työ­ryh­mä / STT

Suo­men ja Ruot­sin vä­lil­lä on ha­vait­tu kak­si kaa­pe­li­rik­koa, joi­den ker­ro­taan ta­pah­tu­neen maa-alu­eel­la Suo­mes­sa va­lo­kui­tu­yh­tiö Glo­bal­Con­nec­tin kaa­pe­leis­sa.

Asia ha­vait­tiin tiis­tai­na vas­tai­se­na yö­nä.

Glo­bal­Con­nect ker­too STT:lle, et­tä yh­tiö on kor­jan­nut yh­den vau­ri­oi­tu­neis­ta kaa­pe­leis­ta. Yh­ti­ön vies­tin­näs­tä ker­ro­taan, et­tä suu­rin osa tä­män kaa­pe­li­vau­ri­on ai­heut­ta­mis­ta pal­ve­luis­ta on nyt pa­lau­tet­tu.

Yh­ti­ös­tä vah­vis­te­taan, et­tä ta­pah­tu­ma­pai­kat ovat Es­poos­sa ja Vih­dis­sä. Yri­tys ei tur­val­li­suus­syis­tä ker­ro tä­män täs­mäl­li­sem­piä si­jain­te­ja.

Yri­tys ker­too pai­kan­ta­neen­sa myös toi­sen kaa­pe­lin on­gel­ma­koh­dan ja aloit­ta­neen­sa ti­lan­teen tar­kas­ta­mi­sen ja kor­jaus­työt.

Yh­ti­ön mu­kaan on­gel­mat ovat ai­heu­tu­neet kah­des­ta eril­li­ses­tä ta­pah­tu­mas­ta kah­del­la eri kaa­pe­lil­la. Ve­de­na­lai­set kaa­pe­lit ei­vät ole vau­ri­oi­tu­neet.

Glo­bal­Con­nec­tin mu­kaan on vie­lä lii­an ai­kais­ta sa­noa, mis­tä syys­tä kaa­pe­lit ovat vau­ri­oi­tu­neet.

– Asi­aa tut­ki­taan. Tär­kein­tä täl­lä het­kel­lä on pa­laut­taa asi­ak­kai­den pal­ve­lut ta­kai­sin käyt­töön, sa­noo yh­ti­ön Ruot­sin-toi­min­to­jen vies­tin­tä­pääl­lik­kö Nic­las Ber­ger­vik.

Yri­tys vas­ta­si STT:n ky­sy­myk­siin säh­kö­pos­til­la.

Verk­ko­yh­tiö Eli­san tur­val­li­suus­joh­ta­ja Jaak­ko Wal­le­nius puo­les­taan ker­too STT:lle, et­tä Vih­din kaa­pe­li­vau­ri­os­sa ei ole ol­lut kyse sa­bo­taa­sis­ta. Vau­rio on hä­nen mu­kaan­sa ta­pah­tu­nut kaa­pe­li­töi­den ai­ka­na kai­vu­töis­sä.

Kai­vu­töi­den osuu­des­ta ker­toi ai­em­min Hel­sin­gin Sa­no­mat.

Po­lii­si­hal­li­tuk­sen mu­kaan Suo­men po­lii­sil­la ei ole täs­sä vai­hees­sa käyn­nis­sä ri­kos­tut­kin­taa Suo­men ja Ruot­sin vä­li­sen va­lo­kui­tu­kaa­pe­lin vau­ri­oi­tu­mi­ses­ta. Ti­lan­net­ta sel­vi­te­tään mui­den vi­ra­no­mais­ten kans­sa.

Muun mu­as­sa Af­tonb­la­det ker­toi ai­em­min, et­tä Suo­men po­lii­si epäi­li­si asi­as­sa ri­kos­ta. Myös Ruot­sin si­vii­li­puo­lus­tus­mi­nis­te­ri Carl-Os­kar Boh­lin sa­noi uu­tis­toi­mis­to TT:lle, et­tä ti­lan­tee­seen suh­tau­du­taan va­ka­vas­ti ja et­tä Suo­men po­lii­si tut­ki­si ta­pah­tu­nut­ta.

Me­di­a­tie­to­jen mu­kaan noin 6 000 ko­ti­ta­lout­ta Suo­mes­sa kär­si häi­ri­ös­tä maa­nan­tai­na ja noin sata yri­ty­sa­si­a­kas­ta oli jos­sain vai­hees­sa il­man in­ter­ne­tiä. Ruot­sa­lai­sia vika ei kos­ke­nut.

Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­mi­nis­te­ri Lulu Ran­ne (ps.) kom­men­toi asi­aa aa­mul­la vies­ti­pal­ve­lu X:ssä sa­no­mal­la, et­tä vi­ra­no­mai­set sel­vit­tä­vät asi­aa yh­des­sä yri­tyk­sen kans­sa. Ran­teen mu­kaan ti­lan­tee­seen suh­tau­du­taan va­ka­vas­ti.

Glo­bal­Con­nect on ruot­sa­lai­nen vuon­na 1998 pe­rus­tet­tu te­le­vies­tin­tä­a­lan yh­tiö. Glo­bal­Con­nec­tin verk­ko­si­vuil­la yh­ti­ö­tä ku­vail­laan yh­dek­si "Poh­jois­mai­den joh­ta­vis­ta di­gi­taa­li­sen inf­rast­ruk­tuu­rin ja tie­to­lii­ken­ne­pal­ve­lu­jen tar­jo­a­jis­ta".

Yh­tiö ker­too hal­lin­noi­van­sa Poh­jois-Eu­roo­pan suu­rin­ta kui­tu­verk­koa, jon­ka kaut­ta kul­kee noin puo­let Poh­jois­mai­den da­ta­lii­ken­tees­tä. Yh­ti­ön mu­kaan sil­lä on yli 200 000 ki­lo­met­riä kui­tu­verk­koa Tans­kas­sa, Nor­jas­sa, Ruot­sis­sa, Sak­sas­sa ja Suo­mes­sa.

Ku­lu­van vuo­den ke­vääl­lä Glo­bal­Con­nect ker­toi saa­neen­sa val­miik­si 2 600 ki­lo­met­riä pit­kän "su­per­kui­tu­kaa­pe­lin". Kaa­pe­li kul­kee Poh­jois-Ruot­sis­ta Tans­kan Born­hol­miin ja siel­tä edel­leen Ber­lii­niin. Yh­ti­ön mu­kaan kaa­pe­lin ka­pa­si­teet­ti riit­tää kaik­keen Poh­jois­mais­sa ta­pah­tu­vaan da­tan siir­toon.

Ke­sä­kuus­sa yh­tiö ker­toi laa­jen­ta­van­sa su­per­kaa­pe­li­aan Ruot­sin ja Suo­men ra­jal­le Haa­pa­ran­taan, jos­sa kaa­pe­lin oli mää­rä yh­dis­tyä Suo­men ole­mas­sa ole­vaan kaa­pe­li­ver­kos­toon. Yh­tey­den odo­tet­tiin val­mis­tu­van vuo­den lop­puun men­nes­sä.

Glo­bal­Con­nect ker­too työl­lis­tä­vän­sä noin 2 000 ih­mis­tä. Yh­ti­ön lii­ke­vaih­to oli noin 673 mil­joo­naa eu­roa tois­sa vuon­na.

Suo­mes­sa yh­tiö toi­mii ni­mel­lä Glo­bal­Con­nect Oy, joka on pe­rus­tet­tu vuon­na 2006. Yh­ti­ön toi­min­ta on ol­lut vii­me ti­li­kau­si­na tap­pi­ol­lis­ta, mut­ta lii­ke­vaih­to on ol­lut hie­noi­ses­sa kas­vus­sa.

Vii­me vuon­na yh­tiö teki noin vii­den mil­joo­nan eu­ron lii­ke­vaih­dol­la rei­lun vii­den mil­joo­nan eu­ron tap­pi­ot.

Vii­me kuus­sa kak­si tie­to­lii­ken­ne­kaa­pe­lia vau­ri­oi­tui sa­moi­hin ai­koi­hin Itä­me­rel­lä. Liet­tu­an ja Ruot­sin vä­li­sen kaa­pe­lin vau­ri­oi­tu­mis­ta seu­raa­va­na päi­vä­nä kat­ke­si Suo­men ja Sak­san vä­li­nen me­ri­kaa­pe­li.

Kaa­pe­lei­den vau­ri­oit­ta­mi­ses­ta on epäil­ty Itä­me­rel­lä liik­ku­nut­ta kii­na­lais­lai­vaa. Yh­dys­val­ta­lais­leh­ti Wall Street Jour­na­lin mu­kaan aluk­sen epäil­lään raa­han­neen ank­ku­ri­aan ta­hal­laan yli 160 ki­lo­met­riä.

Kii­na on ker­to­nut ole­van­sa ha­lu­kas te­ke­mään työ­tä mui­den mai­den kans­sa Itä­me­ren kaa­pe­li­vau­ri­oi­den tut­kin­nas­sa.

Itä­me­ren kaa­pe­lit on jo saa­tu kor­jat­tua.

----

STT:n työ­ryh­mä: San­na Rai­ta-aho, Mim­ma Leh­to­vaa­ra, Alii­sa Uu­si­ta­lo, Ee­tu Ha­lo­nen