Telakan tulevaisuus näyttää valoisammalta
Rauman telakalla laskettiin vesille viime perjantaina jo toinen Tasmaniaan tilatuista matkustaja-autolautoista.
TT-Line Companylle tehtävä kahden aluksen projekti on merkittävä myös kansallisesti, sillä se on yksi kaikkien aikojen suurimmista yksittäisistä vientikaupoista Australian ja Suomen välillä.
Telakalla rakennetaan samaan aikaan myös ensimmäistä neljästä monitoimikorvetista Suomen Puolustusvoimille. Projektien yhteenlaskettu työllistämisvaikutus on yli 7 000 henkilötyövuotta.
RMC:n perustamisesta tuli tänä vuonna kuluneeksi kymmenen vuotta. Se on jo tuplasti enemmän, mitä edellinen Raumalla toiminut telakkaoperaattori korealainen STX toimi. Kymmenen vuoden aikana pieni telakka on onnistunut kasvamaan uskottavaksi ja luotettavaksi toimijaksi telakkateollisuudessa.
Yhtiön kannattavuus on ollut pitkään huono ja valtio on järjestänyt lisärahoitusta. Toimitusjohtaja Mika Niemisen mukaan kannattavuus on kevään aikana kääntynyt plussalle ja tulevaisuus näyttää valoisammalta.
Merkittävä kansainvälinen avaus tehtiin pari viikkoa sitten Nato-huippukokouksessa, jossa Suomi, Yhdysvallat ja Kanada antoivat jäänmurtajayhteistyötä koskevan julkilausuman. Maat sitoutuvat syventämään yhteistyötään jäänmurtajien rakentamisessa. Kolmen valtion yhteistyö koskisi suomalaisten telakoiden ohella myös laajaa joukkoa muita Suomen meriteollisuusklusterin yrityksiä.
Suomessa on kokemusta jäänmurtajien rakentamisesta sekä nykyisen kanadalaisomistuksessa olevalla Helsingin että Rauman telakalla. Kanadassa tarve osaamiselle on kova. Siitä osoituksena laivanrakennusdelegaatio Kanadan Quebecistä kävi keväällä Suomessa vierailulla kaikilla telakoilla tutustumassa yhteistyön mahdollisuuksiin. Kanada on jo päättänyt sekä jäänmurtajien että rannikkovartioston alusten uusimisesta, joten tilauskantakin on jo valmiina.
Vireillä on myös Suomen ja Ruotsin jäänmurtajien yhteishankinta, jossa Rauman RMC on vahvasti mukana.
Samu Vahteristo
päätoimittaja