Suo­mel­la on 1 343,6 ki­lo­met­rin raja Ve­nä­jän kans­sa, joka käy hyök­käys­so­taa toi­saal­la ra­ja­naa­pu­rin­sa kans­sa. Ve­nä­jä on aset­ta­nut Suo­men uu­den­lai­sen ti­lan­teen eteen myös hyb­ri­di­vai­kut­ta­mi­sen kei­noin. Meil­lä pi­tää ol­la tar­vit­ta­vat työ­ka­lut, joil­la pys­tym­me ta­kaa­maan Suo­men tur­val­li­suu­den sekä sen, et­tä ih­mi­siä ei hy­väk­si­käy­te­tä vä­li­neel­lis­te­tyn maa­han­tu­lon me­ne­tel­mil­lä Suo­men ra­jal­la.

Ve­nä­jän epä­rei­lu toi­min­ta ei ole ohi­me­ne­vä il­miö, vaan heil­lä on ky­vyk­kyyt­tä jat­kaa ih­mis­ten vä­li­neel­lis­tä­mis­tä niin ha­lu­tes­saan. Val­lit­se­vas­sa ge­o­po­liit­ti­ses­sa ti­lan­tees­sa on elet­tä­vä ajas­sa ja löy­det­tä­vä tar­vit­ta­vat rat­kai­sut Suo­men tur­val­li­suu­den var­mis­ta­mi­ses­sa.

Suo­men ra­jal­le tuo­tiin Ve­nä­jän toi­mes­ta vä­li­neel­lis­te­tyn maa­han­tu­lon hen­ges­sä maa­han­tu­li­joi­ta lop­pu­vuo­des­ta 2023 ja raja sul­jet­tiin ra­ja­var­ti­o­lain 16 py­kä­län no­jal­la mar­ras­kuun lo­pul­la. Täl­löin pe­rus­tus­la­ki­va­li­o­kun­ta ot­ti kan­taa, et­tä raja voi­daan sul­kea ly­hy­tai­kai­ses­ti. Nyt raja on ol­lut yli 7 kuu­kaut­ta kiin­ni ai­heut­ta­en mo­nen­lais­ta mur­het­ta.

EU-ta­son lain­sää­dän­tö ei an­na Suo­mel­le riit­tä­viä kei­no­ja, joil­la pys­ty­tään vas­taa­maan vä­li­neel­lis­te­tyn maa­han­tu­lon va­ka­vim­piin ti­lan­tei­siin. Ra­ja­lain muu­tok­set on teh­ty vaa­ti­vaan tur­val­li­suus­ti­lan­tee­seen mi­ni­moi­maan tur­val­li­suu­suh­kaa, joka hyb­ri­di­vai­kut­ta­mi­sen myö­tä on kas­va­nut.

Edus­kun­nas­sa hy­väk­syt­ty ra­ja­tur­val­li­suus­la­ki on hy­vin tiuk­kaan ra­jat­tu poik­keus­la­ki, jota ei ote­ta ke­vyil­lä ar­gu­men­teil­la käyt­töön. Laki on voi­mas­sa vuo­den ja sen käyt­tö vaa­tii eril­li­sen kä­sit­te­lyn mak­si­mis­saan kuu­kau­dek­si ker­ral­laan. Laki tuo ra­ja­tur­val­li­suu­des­ta vas­taa­vil­le vi­ra­no­mai­sil­le toi­mi­val­tuuk­sia tor­jua vä­li­neel­lis­tet­tyä maa­han­tu­loa, jon­ka koh­tee­na Suo­mi on ol­lut vii­me syk­sys­tä läh­tien.

Jo­kai­sel­la yh­teis­kun­nal­la pi­tää ol­la mah­dol­li­suus tur­va­ta yh­teis­kun­ta­rau­ha ja kan­sal­li­nen tur­val­li­suus. Mei­dän pi­tää osoit­taa, et­tä em­me hy­väk­sy min­kään­lais­ta hyb­ri­di­vai­kut­ta­mis­ta vie­raan val­lan ta­hol­ta.

Ra­ja­tur­val­li­suus­la­ki on tar­koi­tet­tu vas­taa­maan uh­kaan, jol­lai­seen ei ole osat­tu va­rau­tua laa­dit­ta­es­sa mo­nia Suo­mea täl­lä het­kel­lä si­to­via kan­sain­vä­li­siä so­pi­muk­sia. Laki on pe­rus­tel­ta­vis­sa hy­vin tar­kas­ti ra­jat­tu­na, täs­mäl­li­se­nä poik­keuk­se­na tur­val­li­suu­suh­kien li­sään­ty­es­sä ja se on ra­jat­tu niin ajal­li­ses­ti, alu­eel­li­ses­ti kuin myös tar­kas­ti il­mi­öön liit­ty­vä­nä.

Tu­le­vai­suu­des­sa kan­nat­tai­si pyr­kiä sii­hen, et­tä tä­män­kal­tai­set lait py­rit­täi­siin vie­mään eteen­päin par­la­men­taa­ri­ses­ti, jos­kin se saat­taa ol­la tur­han op­ti­mis­ti­nen aja­tus.

Juha Vii­ta­la

Sa­ta­kun­ta­lai­nen kan­sa­ne­dus­ta­ja (sd.)