Ammattikuljettajat lyttäävät teiden kunnon – myös tilkkutäkkipaikkaus saa moitteita
Simu Perälä / STT
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ammattikuljettajille tekemässä kyselyssä ylivoimainen enemmistö vastaajista oli sitä mieltä, että tiet ovat Suomessa vähintään paikoittain huonossa tai erittäin huonossa kunnossa. Yhtä mieltä vastaajat olivat myös siitä, että teiden kunto on viimeisen viiden vuoden aikana mennyt selkeästi tai vähintään jonkin verran heikommaksi.
Suurin osa kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että teiden kunto on jo niin heikko, että se heikentää työturvallisuutta.
Erityisesti kuljettajat olivat kyselyn mukaan kiinnittäneet huomiota pienempien teiden ongelmiin. Myös teiden paikkaus sai moitteita, ja useampi kyselyyn vastannut kuljettaja oli sitä mieltä, että paikkaa paikan päälle -tyyppinen korjaus on liian yleistä. Tilkkutäkkipaikkauksesta pitäisi liiton mukaan siirtyä oikeaan teiden kunnostamiseen.
Liiton mukaan kuljettajien yhteinen viesti päättäjille on, että määrärahat on vihdoin saatava oikealle tasolle ja korjausvelka kuitattava.
Kysely tehtiin kesäkuussa, ja siihen tuli yli 800 vastausta.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan huonokuntoisten maanteiden päällysteiden määrä on noin kaksinkertaistunut kymmenen viime vuoden aikana. Viime vuonna maanteiden korjausvelka oli viraston mukaan noin 2,55 miljardia euroa. Koko valtion väyläverkon korjausvelasta yli 60 prosenttia kohdistuu tieverkkoon.
Päällystetyistä teistä noin 8 800 kilometriä eli lähes viidennes on huonokuntoisia. Tästä noin 1 350 kilometriä kohdistuu pääteille. Sorateistä noin 10 prosenttia eli noin 2 800 kilometriä on huonokuntoisia. Sorateiden huono kunto haittaa erityisesti kelirikkoaikoina keväisin ja syksyisin.
Traficomin mukaan maanteiden päällystysmäärän pitäisi olla noin 3 500–4 000 kilometriä vuodessa, jotta huonokuntoisten teiden määrä ja korjausvelka eivät kasvaisi.
Väylävirasto ja ely-keskukset tavoittelevat tänä vuonna valtakunnallisesti noin 4 000:ta päällystekilometriä. Tänä vuonna tiestön korjausvelan purkamiseen on osoitettu 250 miljoonan euron määräraha. Hallituksen tavoitteena on taittaa tiestön korjausvelan kasvu.