Alkon myynti laski viime kuussa, kun kuluttajat halusivat kokeilla myös ruokakauppojen valikoimaa
Heli Laakkonen, Pertti Mattila / STT
Alko kertoo alkoholin litramyyntinsä vähentyneen kesäkuussa kahdeksan prosenttia viime vuoden kesäkuuhun verrattuna.
Alkoholijuomien saatavuus muuttui Suomessa alkukesästä. Uusi alkoholilaki toi kesäkuun 10. päivä alkaen ruokakauppoihin enintään kahdeksanprosenttiset käymisteitse valmistetut juomat, kuten viinit ja vahvat oluet.
Alkon myymälöissä viinien myyntilitrat laskivat kesäkuussa noin 15 prosenttia, panimotuotteiden yhdeksän prosenttia ja väkevien 16 prosenttia. Kuohuviinien myyntilitrat laskivat 18 prosenttia. Juomalaatuja koskevissa prosenttiluvuissa ei ole kuitenkaan huomioitu myyntipäivien määrää viime vuoden kesäkuuhun nähden.
Alkoholin myynti on ollut hienoisessa laskussa Alkossa alkuvuodesta. Tammi-kesäkuun myynti laski 5,5 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan vuosipuoliskoon.
Alkon mukaan muutokset alkoholin litramyyntiin olivat odotettuja.
– Ruokakauppoja on 12 kertaa enemmän kuin meidän myymälöitämme, ja aukioloajat ovat 20 prosenttia laajemmat. On selvää, että tämä heijastuu myös meidän myyntiimme ja asiakkaat kokeilevat myös ruokakauppojen valikoimaa, sanoo asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Tuula Sillanmäki tiedotteessa.
Sillanmäen mukaan muutos myynnissä näkyi erityisesti kesäkuun toisella viikolla, minkä jälkeen myynnin lasku tasoittui hieman. Hän sanoo, että pidemmälle menevien johtopäätösten vetäminen lainmuutoksen vaikutuksista on vielä liian aikaista.
– Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että alle kahdeksanprosenttisissa juomissa on ollut nyt kysyntää etenkin valkoviinijuomista ja kuohuviineistä, siis sekä Alkoissa että ruokakaupoissa. Suomalaiset nyt testaavat ja kokeilevat, ja sitä kautta löytävät itselleen sopivat juomat, Sillanmäki täydensi STT:lle.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho on samaa mieltä siitä, että valikoiman laajennus on saanut kuluttajat testaamaan, mitä ruokakauppoihin on tarjolle nyt tullut.
– Alussa moni teki niin, että he ostivat esimerkiksi yhden pullon kuohuviiniä, pienemmän pullon valkoviiniä ja yksittäisen oluen. Oluissa varsinkin vahvemmat lagerit ovat kiinnostaneet. Myös pienpanimoiden tuotteet ovat löytäneet ostajia. Kuluttajat ovat olleet myönteisen kiinnostuneita tästä muutoksesta.
Päällysahon mukaan on alustavia havaintoja siitä, että alkoholin saatavuuden laajentaminen olla etenkin syrjäisempien kauppojen etu.
– Niissä myymälöissämme, jotka ovat etäällä Alkosta, näyttäisi olevan nyt piirun verran isompaa myyntiä kuin niissä, joiden vieressä sijaitsee Alko.
Hänen mukaansa kysytyimmät alkoholijuomat ruokakaupoissa ovat silti edelleen ne miedommat juomat, joita kaupat ovat myyneet aiemminkin.
– Isot tuotteet juomamyynnissä ovat niitä perinteisiä, jotka luokiteltiin aiemmin nelosoluiksi tai keskioluiksi.
Siinä, miten ruokakauppojen alkoholivalikoiman laajennus on vaikuttanut Alkojen myyntiin, on Sillanmäen mukaan ollut samoin jonkin verran alueellista vaihtelua.
– Esimerkiksi kesäajan turistikaupunkina tunnetussa Turussa Alkon myynnin väheneminen on ollut hieman pienempi kuin Suomen Alkoissa keskimäärin.
Entä onko entistä vahvempien juomien tulo ruokakauppoihin lisännyt kokonaisuutena alkoholimyyntiä niissä?
– Meidän kaupassamme alkoholijuomien saatavuuden muutos ei ole näkynyt myyntiä lisäävänä tekijänä. Ostokäyttäytyminen näyttäisi kuitenkin muuttuneen. Alkoholijuomien myydyt kappalemäärät saattavat olla pienentyneet, mutta rahassa mitaten niiden myynti ei ole muuttunut aiemmasta, arvioi K-kauppias Mikko Karmakka Helsingin K-Market Robasta.
Vahvempien alkoholijuomien tulo hyllylle näyttäisi siis vähentäneen miedompien menekkiä ainakin K-Market Robassa.
Lidlin ostopäällikkö Arto Lähdesmäki puolestaan kertoi STT:lle sähköpostitse, että alkoholijuomien uudet yli 5,5-prosenttiset tuotteet ovat herättäneet asiakkaiden kiinnostuksen.
– Niiden myynti on yllättänyt positiivisesti. Erityisesti vaaleat ja kevyet viinit ovat olleet suosittuja.
Lähdesmäen mukaan muiden alkoholituotteiden myynti on pysynyt Lidlissä alkukesän yleisesti ottaen melko tasaisena.
---
Korjattu klo 18.03: Jutun alussa kyse vain Alkon myymästä alkoholista, ei alkoholin kokonaismyynnistä.