Suo­ma­lais­ten mie­len­ter­vey­son­gel­mat ovat hy­vin­voin­ti­ra­por­teis­sa nos­ta­neet huo­les­tut­ta­vas­ti pää­tään. Ylä­kou­lui­käi­sis­tä nuo­ris­ta 21,4 pro­sent­tia ko­kee tun­te­van­sa koh­ta­lais­ta tai vai­ke­aa ah­dis­tu­nei­suut­ta. Vas­taa­va luku lu­ki­oi­käi­sil­lä on 21,1 pro­sent­tia. Työ­i­käi­ses­tä vä­es­tös­tä mie­len­ter­veys­pe­rus­teis­ta päi­vä­ra­haa on saa­nut 31,2 pro­sent­tia.

Se on to­del­la huo­les­tut­ta­vaa, siis lä­hes nel­jän­nes kai­kis­ta suo­ma­lai­sis­ta kär­sii jon­kun as­tei­sis­ta mie­len­ter­vey­del­li­sis­tä on­gel­mis­ta.

Mie­les­tä­ni yk­si suu­ri on­gel­ma on me­di­an luo­ma pe­lot­te­lun kult­tuu­ri, var­sin­kin il­ta­päi­vä­leh­det ovat täs­sä “kun­nos­tau­tu­neet”. Lä­hes päi­vit­täin saam­me lu­kea oi­rei­ta va­ka­vas­ta sai­rau­des­ta tai sii­tä, mi­ten uu­si ke­hol­le nous­sut nyp­py on hen­gen­vaa­ral­li­nen.

So­dan uhal­la pe­loi­tel­laan, pan­de­mi­an pe­lol­la her­ku­tel­laan ja vie­lä ve­den­kin suo­ma­lai­set ovat ai­na keit­tä­neet vää­rin, mi­kä­li hei­dän ot­sik­koi­hin­sa on luot­ta­mis­ta.

Nämä kaik­ki ovat omi­aan li­sää­mään tus­kaa ja ah­dis­tus­ta. Toki eläm­me epä­va­kain­ta ai­kaa, sit­ten so­dan ajan, mut­ta en voi vält­tyä ky­sy­myk­sel­tä, mik­si uu­ti­soin­ti on ny­ky­ään niin ne­ga­tii­vis­ta? Maa­il­mas­sa on to­del­la pal­jon hy­vää, mut­ta niis­tä uu­ti­soi­mal­la, ei saa niin huo­mi­oi­ta he­rät­tä­viä ot­si­koi­ta.

Oma lu­kun­sa on il­mas­ton ti­laa kos­ke­vat uu­ti­set, toi­nen tois­taan nau­ret­ta­vim­pia sää­ter­me­jä ke­hi­tel­lään. Lu­ki­ja­kun­taa pe­loi­tel­laan tul­vil­la, myrs­kyil­lä sekä tap­pa­vil­la hel­teil­lä tai niin ko­vil­la pak­ka­sil­la, et­tä hel­teis­tä sääs­ty­neet pa­lel­tu­vat pak­ka­sel­la hen­gil­tä.

Me­di­a­lu­ku­tai­to on nyky-yh­teis­kun­nas­sa lä­hes yh­tä tär­ke­ää kuin nor­maa­li lu­ku­tai­to. Jos yk­sit­täi­nen ih­mi­nen us­koo kai­ken, mitä so­mes­sa tai me­di­as­ta lu­kee, niin mie­len­ter­veys on to­del­la­kin ko­e­tuk­sel­la. Me­di­aa se­la­tes­sa on opit­ta­va suo­dat­ta­maan klik­kiu­u­ti­set oi­keis­ta

uu­ti­sis­ta, mikä näin di­gi­ta­li­saa­ti­on ai­ka­kau­del­la on to­del­la haas­ta­vaa.

Toi­mi­tuk­sis­sa oli­si syy­tä muis­taa, et­tä klik­ki­kii­mal­la on hin­tan­sa. Sen hin­nan mak­sa­vat ne nuo­ret ja ikäih­mi­set, joi­den me­di­a­lu­ku­tai­to on vie­lä sil­lä as­teel­la et­tä us­ko­vat kai­ken, min­kä leh­dis­tä tai ne­tis­tä lu­ke­vat.

Näin ol­len vas­tuu mie­len­ter­vey­des­tä kuu­luu meil­le kai­kil­le, ei­kä vä­hi­ten uu­ti­sia tuot­ta­vil­le me­di­ayh­tei­söil­le.

Tomi Vai­nio

Rau­man kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu (ps.)