”Rakkaus musikaaleihin syttyi Eurajoella”
Eurajokelaissyntyistä Eeva Kontua kiehtoo musiikkiteatterissa sen kokonaisvaltaisuus.
Tuija Saarinen
Eeva Kontu vastaa puhelimeen Tampereelta, jossa päivä on alkamassa Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkiteatteriopiskelijoiden musikaalin läpimenolla. Kiireisen teatterikapellimestarin, säveltäjän ja muusikon kalenteriin on varattu muutama päivä vuodessa opetukselle. Kontu asuu perheensä kanssa Helsingissä, mutta viikko on kulunut reissatessa, sillä hän on saapunut Tampereelle Jyväskylän kautta, Maija Vilkkumaan säveltämän Bosslady-musikaalin harjoituksista. Kontu on yksi musikaalin käsikirjoittajista ja hän vastaa musiikin sovittamisesta.
”Suomessa yksikään musikaali ei edisty ilman Eeva Kontua”, totesi kollega Iiro Rantala podcastissaan, ja se ei ole kaukana totuudesta. Kontun työpöydällä on samaan aikaan useampi projekti, joista moni tähtää tulevaan syksyyn. Espoon teatteriin Kontu säveltää parhaillaan Minna Craucher -aiheista musikaalia, joka kertoo Suomen ehkä suurimmasta huijarista, naisesta, joka tunnetaan muun muassa Seura-lehden perustajana ja Lapuan-liikkeen johtohahmona. Sovitustyöpöydällä on valmiina lähiviikkoina julkaistava Lilla Teaternin produktio ja Helsingin Kaupunginteatterin Moulin Rouge -tuotannossa Kontu on vastaava kapellimestari. Jossain kohtaa kutsuvat myös Oslo ja Viron Tartto.
– Tämä kaikki työnteko on ihan älyttömän kivaa, mutta se mikä pitkällä aikajänteellä vähän rasittaa, on reissaaminen, jos sitä tapahtuu monta vuotta putkeen. Otankin tarkoituksella välillä sellaisia vuosia, että olen vain yhdessä produktiossa kapellimestarina, toteaa Kontu.
Kontu on syntyjään eurajokelaisia, ja muistelee lämmöllä etenkin yläaste- ja lukioaikoja, jolloin rakkaus musikaaleihin syttyi.
– Sanoisin, että kyllä se musikaalikipinä syttyi ensimmäisenä siellä Eurajoen yläasteen ja lukion salissa. Suuri vaikuttaja oli kuvaamataidon ja ilmaisutaidon opettaja Kyllikki Staff, joka veti näitä tuotantoja.
– Varmasti vaikutusta oli sillä, että sain aistia tämän taiteenlajin hienoja erityispiirteitä jo teininä. Myöhemmin koin katsomossa suurimmat taide-elämykset juuri musiikkiteatterin parissa.
Kun Staff jäi eläkkeelle ja siirtyi kotipitäjäänsä Luvialle Tasalan Talviteatteriin, Kontu seurasi perässä. Tuolloin hän oli jo hakeutunut opiskelemaan musiikkiteatteria.
– Ensimmäinen tuotanto Luvialla oli Sound of Music, jossa olin näyttämöllä. Lauloin Elsa Schröderin roolin ja vastanäyttelijänä oli muuan Mika Kares. Ollaan Mikan kanssa oopperadebyyttini myötä muutama viesti vaihdettu ja muisteltu hymyillen, että samasta paikasta lähdettiin. Vaikka minullakin menee tässä duunissa ihan lujaa niin Mikalla on kyllä tuo kansainvälinen menestys jäätävää.
– Luvialta jäi valtavan hyvät muistot. Se talkoohengen määrä ja yhteisen tekemisen meininki. Tasalan tunnelma on kirkkaana mielessäni, se on printtautunut sydämeeni.
Rauman musiikkiopistossa Kontu opiskeli 5-vuotiaasta 19-vuotiaaksi. Päättötodistuksen hän teki alttosaksofoni pääaineena Takku Ylisen oppilaana.
– Musiikkiopiston käytävillä tuli istuskeltua varsinkin lukioikäisenä. Takun vetämästä big band - toiminnasta ja opiston teoriaryhmistä ynnä muusta muodostui Eurajoen kouluporukan oheen toinen yhteisö, johon tunsi kuuluvansa.
Musiikkiteatterissa Kontua kiehtoo sen kokonaisvaltaisuus.
– Musiikki herättää emootioita; se liikuttaa, ilostuttaa, vihastuttaakin. Kun siihen lisätään teatterin keinoin tarina, jokin ydinviesti, niin parhaimmillaan saavutetaan valtavan voimakas efekti.
Viime aikoina Kontun on voinut bongata televisiosta Yle Aamun Jälkinäytös -paneelista.
– Koin sen valtavana kunniana, kun siihen pyydettiin, jo senkin takia, että olen niin puhtaasti musikaalin tekijä. Ei ole ihan itsestäänselvyys, että musikaalintekijää pidetään ikään kuin korkeakulttuurin tietopankkina tai lähteenä. Koen, että olen ehkä onnistunut jossakin sellaisessa, kuin musiikkiteatterin viemisessä vakavammin otettavaan suuntaan.
– Oma paneelivuoro tulee keskimäärin kerran kuussa, ja otan siitä ihan valtavan paineen. Pyrin perehtymään etukäteen ainakin kolmen neljän eri maan päivälehtiin ja kulttuurijulkaisuihin. On ollut kiinnostavaa ja innostavaa nähdä, miten paljon ohjelmasta tulee minulle palautetta. En tiennytkään, että ihmiset katsovat niin paljon aamutelevisiota.