UR

Heik­ki Pön­ty­nen on aloit­ta­nut Plan­ne­ri Grou­pin toi­mi­tus­joh­ta­ja­na. Suun­nit­te­lu­toi­mis­ton toi­mi­tus­joh­ta­ja­na työs­ken­nel­lyt Ilk­ka Ran­ta­nen jat­kaa yh­ti­ös­sä muis­sa teh­tä­vis­sä.

”Plan­ne­ri on kas­vu­y­ri­tys. Vii­des­sä vuo­des­sa hen­ki­lös­tö­mää­rä on tup­laan­tu­nut noin 50:een. Yri­tys on hy­väs­sä kun­nos­sa ja sen ta­lous on vah­va. Nyt ha­lu­am­me ot­taa ri­pe­äs­ti seu­raa­van kas­vu­loi­kan. Sik­si li­sääm­me osaa­mis­ta ja ko­ke­mus­ta joh­toon”, pe­rus­te­li joh­ta­ja­vaih­dos­ta Plan­ne­rin hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja Ari Sal­mi.

Pön­ty­nen on Rau­mal­la tut­tu kas­vo. Hän oli uu­den te­lak­ka­yh­tiö Rau­ma Ma­ri­ne Const­ruc­ti­on­sin en­sim­mäi­nen toi­mi­tus­joh­ta­ja.

– Tosi mu­ka­vat ja mie­len­kiin­toi­set vii­si vuot­ta. Oli mo­ti­voi­vaa lait­taa te­lak­ka käyn­tiin ja hank­kia en­sim­mäi­nen lai­va­ti­laus. Kir­joi­tin te­la­kan kas­vust­ra­te­gi­an. Kai­kil­le kol­mel­le kas­vu­as­ke­leel­le tar­vit­tai­siin eri­lai­nen toi­mi­tus­joh­ta­ja. Hie­noa on ol­lut seu­ra­ta, mi­ten RMC on kas­va­nut ja ke­hit­ty­nyt, ker­toi Pön­ty­nen.

Tä­nään RMC ra­ken­taa kol­mea lai­vaa sa­ma­nai­kai­ses­ti. Työn al­la on kak­si isoa mat­kus­ta­ja-au­to­laut­taa ja en­sim­mäi­nen nel­jäs­tä so­ta­lai­vas­ta Me­ri­voi­mil­le.

Rau­man te­la­kal­ta Pön­ty­nen siir­tyi kan­sain­vä­li­sen R+M Grou­pin joh­toon. Hän jät­ti kii­na­lai­so­mis­tuk­seen siir­ty­neen R+M:n vii­me ke­sä­nä.

– Teh­tä­vä­ni ei ole opet­taa kii­na­lai­sia ra­ken­ta­maan lai­vo­ja, sa­noi Pön­ty­nen.

Rau­mal­le pa­lan­nut Pön­ty­nen pi­tää Plan­ne­rin kas­vol­lis­ta suo­ma­lais­ta omis­tus­ta tär­ke­ä­nä. Uu­si teh­tä­vä on myös vah­vas­ti mo­ti­voi­va.

– Suo­ma­lai­sel­le suun­nit­te­luo­saa­mi­sel­le on ky­syn­tää maa­il­mal­la. Nyt läh­dem­me ha­ke­maan kas­vua, lin­ja­si Pön­ty­nen.

Vaih­to­eh­dot ovat pöy­däl­lä: me­ri­te­ol­li­suus, maa­puo­li, laa­je­ne­mi­nen Suo­mes­sa, ul­ko­maat.

– Joka ta­pauk­ses­sa sat­saam­me ky­vyk­kyy­den kas­vat­ta­mi­seen ta­lon si­säl­lä ”aka­te­mi­a­mal­lil­la”. Otam­me myös käyt­töön mo­der­nin ajan työ­ka­lut, sil­lä suun­nit­te­lu­lii­ke­toi­min­ta­kin muut­tuu vä­li­neil­tään, to­te­si Pön­ty­nen.

Me­ri­te­ol­li­suus on työl­lis­tä­nyt eni­ten plan­ne­ri­lai­sia. Plan­ne­ri on teh­nyt suun­nit­te­lua kai­kil­le Suo­men isoil­le te­la­koil­le.

Plan­ne­ri on ol­lut mu­ka­na esi­mer­kik­si kai­kis­sa RMC:n uu­dis­ra­ken­nusp­ro­jek­teis­sa. Par­hail­laan tuo­tan­nos­sa ole­vien TT-Li­nen mat­kus­ta­ja-au­to­laut­to­jen pe­rus- ja val­mis­tus­suun­nit­te­lus­sa Plan­ne­ril­la on iso­ja pro­jek­te­ja.

Plan­ne­ri on myös te­ol­li­suu­den pal­ve­luis­sa ja ta­lo­tek­nii­kas­sa. Sal­men mu­kaan myös maa­puo­len suun­nit­te­lus­sa ha­e­taan voi­ma­kas­ta kas­vua.