Liikenneturvallisuutta valvonnalla ja olosuhteilla
Turvallisuus paranee, kun liikenneonnettomuuksia voidaan vähentää, ja niiden seuraukset minimoidaan. Varsinais-Suomen Ely-keskuksen mukaan vuosien 2019–2023 aikana valtatiellä 8 välillä Turku-Pori on tapahtunut 341 poliisin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta. Näistä 9 johti kuolemaan ja 64 loukkaantumiseen. Suurin osa onnettomuuksista on eläin- ja yksittäisonnettomuuksia, joissa osasyynä oli ylinopeus.
Ylinopeutta valvotaan laajasti, sillä se voidaan automatisoida. Nopeuskameroiden, poliisivalvonnan ja sakotusjärjestelmien tarkoituksena on vaikuttaa kuljettajien käyttäytymiseen pelotevaikutuksen kautta. Kun kuljettajat tietävät, että sääntöjen rikkominen johtaa seuraamuksiin, heidän todennäköisyytensä noudattaa liikennesääntöjä kasvaa.
Valvonta ei kuitenkaan yksin riitä. Se on ensisijaisesti keino puuttua ongelmiin sen jälkeen, kun niitä on jo syntynyt. Valvonta ei myöskään ratkaise liikenteen rakenteellisia ongelmia, kuten huonoa näkyvyyttä, vaarallisia risteyksiä tai liukasta tienpintaa.
Raumalla kaupungin sisäistä liikenneturvallisuutta on pyritty parantamaan autoliikenteen nopeuksiin puuttumalla. Talousarviossa on oma kohtansa hidasteiden rakentamiselle, jossa on nostettu nimenomaan autoilun töyssyt ja kavennukset keskeiseksi keinoksi.
Toisaalta esimerkiksi liikenneympyrät ovat vähentäneet vakavia risteysonnettomuuksia, sillä ne hidastavat ajonopeuksia ja vähentävät törmäystilanteita.
Autoliikenteen hidastaminen ja haittaaminen aiheuttaa myös vastustusta. Liikenne voi olla turvallista myös sujuvassa vauhdissa, jos muut rakenteet ovat kunnossa.
Parhaiten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta parannetaan kevyen liikenteen väylien lisäämisellä. Olosuhteiden kehittäminen tukee kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta. Esimerkiksi vanhuksille ja lapsille turvalliset suojatiet hyödyttävät kaikkia liikkujia.
Valvonnalla voidaan kitkeä vaarallista käyttäytymistä, mutta olosuhteiden kehittämisellä luodaan ympäristö, jossa virheitä sattuu vähemmän ja niiden seuraukset ovat lievempiä.
Samu Vahteristo