Ee­tu Ha­lo­nen / STT

Lin­ja-au­to­yh­tiö Koi­vis­ton Au­tol­le täy­tyy mak­saa ta­kai­sin 44 mil­joo­nan eu­ron edes­tä val­ti­on­tu­kia, jot­ka yh­ti­öl­tä pe­rit­tiin tois­sa vuon­na ta­kai­sin. Asia pe­rus­tuu EU:n tuo­mi­ois­tui­men maa­nan­tai­na an­ta­maan pää­tök­seen.

Kyse on Hel­sin­gin kau­pun­gin ai­koi­naan myön­tä­mis­tä lai­nois­ta omis­ta­mal­leen Hel­sin­gin Bus­si­lii­ken­ne Oy:lle. EU:n ko­mis­sio kat­soi vuon­na 2019, et­tä lai­nat oli­vat lait­to­mia ja mää­rä­si ne pe­rit­tä­väk­si ta­kai­sin.

Ko­mis­sio ot­ti asi­an kä­sit­te­lyyn sen jäl­keen, kun Hel­sin­gin Bus­si­lii­ken­teen kans­sa kil­pail­lut No­bi­na kan­te­li tuis­ta ko­mis­si­ol­le vuon­na 2011.

Ko­mis­sio aloit­ti muo­dol­li­sen tut­kin­ta­me­net­te­lyn asi­as­sa vuon­na 2015. Tut­kin­nas­sa tar­kas­tel­tiin ka­lus­to- ja pää­o­ma­lai­no­ja vuo­des­ta 2002 vuo­teen 2012.

Hel­sin­gin Bus­si­lii­ken­teen omis­tus siir­tyi vuon­na 2015 Koi­vis­ton Au­tol­le. Ko­mis­si­on mu­kaan kym­me­nien mil­joo­nien eu­ro­jen tuet voi­tiin kui­ten­kin pe­riä myös uu­del­ta omis­ta­jal­ta eli Koi­vis­ton Au­tol­ta. Ko­mis­si­on nä­ke­myk­sen mu­kaan ta­kai­sin­pe­rin­tä voi­tiin ulot­taa sel­lai­seen yri­tyk­seen, jol­le tu­en­saa­jan lii­ke­toi­min­ta on siir­ty­nyt yri­tys­kau­pan seu­rauk­se­na.

Koi­vis­ton Au­to nos­ti ko­mis­si­on pää­tök­ses­tä kan­teen en­sin Eu­roo­pan uni­o­nin ylei­ses­sä tuo­mi­ois­tui­mes­sa. Ylei­nen tuo­mi­ois­tuin kui­ten­kin hyl­kä­si kan­teen vuon­na 2022. Tä­män jäl­keen Koi­vis­ton Au­to va­lit­ti pää­tök­ses­tä EU:n tuo­mi­ois­tui­meen. Yh­tiö ve­to­si oleel­li­seen me­net­te­ly­ta­pa­vir­hee­seen, kun yh­ti­öl­le ei anent­tu mah­dol­li­suut­ta tul­la kuul­luk­si ta­lou­del­lis­ta jat­ku­vuut­ta ar­vi­oi­ta­es­sa.

Maa­nan­tai­na an­ta­mas­saan pää­tök­ses­sä EU:n tuo­mi­ois­tuin ku­mo­si sekä ylei­sen tuo­mi­ois­tui­men pää­tök­sen vuo­del­ta 2022 et­tä ko­mis­si­on pe­rin­tä­pää­tök­sen vuo­del­ta 2019. Pe­rus­tee­na oli olen­nai­nen me­net­te­ly­vir­he.

Koi­vis­ton Au­ton mu­kaan Hel­sin­gin kau­pun­gin pi­tää mak­saa yh­ti­öl­le ta­kai­sin sen mak­sa­ma 44 mil­joo­nan eu­ron val­ti­on­tu­ki.

– Olem­me erit­täin tyy­ty­väi­siä tä­nään an­net­tuun tuo­mi­oon. Ko­em­me, et­tä pää­tök­ses­sä on kun­ni­oi­tet­tu oi­keus­val­ti­oi­hin kuu­lu­via pe­ru­soi­keuk­sia, kon­ser­ni­joh­ta­ja Hen­rik Mik­ko­la sa­noi yh­ti­ön tie­dot­tees­sa.

---

Kor­jat­tu ai­em­paa uu­tis­ta klo 22.11: Koi­vis­ton Au­tol­le pi­tää mak­saa ta­kai­sin sil­tä jo pe­rit­ty­jä tu­kia, kun ai­em­min ker­rot­tiin, et­tä yh­tiö ei jou­du­kaan mak­sa­maan tu­kia ta­kai­sin.