Henkilöjunat voisivat kulkea Raumalle kolmen vuoden päästä
Tomi Suvanto ennakoi, että kaupungin kustannukset jäisivät kohtuullisiksi.
Janne Rantanen
Tomi Suvannon työpöytä kaupungintalolla on täynnä selvityksiä ja raportteja, kaikki samasta aiheesta eli rautateistä. Rauman tavoitteena on palauttaa kaupunkiin henkilöliikejunaliikenne, jonka VR lopetti keväällä 1988.
Rauman kaupunki irrotti elokuussa teknisen toimialan johtajansa kokopäiväisesti vuoden mittaiseen projektiin. Suvanto vastaa hankesuunnitelman laatimisesta ja sopimusten valmistelusta päätöksentekoa varten. Määräaikaisen projektin kovan ytimen muodostavat kustannusarviot sekä investointi- ja määrärahaesitykset.
Erityisasiantuntijan projekti on vasta aluillaan, mutta hanketta on selvitetty jo vuosia. Siksi Suvanto uskaltaa ennustaa, että kustannusarvio asettuu haarukkaan, jonka kaupunki voisi hyväksyä.
Aloitetaan kuitenkin kauempaa, peruskysymyksestä: miksi Rauma ylipäätään olisi valmis maksamaan henkilöjunista?
– Saavutettavuus on se juttu. Nyt yhteydet Tampereen suuntaan ovat heikot, mutta rata on valmiina. Tavarajunathan kulkevat tuossa joka päivä. Jos junalla pääsisi Tampereelle nopeammin kuin bussilla, niin matkustajia varmasti löytyisi. Jossain määrin tämä on kaupungille myös imagokysymys, lisää Suvanto.
Matkustaja voisi Tampereella vaihtaa muihin juniin. Esimerkiksi Helsinkiin pääsisi Raumalta noin kolmessa ja puolessa tunnissa.
– Se antaisi vaihtoehdon omalla autolla tai bussilla Helsinkiin matkaaville. Mutta Tampere on meidän vinkkelistä ehdottomasti tärkeämpi tässä palapelissä, painottaa Suvanto.
Koska junaliikenne voisi alkaa? Suvanto ravistelee hihastaan arvion, että kolmen vuoden päästä. Siinä tapauksessa Rauma ja mahdollisesti muut radan varren kunnat ostaisivat junavuoroja itse. Esimerkiksi Tampere hankki hiljattain lisävuoroja. Toisena vaihtoehtona on VR:n kilpailijaksi ilmoittautunut Suomen Lähijunat.
Porista tehdään Tampereen-radalla noin 360 000 matkaa vuosittain. Rauma on puolet pienempi kaupunki ja vuoroja olisi ehkä puolet vähemmän. Rauman potentiaali voisi olla noin 100 000 matkaa vuodessa?
Suvanto nyökyttelee toimittajan arviolle. Monen korvissa määrä kuulostaa paljolta. Suvanto huomauttaa, että sekä Porin että Rauman luvuissa mukana ovat kaikki matkustajat reitillä.
– Jos Raumalta lähtisi suora juna Tampereelle, merkittävä osa matkustajista nousee vaunuihin Sastamalasta ja Nokialta, hän sanoo.
Jatketaan ajatusleikkiä luvuilla. Raporteissa Rauman henkilöjunan kustannuksiksi on arvioitu muutamia miljoonia euroja. Mikäli matkan keskihinta olisi kympin, kertyisi lipputuloja miljoonan verran vuodessa. Silloin loppusumma painuisi kenties kahden milllin paikkeille.
– Rauman paikallisliikenteen kustannukset ovat vajaat kolme miljoonaa euroa vuodessa. Siitä lipputuloilla katetaan noin kymmenen prosenttia, vertaa Suvanto.
Raumalla uusi asema sijoittuisi Citymarketin ja Prisman väliin ydinkeskustassa. Mahdollisesti juna pysähtyisi myös Eurajoella ja Eurassa. Kaavailuissa on viisi vuoroa päivässä, osa suoria ja osa Kokemäellä vaihtaen.
– Aikataulujen rakentaminen ei ole helppoa. Tavaraliikennettä emme halua liikaa tökkiä. Varsinainen pullonkaula on kuitenkin Tampere, jonka ratapiha on aika tukossa, kun tasatunnein henkilöjunia kulkee viiteen suuntaan, selvittää Suvanto.
Oman lisähaasteensa tuo kalustokysymys. Suomen raiteet ovat kapeampia kuin muualla Euroopassa – pois lukien Venäjä, jonka kanssa ei juuri nyt haluta olla tekemisissä. ”Ylimääräisiä” vetureita ja vaunuja ei maassamme ole jonoksi.
Kuvateksti:
Tomi Suvanto tekee nyt täysipäiväisesti töitä sen eteen, että henkilöliikenne palaisi Rauman radalle. Hän ennakoi, että kaupunki on valmis maksamaan ”jonkin verran” paremmasta saavutettavuudesta. ”Aikataulut pitää saada toimiviksi ja lipun ostaminen helpoksi, jotta raumalaiset löytävät uudelleen junan”, hän sanoo.