huol­taa työk­seen pol­ku­pyö­riä. Min­kä­lai­sia vink­ke­jä am­mat­ti­mie­hel­lä oli­si pol­ku­pyö­rän ke­vät­huol­toa kos­kien?

Hän sa­noo, et­tä jos pyö­rä on ol­lut tal­ven yli va­ras­tos­sa, on syy­tä kat­sas­taa me­no­pe­lin kun­to ja teh­dä tar­vit­ta­vat huol­lot.

– Ja muu­ten­kin pari ker­taa vuo­des­sa käy­dä kaik­ki läpi. Pi­tää tar­kis­taa ren­gas­pai­neet ja yleen­sä­kin ren­kai­den kun­to, et­tei ole hal­ke­a­mia tai muu­ta. Sit­ten kan­nat­taa tar­kis­taa jar­ru­jen kun­to, ras­va­ta ket­jut jol­lain not­ke­al­la öl­jyl­lä ja pes­tä pyö­rä, Kvist lu­et­te­lee.

– Pe­suun ei tar­vi­ta mi­tään pai­ne­pe­su­ria. Esi­mer­kik­si ihan puu­tar­ha­let­kul­la ja mie­dol­la pe­su­ai­neel­la pe­se­mi­nen riit­tää. Ai­na voi­si myös ku­ra­ke­lil­lä aja­mi­sen jäl­keen pyö­rä vi­rut­taa. Tuo­re lika läh­tee hy­vin pois, vink­kaa Kvist.

Va­lo­jen kun­to­kin on syy­tä tse­ka­ta, sil­lä laki mää­rää ny­ky­ään, et­tä pyö­räs­sä pi­tää ol­la niin edes­sä kuin ta­ka­na­kin toi­mi­va valo.

Kai­kil­la pyö­räi­li­jöil­lä ei ole kun­non työ­ka­lu­ja isom­piin huol­toi­hin, jo­ten sil­loin kan­nat­taa vie­dä ajo­pe­li am­mat­ti­lai­sel­le huol­toon.

– Ke­vä­tai­ka­na voi to­sin to­vin ai­kaa kes­tää, kun töi­tä huol­los­sa on jo­nok­si as­ti. Kii­rei­sim­pi­nä ai­koi­na meil­lä voi tääl­lä päi­väs­sä men­nä huol­los­sa jopa 20-30 pyö­rää läpi, Kvist on las­ke­nut.