Helin: Virkavastuuta, poliittista ohjausta sekä lainsäädäntöä
Vaalit lähestyvät. Hyvinvointialueiden vaihtoehtoisista palvelumuodoista on jo saatu hyviä kokemuksia. Tässä vaiheessa joku hymähtää ja luettelee listan ongelmista, muutoksista.
Satakunnassa hyvinvointialuejohtajan vaihtumiseen ladataan suuria odotuksia. Mediassa näkee listoja tulevan johtajan ominaisuuksista. Monet näistä ovat yleispäteviä, hyvän johtamisen osatekijöitä. Kunkin omasta tilanteesta myös riippuu se, miten johtaminen koetaan, minkälaisen panoksen itse ilmapiiriin ja asioiden käsittelyyn tuo tai lipsuuko oman roolinsa ulkopuolelle. Johtajana riittävä avoimuus ja ”besserwisser-asenteen” (minä tiedän) välttäminen eri orgaisaatiotasoilla on edellytys henkiöstön uskaltamiseen ja sitoutumiseen.
Arvostamani politikon sanat ovat hyvä ohjenuora: ”Virkahenkilö valmistelee, esittelee ja poliitikko päättää. Näin säilyy järjestys.” Isossa muutoksessa järjestyksen säilyminen on toimivan organisaatiokulttuurin edellytys. Tässä on peiliin katsomisen paikka. Hyvinvointialuetta muodostettaessa lakisääteisen, päätöksiä tekevän valmistelutoimielimen (VATE) oli määrä koostua soten johtavista viranhaltijoista. Näin olikin, mutta teoriassa. Yllättäen kokoukseen tuli poliitikkoja ja henkilöstöjärjestöjen edustajia. Viranhaltijoiden puheenvuorot jäivät monesti toissijaisiksi, erityisesti kriittiset näkemykset, oma asema kun saattoi olla jo mielessä.
Organisaatiomallia luotaessa tuli esille viestejä poliittisesta tai valtakunnan tason ohjauksesta. Se hämmensi, koska viestin antajaa ei kerrottu. Sisäpiiri alkoi muodostua. Monilla hyvinvointialueilla on päätetty lakkauttaa toimielimiä, joille ei ole lakisääteistä perustetta. Hyvää on myös mammuttipitkien kokouksen palkkioiden rajaaminen. Valtakunnallisesti palkkioiden määrä on edelleen 12,7 milj. euroa. Samalla päivitellään jopa 3 000 sivun kokousaineiston vaatimaa käsittelyaikaa. Konsulttien raporteista liitesivuja kertyy. Palkkiot ovat kuitenkin vain osa päätöksenteon kokonaiskuluista. Kuluja kasvattavat puolueiden tuki, ansionmenetys-, kilometri-, toimitila- ja kokoustarjoilukulut. Viranhaltijoiden ja muun henkilöstön kokousasiakirjojen valmisteluun käyttämä työaika tulee laskea myös kustannuksiin.
Päätöksenteko on osa hallintokustannuksia, mikä tulee ottaa hyvinvointialueilla tarkasteluun. Esihenkilöitä ja palveluita on jo vähennetty. Hyvää johtamista on myös se, että tekee itsestään tai asioista osin tarpeettomia, koska hyvinvointialueita johdetaan lakisääteisesti ja aiempaa sota enemmän myös valtakunnallisesti kansalaisten tasa-arvoa tavoitellen.
Satu Helin
Rauman soten viimeisin toimialajohtaja