Jan­ne Ran­ta­nen

Tomi Su­van­non työ­pöy­tä kau­pun­gin­ta­lol­la on täyn­nä sel­vi­tyk­siä ja ra­port­te­ja, kaik­ki sa­mas­ta ai­hees­ta eli rau­ta­teis­tä. Rau­man ta­voit­tee­na on pa­laut­taa kau­pun­kiin hen­ki­lö­lii­ke­ju­na­lii­ken­ne, jon­ka VR lo­pet­ti ke­vääl­lä 1988.

Rau­man kau­pun­ki ir­rot­ti elo­kuus­sa tek­ni­sen toi­mi­a­lan joh­ta­jan­sa ko­ko­päi­väi­ses­ti vuo­den mit­tai­seen pro­jek­tiin. Su­van­to vas­taa han­ke­suun­ni­tel­man laa­ti­mi­ses­ta ja so­pi­mus­ten val­mis­te­lus­ta pää­tök­sen­te­koa var­ten. Mää­rä­ai­kai­sen pro­jek­tin ko­van yti­men muo­dos­ta­vat kus­tan­nu­sar­vi­ot sekä in­ves­toin­ti- ja mää­rä­ra­ha­e­si­tyk­set.

Eri­tyi­sa­si­an­tun­ti­jan pro­jek­ti on vas­ta aluil­laan, mut­ta han­ket­ta on sel­vi­tet­ty jo vuo­sia. Sik­si Su­van­to us­kal­taa en­nus­taa, et­tä kus­tan­nu­sar­vio aset­tuu haa­ruk­kaan, jon­ka kau­pun­ki voi­si hy­väk­syä.

Aloi­te­taan kui­ten­kin kau­em­paa, pe­rus­ky­sy­myk­ses­tä: mik­si Rau­ma yli­pää­tään oli­si val­mis mak­sa­maan hen­ki­lö­ju­nis­ta?

– Saa­vu­tet­ta­vuus on se jut­tu. Nyt yh­tey­det Tam­pe­reen suun­taan ovat hei­kot, mut­ta rata on val­mii­na. Ta­va­ra­ju­nat­han kul­ke­vat tuos­sa joka päi­vä. Jos ju­nal­la pää­si­si Tam­pe­reel­le no­pe­am­min kuin bus­sil­la, niin mat­kus­ta­jia var­mas­ti löy­tyi­si. Jos­sain mää­rin tämä on kau­pun­gil­le myös ima­go­ky­sy­mys, li­sää Su­van­to.

Mat­kus­ta­ja voi­si Tam­pe­reel­la vaih­taa mui­hin ju­niin. Esi­mer­kik­si Hel­sin­kiin pää­si­si Rau­mal­ta noin kol­mes­sa ja puo­les­sa tun­nis­sa.

– Se an­tai­si vaih­to­eh­don omal­la au­tol­la tai bus­sil­la Hel­sin­kiin mat­kaa­vil­le. Mut­ta Tam­pe­re on mei­dän vink­ke­lis­tä eh­dot­to­mas­ti tär­ke­äm­pi täs­sä pa­la­pe­lis­sä, pai­not­taa Su­van­to.

Kos­ka ju­na­lii­ken­ne voi­si al­kaa? Su­van­to ra­vis­te­lee hi­has­taan ar­vi­on, et­tä kol­men vuo­den pääs­tä. Sii­nä ta­pauk­ses­sa Rau­ma ja mah­dol­li­ses­ti muut ra­dan var­ren kun­nat os­tai­si­vat ju­na­vuo­ro­ja it­se. Esi­mer­kik­si Tam­pe­re hank­ki hil­jat­tain li­sä­vuo­ro­ja. Toi­se­na vaih­to­eh­to­na on VR:n kil­pai­li­jak­si il­moit­tau­tu­nut Suo­men Lä­hi­ju­nat.

Po­ris­ta teh­dään Tam­pe­reen-ra­dal­la noin 360 000 mat­kaa vuo­sit­tain. Rau­ma on puo­let pie­nem­pi kau­pun­ki ja vuo­ro­ja oli­si eh­kä puo­let vä­hem­män. Rau­man po­ten­ti­aa­li voi­si ol­la noin 100 000 mat­kaa vuo­des­sa?

Su­van­to nyö­kyt­te­lee toi­mit­ta­jan ar­vi­ol­le. Mo­nen kor­vis­sa mää­rä kuu­los­taa pal­jol­ta. Su­van­to huo­maut­taa, et­tä sekä Po­rin et­tä Rau­man lu­vuis­sa mu­ka­na ovat kaik­ki mat­kus­ta­jat rei­til­lä.

– Jos Rau­mal­ta läh­ti­si suo­ra juna Tam­pe­reel­le, mer­kit­tä­vä osa mat­kus­ta­jis­ta nou­see vau­nui­hin Sas­ta­ma­las­ta ja No­ki­al­ta, hän sa­noo.

Jat­ke­taan aja­tus­leik­kiä lu­vuil­la. Ra­por­teis­sa Rau­man hen­ki­lö­ju­nan kus­tan­nuk­sik­si on ar­vi­oi­tu muu­ta­mia mil­joo­nia eu­ro­ja. Mi­kä­li mat­kan kes­ki­hin­ta oli­si kym­pin, ker­tyi­si lip­pu­tu­lo­ja mil­joo­nan ver­ran vuo­des­sa. Sil­loin lop­pu­sum­ma pai­nui­si ken­ties kah­den mil­l­lin paik­keil­le.

– Rau­man pai­kal­lis­lii­ken­teen kus­tan­nuk­set ovat va­jaat kol­me mil­joo­naa eu­roa vuo­des­sa. Sii­tä lip­pu­tu­loil­la ka­te­taan noin kym­me­nen pro­sent­tia, ver­taa Su­van­to.

Rau­mal­la uu­si ase­ma si­joit­tui­si Ci­ty­mar­ke­tin ja Pris­man vä­liin ydin­kes­kus­tas­sa. Mah­dol­li­ses­ti juna py­säh­tyi­si myös Eu­ra­jo­el­la ja Eu­ras­sa. Kaa­vai­luis­sa on vii­si vuo­roa päi­väs­sä, osa suo­ria ja osa Ko­ke­mä­el­lä vaih­ta­en.

– Ai­ka­tau­lu­jen ra­ken­ta­mi­nen ei ole help­poa. Ta­va­ra­lii­ken­net­tä em­me ha­lua lii­kaa tök­kiä. Var­si­nai­nen pul­lon­kau­la on kui­ten­kin Tam­pe­re, jon­ka ra­ta­pi­ha on ai­ka tu­kos­sa, kun ta­sa­tun­nein hen­ki­lö­ju­nia kul­kee vii­teen suun­taan, sel­vit­tää Su­van­to.

Oman li­sä­haas­teen­sa tuo ka­lus­to­ky­sy­mys. Suo­men rai­teet ovat ka­pe­am­pia kuin muu­al­la Eu­roo­pas­sa – pois lu­kien Ve­nä­jä, jon­ka kans­sa ei juu­ri nyt ha­lu­ta ol­la te­ke­mi­sis­sä. ”Yli­mää­räi­siä” ve­tu­rei­ta ja vau­nu­ja ei maas­sam­me ole jo­nok­si.

Ku­va­teks­ti:

Tomi Su­van­to te­kee nyt täy­si­päi­väi­ses­ti töi­tä sen eteen, et­tä hen­ki­lö­lii­ken­ne pa­lai­si Rau­man ra­dal­le. Hän en­na­koi, et­tä kau­pun­ki on val­mis mak­sa­maan ”jon­kin ver­ran” pa­rem­mas­ta saa­vu­tet­ta­vuu­des­ta. ”Ai­ka­tau­lut pi­tää saa­da toi­mi­vik­si ja li­pun os­ta­mi­nen hel­pok­si, jot­ta rau­ma­lai­set löy­tä­vät uu­del­leen ju­nan”, hän sa­noo.