Sain mah­dol­li­suu­den men­nä tu­tus­tu­maan Rau­man Ly­se­on lu­ki­on op­pi­lai­den sekä opet­ta­jien ar­keen, jo­ten tar­tuin il­man muu­ta ti­lai­suu­teen. Päi­vä oli mie­len­kiin­toi­nen ja pa­laut­ti mie­lee­ni myös muis­to­ja omil­ta lu­ki­oa­joil­ta, jois­ta on toki jo muu­ta­ma vuo­si ai­kaa.

Kä­vim­me opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen jä­sen­ten kans­sa kes­kus­te­lua sii­tä, mitä nuo­ril­le kuu­luu. Kes­kus­te­lu avar­si nä­ke­myk­si­ä­ni mo­niin asi­oi­hin ja koen saa­nee­ni hy­viä eväs­tyk­siä myös omaan työ­hö­ni kan­sa­ne­dus­ta­ja. Yh­te­nä asi­a­na poh­dim­me, et­tä mi­ten voi­sim­me pa­ran­taa nuor­ten vai­kut­ta­mis­mah­dol­li­suuk­sia ja mi­ten he tu­li­si­vat pa­rem­min kuul­luik­si yh­teis­kun­nan kii­reen kes­kel­lä.

Kou­lun ruo­ka­lan jo­nos­sa op­pi­lai­den kans­sa käy­tiin läpi tä­män het­ken ti­lan­ne kou­lu­ruo­kai­lun ti­lan­tees­ta ja ky­sei­se­nä päi­vä­nä jo­non pi­tuu­des­ta pää­tel­len oli ruo­ka­va­lin­nan suh­teen on­nis­tu­nut vie­rai­lu­päi­vä.

Mo­nia nuo­ria huo­let­taa se, et­tä osaa­ko teh­dä oi­kei­ta va­lin­to­ja kou­lu­tus­po­lun va­lin­nas­sa tai mi­ten siir­ty­mi­nen työ­e­lä­mään tu­lee su­ju­maan.

Vies­ti­ni nuo­ril­le on se, et­tä vaik­ka nyt saat­taa tun­tua sil­tä, et­tei oi­kein tie­dä mi­hin alal­le työ­e­lä­mäs­sä ha­lu­aa suun­tau­tua, niin ei huol­ta, kyl­lä se oma kou­lu­tus- ja ura­pol­ku löy­tyy. Kan­nus­tan myös tart­tu­maan mah­dol­li­suuk­siin, joi­ta eteen saat­taa tul­la yl­lät­tä­en­kin.

Työ­e­lä­mä tu­lee var­mas­ti muut­tu­maan tu­le­vai­suu­des­sa ja yhä har­vem­pi elä­köi­tyy sa­mal­ta alal­ta, mi­hin on opis­ke­lu­jen jäl­keen en­sim­mäi­se­nä pää­ty­nyt. Jos tun­tuu va­lin­neen­sa it­sel­leen vää­rän alan, niin alaa voi vaih­taa työ­u­ran ai­ka­na ja li­sä­o­pin­to­ja voi myös suo­rit­taa työn ohes­sa.

Me ai­kui­set em­me ai­na ym­mär­rä riit­tä­väl­lä ta­val­la nuo­ria ja hei­dän haas­tei­taan. Ky­sym­me­kö heil­tä riit­tä­vän usein, mitä heil­le kuu­luu? Ky­sy­mys on yk­sin­ker­tai­nen, mut­ta pi­tää si­säl­lään pal­jon tär­ke­ää asi­aa. Kyse on vä­lit­tä­mi­ses­tä. Vä­lit­tä­mi­sen voi il­mais­ta yk­sin­ker­tai­si­na asi­oi­na ar­jes­sa, ku­ten ole­mal­la läs­nä nuo­rel­le il­man äly­pu­he­li­men yh­teyt­tä.

Pa­nos­ta­mal­la kou­lu­tuk­seen ta­kaam­me mah­dol­li­sim­man mo­nel­le nuo­rel­le mah­dol­li­suu­den luo­da it­sel­leen ta­sa­pai­noi­sen tu­le­vai­suu­den. Kou­lu­tus on suo­ma­lai­sen hy­vin­voin­nin kul­ma­ki­vi, ja opis­ke­li­joi­den toi­min­ta­ym­pä­ris­töt tu­lee tä­män vuok­si tur­va­ta.

Tsemp­piä kai­kil­le nuo­ril­le opis­ke­lui­hin ja tu­le­vai­suu­den suun­ni­tel­miin.

Juha Vii­ta­la

Rau­ma­lai­nen kan­sa­ne­dus­ta­ja (sd.)